Använda katthår, kaninpäls och fågelfjädrar vid flugbindning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda katthår, kaninpäls och fågelfjädrar vid flugbindning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Lagligheten i att använda fjädrar från fridlysta djur(som jag antar att småfåglarna är) är en annan femma. Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men här i Finland är det förbjudet att använda hår/fjädrar från fridlysta fåglar/djur.
    Även om det är en fågel som katten släpat in?
    Skulle ju själv aldrig ha ihjäl en fridlyst fågel för några fjuns skull.
    Är lite dålig på fåglar så jag har ingen riktig aning om vad det är för fågel de brukar fånga. Dessutom är ju så gott som allt uppätet och det är bara typ dunen kvar.

Vad gäller hygien så verkar det vara lite olika bud... får nog forska lite mer kring det...

Kommentera

Tror inte det. Har aldrig hört om något förbud mot att ta vara på fågel eller annat som katten har släpat hem eller att ta vara på trafik döda fåglar och djur. I annat fall? Så har jag gjort bort mig, eftersom jag har tagit hand om en på körd Uggla och en Fasan tupp.
      Trist med Ugglan i synnerhet eftersom den är en av mina favorit fåglar. Hade hellre sett att den fått leva.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-06, 09:58.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Tror inte det. Har aldrig hört om något förbud mot att ta vara på fågel eller annat som katten har släpat hem eller att ta vara på trafik döda fåglar och djur. I annat fall? Så har jag gjort bort mig, eftersom jag har tagit hand om en på körd Uggla och en Fasan tupp.
        Trist med Ugglan i synnerhet eftersom den är en av mina favorit fåglar. Hade hellre sett att den fått leva.
        Nä, tycker också det låter konstigt. Är heller inte rädd för att råka ut för nåt om jag skulle ta vara på det. Ser också hellre att fåglarna lever än att de faller offer för katten. Men nu är det som det är. Och kan jag dra nytta av det på nåt sätt så är väl det bara bra? Då är det ju till mer nytta än bara mat till katten så att säga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Då är det fritt fram för alla att säga att: " Jungle Cock fjädrarna kommer från en fågel som katten släpade med sig in på mitt hotellrum i Indien" om de skulle bli påkomna med en nacke i tullen.

Men jag ska säga att jag absolut inte har något emot att man tar vara på fjädrar och hår från djur som tex katten har släpat hem, och sannolikheten att polisen bryr sig är nog minimal.

En annan sak är dock att man låter katten springa lös och döda vilda djur som till råga på allt är fridlysta. Det kan tolkas som tjuvjakt på olovligt byte. Ungefär som att jag släpper lös hunden i skogen under fredningstiden och låter den döda harpaltar och fågelungar. Som hund- och kattägare är man skyldig till att ha dem under kontroll så att de inte ställer till med skador i naturen.
          Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-07-06, 10:45.

Kommentera

Då är det fritt fram för alla att säga att: " Jungle Cock fjädrarna kommer från en fågel som katten släpade med sig in på mitt hotellrum i Indien" om de skulle bli påkomna med en nacke i tullen.

Men jag ska säga att jag absolut inte har något emot att man tar vara på fjädrar och hår från djur som tex katten har släpat hem, och sannolikheten att polisen bryr sig är nog minimal.

En annan sak är dock att man låter katten springa lös och döda vilda djur som till råga på allt är fridlysta. Det kan tolkas som tjuvjakt på olovligt byte. Ungefär som att jag släpper lös hunden i skogen under fredningstiden och låter den döda harpaltar och fågelungar. Som hund- och kattägare är man skyldig till att ha dem under kontroll så att de inte ställer till med skador i naturen.
            Kan till viss del förstå logiken i det första du säger. Det är lite som att säga "hur skulle det se ut om alla..."
            Och det är klart, det skulle ju bli problematiskt. Men jag tror det skulle vara rätt lätt att skilja ut dem som fuskar med det, om det nu skulle bli utbrett vill säga.

Vad gäller hund och katt så känns det lite som att jämföra äpplen och päron. Oftast är ju hundarna dresserade för jakt, att följa spår, ge skall när den får upp något m.m. Nu rör ju inte detta alla hundar såklart. Har svårt att se att en chiuaua skulle ge sig ut i skogen på ett bockspår tex. Om den inte blivit dresserad till det vill säga.
            Vad gäller katt är ju de inte riktigt vare sig avlade eller dresserade för jakt. Däremot har de en instinkt att jaga. Särskilt om de är hungriga.
            Men visst, som djurägare har jag ju såklart ett övergripande ansvar för att det inte ställer till skada. Och att se till att katten inte ställer till något skulle vara att ha den instängd och bara gå ut i koppel alt ha den i utebur, vilket nästan känns mer som djurplågeri. Men detta är ett svårt och känsligt ämne. Det är jag väl medveten om.

Känner också att detta blev lite off topic just nu...

Kommentera

Ville bara säga att det finns lagliga aspekter i frågan. Men det är inget stort brott i mina ögon att använda sig av fjädrar och hår av djur som katten har burit in, och det är ju bra att något av fågeln kommer till nytta när den nu ändå är död. Har själv en 14-15 år gammal kastrerad hankatt som trots åldern är en j-l på att jaga, tex för ett par månader sedan fångade och dräpte han en harpalt mitt framför ögonen på mig, det är tur att de(katterna) inte är större för då skulle de säkert angripa människor med.

Kommentera

Ville bara säga att det finns lagliga aspekter i frågan. Men det är inget stort brott i mina ögon att använda sig av fjädrar och hår av djur som katten har burit in, och det är ju bra att något av fågeln kommer till nytta när den nu ändå är död. Har själv en 14-15 år gammal kastrerad hankatt som trots åldern är en j-l på att jaga, tex för ett par månader sedan fångade och dräpte han en harpalt mitt framför ögonen på mig, det är tur att de(katterna) inte är större för då skulle de säkert angripa människor med.
                Ha ha. Håller helt med. Vi har kattglugg och en morgon när jag klev upp till jobbet så undrade jag först varför ungarna hade lagt ett gosedjur utanför dörren. Sen upptäckte jag att det var ju inte alls något gosedjur utan en harpalt den släpat in.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                1 svar
                166 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Arbetar...
                X