Hur binder man hackel på bästa sätt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur binder man hackel på bästa sätt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur binder man hackel på bästa sätt?

Har upptäckt att jag har lite problem med att binda hackel.
    Kan väl börja från början när jag har valt hacklet så är det alltid lite tjockare och liksom fluffigare fibrer längst ned, vad jag har förstått ska man dra bort de fibrerna. På en del hackel så blir det en del, i alla fall av det hackel jag har. Kan man spara det till typ dubbing eller stjärt material eller nåt? Blir ju rätt mycket spill annars.

Nästa är att linda hacket, hur gör man det på bästa sätt? Behöver man vrida eller hålla i hacket så att fibrerna står ut, eller är det bara att vira på?

Sist men inte minst är det ju att fästa hacket utan att binda in några fibrer så att det sprötar åt att alla håll, och när jag har fäst hacklet och klippt bort det som sprötar så är hacklet inte särskilt jämnt fördelat, utan är väldigt ojämnt, om ni förstår vad jag menar.

Så, hur lindar man in hacket på ett bra sätt? Spelar ingen roll om jag för fibrerna bakåt med fingrarna eller använder en sån där som man för över kroköglan som ska för bak hacklet, men fibrerna halkar med när jag liksom ska fästa hacklet, ytterligare mer fastnar när jag avslutar med whipfinishen. Detta gör att flugan inte blir så värst vacker, men den kanske fångar fisk ändå, vad vet jag

Jo, "fluffet" ska bort. Och även en del av de allra längsta hackle stråna på fjädern brukar åka i skräp korgen också. En bra tumregel är att hackle stråna på en traditionellt, lodrätt hacklad torris ska ha en längd som max överstiger avståndet mellan krok skaft och krok spets med ca. 2 mm. På en parashute torris, så ska hacklet vara ungefär så långt att det täcker halva ryggen på flugan. På en nymf, så ska hacklets längsta strån, när det har bundits in vid flugans huvud. Så ska de stråna nudda vid krok spetsen. Undantaget är Spider flugor, där hacklet ska vara drygt en - en och en halv cm längre än kroppen.

Det bästa sättet...tycker jag iaf? Är att linda det "X" vis i ett lutande höger varv - lutande vänster varv etc. etc. Då får du en bra spridning på stråna med en bredare bas nere vid hackle spetsarna. Flugan, får på så vis ett större " fot avtryck" på vattenytan och står stadigare dessutom.

Det är knepigt att inte få med några enstaka fibrer över krok ögat. Det vill antingen till att du har en riktigt bra sax som är vass ända ut i spetsarna av skären. Och helt enkelt fin putsar efteråt. Eller använder toppen av en gummi diskhandske med ett litet hål i botten av "koppen" som bildas för röret på din trådhållare. Denna kopp, skjuter du ju över längs tråden och vidare över krok ögat och låter den trycka undan hacklet tills att du har avslutat huvudet med whip finish verktyget.

Kan ju tänkas att någon annan här har ett bättre tips?

Antagligen, så har du inte spänt hacklet tillräckligt hårt för varje varv du har lindat och likadant när du har låst fjäder skaftet med tråden? En bra hackle tång som inte slinter och tappar greppet om fjädern, underlättar en hel del när du jobbar med att linda.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-08, 22:57.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hur fäster du in hacklet när det är lindat?
      Jag klarar mig (oftast) ganska bra undan spret genom att binda två varv över hacklet, lyfta upp änden och lägga två varv under sen ett varv över igen, då står hackeländen (och tillhörande strån) ut ca 45 grader från krokskaftet: lätt att klippa och binda ner sen.

Kolla på några hacklade flugor från Davie McPhail, han visar oftast rätt bra hur man binder in på bra sätt.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Det ju spretet jag inte klarar mig utan. För det första blir det precis om du säger, fibrer från hackeländan när jag bundit ned det, men jag får även med mig andra fibrer, vilket är sjukt störande. Men jag ska nog prova det där med diskhandske, verkade ju riktigt smart faktiskt...

Kommentera

Bind in hacklet i toppen. Dra bak fibrerna, klipp av toppen så du har en liten trekant kvar. Bind in den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
            Det ju spretet jag inte klarar mig utan. För det första blir det precis om du säger, fibrer från hackeländan när jag bundit ned det, men jag får även med mig andra fibrer, vilket är sjukt störande. Men jag ska nog prova det där med diskhandske, verkade ju riktigt smart faktiskt...
            Jo, en gummi disk handske, hackle guard funkar bra. Glömde nämna i samband med denna att försök att komma i håg att skjuta tillbaka "koppen" till trådhållaren innan du klipper av tråden sedan.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            146 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...
            X