Krokar i #16, 18 samt 20 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar i #16, 18 samt 20

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    En sån har jag faktiskt redan Har tom en hackelmätare. Har väl inte riktigt satt mig in hur jag ska använda den. Men efter att ha kikat på den här så verkar det ju inte så svårt.

Tänkte att det var mer hardcore att göra det utan hjälpmedel
    Men då föredrar jag nog att dubbingen blir bar istället...
    Jo, den videon, visar ju det hela på ett instruktivt sätt.

Egentligen så behöver man ingen hackle mätare. Böj bara fjädern något så att stråna spretar. Och håll den bredvid kroken. Är stråna max ett par mm längre än avståndet mellan krok skaftet och krok spetsen? Då är fjädern ok. för den krok storleken. Idealet, är ju att stråna är lika långa som avståndet mellan krok skaft och spets.

Visst kan man dubba utan snurra. Man kan ju som en kompis uttryckte det köra med "snor kråka metoden" Dvs. snurra på dubbingen på en enkel tråd genom att gnugga dubbingen mellan pekfingret och tummen.

Men en dubbing ögla och snurra håller bättre .
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-29, 13:21.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Sen har du ju helt rätt.. och till jul hoppas jag väl att jag har samlat på mig haröron, fasanfjädrar, älghår, tuppnackar m.m.
      Jo, tills dess har du säkert hunnit med att skaffa en hel del material.

Kommentera

Ja, jag hoppas det i alla fall
        Provade dubbingspinnern igår. Att ajg inte gjort det tidigare! Shit vad smidigt det var! Dubbingen blev ju skitbra! Stor skillnad. Jag gjorde dock som på klippet jag postade tidigare. Jag spinnade tråden, sedan tog jag en hackeltång och nöp till i ändan på tråden och klipte av den för att få loss spinnaren och sedan dubbade jag. Blev skitbra!
        Plus att jag äntligen lärt mig hur whipfinishern fungerar fullt ut. Har haft den alldeles för långt ifrån kroken när jag lindat, såg sedan ett klipp där de hade den alldeles intill krokskaftet. Blev ju sjukt mycket enklare. Har dock sett att det finns fjädrande whipfinishers, alltså istället för att typ "bända" för att få bort tråden så är den konstruerad med en liten fjäder så man trycker bara in den och låter tråden gldia av. Vart får man tag på en sån? och vad kostar de? Är det värt det?

EDIT: fanns visst på mistpool för en hundralapp såg jag nu...

Kommentera

Jag skulle bli förvånad om du inte hann med det? Flug bindandet, är ju vane bildande som fan.

Trevligt! Jo, en hackle tång hjälper ju en hel del. Då slipper man strulet med att haka ur krokarna på dubbing snurran från tråd öglan som sagt. Jo, jag kan inte tänka mig att inte använda dubbing spinner nu mer. Jag har en sådan från Stonfo med kullager som jag gillar skarpt. Men hade inte lagt ut den pengen på en sådan om den inte hade varit till extra pris. Den billiga, Indiska snurran duger alldeles utmärkt den med.

När man väl har fått in tekniken med whip finishen? Då är den ens bäste vän vid flugbindare bordet ihop med en riktigt bra sax.

Njae, visst kan det vara bekvämt med en sådan fjädrande variant. Men när du har använt den standard whip finish du har ett tag. Då går detta med att haka ur tråden smidigt ändå. Handlar ju mest om rutin.

Bättre att du lägger den hundralappen på material eller krok i stället i så fall?
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-09-30, 10:02.

Kommentera

Ha ha. Ja... fast eftersom du fortfarande saknar material så har jag nog inte lyckats samlat på mig ALLT

Ja, det är nog bättre att köpa haröron eller mer dubbing för den pengen

Har även upptäckt att som nybörjare är det sjukt svårt att överdosera dubbing. Tänker man att detta är nog lagom så har jag upptäckt att man gott och väl kan ta bort MINST 2/3 och ändå är det typ på gränsen... Men som sagt, övning ger färdighet.

Skulle nästan vara kul att gå någon typ kurs eller så. Är nåt annat när man har någon bredvid sig som faktiskt visar hur man ska binda in hackel m.m. än att kika på youtube eller kolla böcker, även om det också är till sjukt stor hjälp.

Kommentera

Ha ha. Ja... fast eftersom du fortfarande saknar material så har jag nog inte lyckats samlat på mig ALLT

Ja, det är nog bättre att köpa haröron eller mer dubbing för den pengen

Har även upptäckt att som nybörjare är det sjukt svårt att överdosera dubbing. Tänker man att detta är nog lagom så har jag upptäckt att man gott och väl kan ta bort MINST 2/3 och ändå är det typ på gränsen... Men som sagt, övning ger färdighet.

Skulle nästan vara kul att gå någon typ kurs eller så. Är nåt annat när man har någon bredvid sig som faktiskt visar hur man ska binda in hackel m.m. än att kika på youtube eller kolla böcker, även om det också är till sjukt stor hjälp.
              He, he, he! Att jag saknar material emellanåt, handlar nog mer om experiment lusta än att jag egentligen behöver mer. Är man rädd om sina surt intjänade slantar? Då ska man inte göra som jag och sitta och spana på nätet i butikerna och råkar då hitta nya material ibland som ser spännande ut. Och ooops! Så har man beställt det.

Och ska man ha allt? Då lär det ta både lång tid och en massa pengar + att du troligen behöver en mindre lager lokal, och att tjejen kommer att packa väskan och åka hem till mamma rätt snart som följd.

Ja, detta med att överdosera dubbingen är ett vanligt problem. Säger som du. Man kan ta bort ca. 2/3 mot det man tänkte sig från början. Första tiden jag började med dubbing så såg flugorna ut som håriga köttbullar.

Synd att du inte bor här i närheten. Då hade vi kunnat sno ihop litet flugor tillsammans. Men kolla med de lokala fiske klubbarna. Sådana brukar ha några flugfiskare som medlemmar som kanske är villiga att ha flugbindare kvällar? Om de inte redan håller sådana vill säga?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-01, 00:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                He, he, he! Att jag saknar material emellanåt, handlar nog mer om experiment lusta än att jag egentligen behöver mer. Är man rädd om sina surt intjänade slantar? Då ska man inte göra som jag och sitta och spana på nätet i butikerna och råkar då hitta nya material ibland som ser spännande ut. Och ooops! Så har man beställt det.

Och ska man ha allt? Då lär det ta både lång tid och en massa pengar + att du troligen behöver en mindre lager lokal, och att tjejen kommer att packa väskan och åka hem till mamma rätt snart som följd.

Ja, detta med att överdosera dubbingen är ett vanligt problem. Säger som du. Man kan ta bort ca. 2/3 mot det man tänkte sig från början. Första tiden jag började med dubbing så såg flugorna ut som håriga köttbullar.

Synd att du inte bor här i närheten. Då hade vi kunnat sno ihop litet flugor tillsammans. Men kolla med de lokala fiske klubbarna. Sådana brukar ha några flugfiskare som medlemmar som kanske är villiga att ha flugbindare kvällar? Om de inte redan håller sådana vill säga?
                Ja verkligen synd. Hade varit sjukt kul at få sitta en kväll över en öl och ett städ och binda lite.

Ha ha. Ja, det är nog fullt möjligt att hon skulle dra. Hon är irriterad som det är att jag tillbringar så mycket tid i källaren som det är redan nu
                Tur att jag har typ två uthus på gården att fylla med dubbing och haröron

Kommentera

Absolut hade det varit det.

Du får nog anordna en " fredags mys " middag åt henne litet då och då och någon liten present ibland så att hon förstår att du uppskattar henne trots att du sitter och kurar vid städet nere i källaren en hel del. Med smicker och små mutor kan man komma långt.

He, he, he! Ja, men då har du ju gott om plats att lagra flugbindare material och krok i.

Kommentera

Jodå, jag brukar vara bra på det. Så det är nog egentligen ingen fara. Hon är en förstående kvinna, som tur är

Kommentera

Då kan du skatta dig lycklig. Det finns ju de sportfiskare som har blivit lämnade av sin partner eller fru pga. sin hobby.

Tänkte lägga till att den dag du köper E 12, Gräsand dun i stor pack? Ta dig tid att sitta och sortera bort de dåliga fjädrarna och plocka bort luddet längst ned på fjäder skaften på de dugliga fjädrarna. Det har du igen sedan. Likaså, spara allt spill som blir över från cdc fjädrarna. Det kan du dubba med sedan.

Vill du inte investera i en förpacking cdc klämmor? Köp 3 st pappers klämmor i någon kontors eller pappers handel i olika storlekar. Det blir klart billigare. Och om och när du köper en Hair stacker? Ta en tung variant av mässing t.ex. Då slipper du hålla på att knacka den i bordet lika mycket som med en lättare variant när du ska ha en jämn hår bunt.

En hårdare och billig tandborste som du klipper ned stråna till hälften på blir ett bra hjälpmedel när du ska borsta bort löst dubbing hår på flugan.
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-02, 08:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      151 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X