binder alla mina "fria" bakkroppar av dessa dekorgummi arken och inte haft några problem alls med dom än. Har bundit hur många flugor som helst men har 3/4 av alla arken kvar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dekorgummi på panduro
Collapse
X
-
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
-
Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggBinda flugor...
Jag hade väl inte tänkt att bara limma fast det med det självhäftande direkt, utan såklart även binda fast det ordentligt, precis som med det vanliga gummit. Men att köpa det självhäftande kanske inte är så bra ide då hacklet eller annat kropsmaterial suger fast i det och att det då påverkar flytförmågan.
En torr fluga med foam kropp som har funkat bra för mig är svart Bivisible.
Klipp till en 2 mm bred och svart remsa av "Panduro foamen" ( som är 2 mm tjock ). Spetsa den litet i den ände du ska binda in. Men bind först in ett svart tupp hackel som ska peka bakåt ut över kroken och sedan foam remsan vid krok böjen. Tät linda foam remsan tills att du har 1/4 del ren krok kvar till ögat.
Tänk på att inte spänna åt foamen för hårt så att den blir helt platt. Då förlorar den flyt förmågan nästan helt.
Följ efter med hacklet i en ganska tät spiral. Bind in det och klipp av överskottet.
På den tomma delen framför kroppen och hacklet. Bind in ett grizzly hackle och linda det 3 - 4 varv. Bind in det och trimma. Sedan är det bara att göra huvudet och avsluta flugan.
Krok storlek 12 och 14 har funkat bäst för mig. Har fångat båge så sent som till mitten av oktober på den förra året.Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-24, 21:19.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Shit... .du är ju nästan som flugbindarnas egna Macgyver.. Vad man än har eller nämner för material så kan du binda en fluga av det. Är rätt imponerande, i alla fall som en nybörjare som jag
Så tipset är att köpa vanligt dkorgummi då.
jag tänkte inte alls att det självhäftande skulle underlätta på nåt sätt. Tänkte bara ur ekonomisk synvinkel då du fick fler ark för mindre pengar. Inget annat. Jag utgick från att själva limmet på dem inte skulle ha någon större funktion vid flugbindning. Kanske snarare tvärtom, som jag nämnde i förra posten, att det kanske bara skulle trassla till det, att hacklet eller annat kroppsmaterial bara fastnar i limmet.
Kommentera
-
He, he, he tackar! Men det beror ju på att jag i min tur har lärt tricken av andra bindare.
Nå, om nu det för limmade gummit är billigare. Så ta det då i stället. Som nybörjare inom flug bindandet, så ska man ju skaffa rätt mycket krok och material. Och då är varenda sparad tia skön.
Tänk bara på att när du sedan binder fribärande kroppar på en uträtad säkerhets nål. Så kan eventuellt klistret bromsa litat när du ska demontera den färdiga kroppen från nålen.
Annars, borde ju inte det där limmet ställa till det med annat material, eftersom det kommer att vara vänt nedåt mot kroken.Senast ändrad av Jock Scott; 2015-01-25, 00:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
|
1 svar
146 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av .art