Ving material/hackel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ving material/hackel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ving material/hackel

Köpte en påse Whiting Fly tiers variety pack, vilket jag lite ångrar. Är ju massor med fjädrar som jag inte har en aning om vad jag ska göra med. Dessutom verkar de vara mer för större flugor, typ större streamers och laxflugor (i alla fall om jag får gissa). Har ingen aning om vad jag ska göra med alla dessa fjädrar... Click image for larger version

Name:	20150307_160239 1.jpg
Views:	1
Size:	276,7 KB
ID:	1837501Click image for larger version

Name:	20150307_160035.jpg
Views:	1
Size:	309,1 KB
ID:	1837502

Tips mottages tacksamt.
    Funderar på att lägga den i bytes alt säljes tråden. Skulle behöva ett svart och ett vitt hackel...

De med smala spetsar eller iaf. halva fjädrar ( med korta fan = strån ) kan du nog ha till torrisar #12 och # 14 iaf. Bind upp ett test ex. av varje färg och se hur de flyter impregnerade med torrfluga smörja då.

De riktigt lurviga bitarna, kan du ju använda till soft hackle streamers typ Wooly Bugger, och till delar av nymfer och andra vatten kryp. De nackarna som är mitt i mellan de båda andra typerna, till stora nymfer och streamers.

Fjädrar med halv långa fan, kan du ju även ha till så kallade "Bunch wings" på torrisar. Riv av en tofs / bunt från fjädern och bind in som du gör med Antron garn vingen. Bunch wings, funkar till både lodrätt, traditionellt torrfluge hackle och parashute dito.

P.s. vill du ha 2 st. vingar av bunten? Dela den med bind tråden medan du fäster in vingen på kroken.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-03-07, 19:41.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipset. Då blir det väl till att hålla på dem ett tag till. Men det känns som att det är material för en hel livstid...

Kommentera

Varsågod. He, he, he. Ja, nog lär du klara dig ett bra tag på de nackarna minsann.
        Jag har halva Whiting nackar som fortfarande efter 2 - 3 års rätt så intensivt bindande kan användas.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
        1 svar
        153 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Arbetar...
        X