Krokar i #16, 18 samt 20 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokar i #16, 18 samt 20

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja, jag klagar inte Ibland kan det vara skönt att vara ifrån varandra ett tag, jag tror hon tycker det också, bara det inte blir för mycket. Sen har jag sån tur att hon är sportintresserad, mer titta på sport då, vilket jag inte är, så det ger mig en del extra timmar vid städet och i skogen för den delen

Ja, jag har gört det där förut, att man ska göra iordning E12 fjädrarna innan. Men hur vet jag vilka som är dåliga och inte? I början handlar det mest om att lära mig binda in vingarna överhuvudtaget, så jag tänker att jag kanske även tränar på de dåliga vingarna, om du är med på hur jag menar. Men sen då? hur skiljer jag ut de bra som sagt?

Vad är en cdc klämma och vad har jag den till?

Hair stacker har jag redan. Kom över ett billigt paket på tradera med whipfinisher, lack, en del bindningmaterial och en hel del verktyg för en billig peng.
    Men långtifrån allt var med. Jag hade ju hoppats det när jag köpte paketet, men har fått lägga till en hel del prylar.

Kommentera

Jo, man ska ju inte sitta och hålla varandra i handen hela dagarna heller. Det tär ju på förhållandet i längden det med. Båda ska ju odla sina egna intressen ....Till en viss gräns.

Dåliga dun har ju fjäder strålar som saknas eller är deformerade på annat sätt.
      Tips när du binder E12 och liknande Nattslände imitationer med dun vinge: Använd 2 fjädrar som du lägger på varandra kant mot kant. Slå 2 - 3 lösa slingor tråd om det nakna fjäder skaftet. Ta tag i skaften och dra sakta tills att fjädrarna kupas en aning och att bakändan av vingen sticker ut 3 - 4 mm bakom krok böjen. Sedan kan du låsa vingen genom att dra åt dessa tråd slingor och linda några varv tråd ytterligare.

En CDC klämma / Marc Petitjean, Magic Tool används så här: https://www.youtube.com/watch?v=Ud3lUnmSn2g

Ok. Nä, det är sällan sådana vertygs paket innehåller allt. Brukar vara en Indisk budget sax, en whip finish, en hackle tång och en tråd hållare normalt. Dvs. de grund verktyg man absolut behöver. Men det hade inte skadat om en hairstacker och en enkel dubbing snurra hade varit med också. Magic tool / cdc klämmor, är ju över kursen så att säga.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-02, 13:10.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

He he, nej precis. Kan va mysigt ibland. Men inte jämt.

Tack för tipset. Har faktiskt lagt E12 fjädrar i kundkorgen hos Mistpool Längtar tills jag kan trycka på "köp" knappen

Aha, är det det man använder den till... Flugan han band på videon ser ju nästan lite ut som en F-fly
        Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag har röda cdc fjädrar, vad kan jag binda med dem? Funkar det att binda F-fly eller den flugan som binds i den video du la i förra inägget Jock? Funkar i så fall röda cdc fjädrar och svart bindtråd? Krokstorlek? Har #16 som minst i torrflugekrok.

När jag köpte paketet så resonerade jag på samma sätt som när jag började med flugfisket. Jag köper nåt billigt först så får jag se om jag tycker det är kul för att sedan kanske gradera upp mig. Än så länge funkar saxen och whipfinishverktyget utmärkt. Saxen duger gott efter mina behov, än så länge. Hair stackern har jag inte behövt använda än, så det vet jag inte än, men den är av mässing och hyfsat tung. Lack var också med, samt en dubbingnål, fast den har jag använt att lacka flugan med Kanske ska ha en lacknål till det istället...
        Senast ändrad av Sverker; 2014-10-02, 17:45.

Kommentera

Varsågod.

Det han binder är en F Fly. Du kan ju pröva att binda en röd sådan i storlek 16. Vem vet? Kan bli en smash hit för Regnbågen om inte annat? Men oliv grön och brun F Fly är de som är mest populära. Har du cdc i insekts färgerna: Brun, grå, ljus och mörk grönt + svart. Då klarar du dig bra med det materialet.

Det är vanligt att man använder dubbing nålen till att lacka. Visserligen, är den litet väl grov till detta men funkar hjälpligt.

Bättre är dock att klyva en grövre braständsticka i ena änden, och sedan trycka in en sy nål som är tunnare än dubbing nålen i skåran. Linda sedan 2 - 3 lager bindtråd över där du har fäst in nålen i stickan och lacka ett par gånger, så har du en utmärkt lack nål. Inte minst när du ska lacka storlek 16 och 18 flug huvuden. Använd hellre dubbing nålen till vad den är tänkt för. dvs. till att pillra upp litet yt dubbing på flugan för att den ska bli ludnare, så att kroppen kan fånga upp luft bubblor bättre. I synnerhet Nattslände puppor ska man göra detta på. Då får den ett extra skimmer runt kroppen av luft bubblorna som lockar fisk extra bra.

Iof. kan du lacka större flughuvuden och rygg sköldar t.ex. med dubbing nålen, där du vill få med en större mängd lack varje gång du sticker ned nålen i lack flaskan.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-02, 18:48.

Kommentera

Misstänkte nästan det, så då kan man binda en F-fly lika gärna på det sättet som de gör i den filmen jag postade också? Då behöver jag inga pappersklämmor alls
            För det var F-fly även i den filmen du postade va?

Det var ju smart. Det ska jag göra. Det blir en perfekt dubbing nål.
            Känns nästan enklare att använda en tandborste att rugga upp den än att använda dubbingnålen. Men jag antar att det är vanesak...

Som sagt, en liten kurs att gå igenom alla verktyg och hur man använder dem vore inte helt fel...
            Ska hålla utkik efter någon sådan tror jag...

Kommentera

Visst kan du det, personligen, tycker att klämmorna bäst kommer till sin rätt när man ska dubba eller linda cdc kroppar av halva fjädern.

Vilket som känns bäst för dig? Att pilla hår kroppar med dubbing nålen är ju old school. Att borsta, går ju en aning fortare.

Här har du en video kurs: https://www.youtube.com/watch?v=DB6tss3hGZc
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-02, 19:03.

Kommentera

Som med så mycket annat alltså, en smaksak på vad man föredrar
                Har inte provat något av sätten iofs. Kan tycka att flugan blev nästan lite snyggare på det första sättet, med att klippa loss fjädrarna.

Tack återigen för hjälpen

Kommentera

Man får alltid pröva sig fram till den metod som känns mest rätt för en? De jag tycker är bra, behöver nödvändigtvis inte passa dig bäst och vise versa. Det är bara att klura på helt enkelt.

Varsågod. Känns bra att kunna vara litet till hjälp för dig.

Kommentera

Ja, eller prova sig fram och ser vad som passar en bäst helt enkelt
                    är sjukt värdefullt att ha nån att bolla med i denna djungel

Kommentera

Och jag tycker att det är kul att dela med mig av det jag kan.
                      Du kommer allt eftersom att hitta små genvägar och trick som underlättar bindandet för dig ska du se.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      166 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X