Bindtråden går av för mig?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bindtråden går av för mig?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bindtråden går av för mig?!

Hej alla. Har nyligen införskaffat mig ett bindstäd för att kunna binda lättare flugor att ha till laxfisket i älven. Problemet är att det inte går allt för bra. Bindtråden går bara av för mig hela tiden. Hinner kanske lina 10 varv sedan går tråden av. Jag har inte spec hårt tryck på rullen. Vad gör jag för fel?

Vad har du för trådhållare? Vad använder du för tråd?

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_3580.jpg
Views:	1
Size:	983,3 KB
ID:	1777212
      Och tråden är "standard 6/0" från textreme

Kommentera

rekommenderar starkt att köpa en ny, gärna en med keramiskt rör som tråden går igenom.

Har en likadan som den, fick den i kitet man köpte för några år sedan. I min hade blivit en liten "reva" i ytfinishen vid mynningen där tråden kommer ut som kapade tråden hela tiden. Idag använder jag den till koppartråd som jag rullat på en tom trådrulle som jag använder till vissa förtyngda flugor
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Håller med. Köp en keramisk trådhållare och en bra tråd. Du ska kunna binda med 10/0 osv utan problem om du har det.

Kommentera

Textreme är en bra tråd

Kommentera

Okej, tack så mycket för svaren. Blir till att åka och byta imorgon då. Trist att jag frågade om det behövdes en med keramik och fick svaret "nej". Haha..

Passar på att ställa ytterligare frågor nu när jag ändå är igång. Städet jag köpte var ett Regent, duger det? Ska som sagt bara binda större simplare laxflugor.

Har även en fråga rörande en del på städet. Det sitter en metallfjäder på ovansidan av själva "nypan", vad är den till för?

Stort tack åter igen!!
              Senast ändrad av Markushej123; 2015-03-06, 00:05.

Kommentera

Funkar alldeles utmärkt Kör själv med ett sådant. Fjädern är till för att hålla undan material.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                1 svar
                136 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Arbetar...
                X