Använda katthår, kaninpäls och fågelfjädrar vid flugbindning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda katthår, kaninpäls och fågelfjädrar vid flugbindning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Använda katthår, kaninpäls och fågelfjädrar vid flugbindning?

Jo, så är det. Jag har tre st katter som i tid och otid släpar in fåglar genom kattgluggen. Har nu börjat fundera på om jag kan ta vara på fjädrar och dun från fåglarna.
    Och vilka fjädrar kan jag använda mig av?

Samma sak med kattpäls. När man klappar dem så har man plötsligt en näve katthår i handen. Är det nåt som man kan använda som dubbing? Och samma sak med kanin päls. Min dotter brukar kamma kaninen och får en hel del päls över. Kan man färga den eller så om man vill ha den i andra färger eller ska man bara använda den som den är som dubbing.

Allt sånt går att använda, men jag rekommenderar å det starkaste att du håller både materialet och flugorna du gjort av det väldigt väl separerat från alla andra flugor och material.
    Återförslutningsbara påsar, plastaskar med gummitätning etc.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Troll Visa inlägg
      Allt sånt går att använda, men jag rekommenderar å det starkaste att du håller både materialet och flugorna du gjort av det väldigt väl separerat från alla andra flugor och material.
      Återförslutningsbara påsar, plastaskar med gummitätning etc.
      Nu blir jag ju nyfiken och vill veta varför såklart...

Kommentera

Vilda fåglar brukar bära på kvalster, loppor och f-n vet vad, plus att de kan vara smittbärare av salmonella , brusellos och andra sjukdomar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Vilda fåglar brukar bära på kvalster, loppor och f-n vet vad, plus att de kan vara smittbärare av salmonella , brusellos och andra sjukdomar.
          Hade en svag aning om det. Därför känns det sådär att använda fågelfjädrar... samma sak med dunen som brukar ligga och skräpar?

Hur är det med katt- och kaninhåret då? Är det lika viktigt att hålla så separerat?

Kommentera

Katt- och kaninhår borde vara ok som de är. Du kan alltid frysa ner fjädrarna i några dygn så att eventuell ohyra dör. Att lägga dem i en bastu i en temperatur på över +100°C borde ta kål på både ohyran och möjliga basillusker.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              Katt- och kaninhår borde vara ok som de är. Du kan alltid frysa ner fjädrarna i några dygn så att eventuell ohyra dör. Att lägga dem i en bastu i en temperatur på över +100°C borde ta kål på både ohyran och möjliga basillusker.
              Perfekt. tack för tipset. Så då kan jag ta reda på det som katten släpar in då

Kommentera

Frysa ned funkar. Ta sedan ut påsen och låt den bli rums temperatur igen efter ett par dygn, så att eventuella ägg kläcks. Stoppa in den i frysen igen ytterligare ett par dygn. Då borde fjädrarna vara skadeinsekt fria. Iaf. har jag inte haft några problem med det efteråt.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Lagligheten i att använda fjädrar från fridlysta djur(som jag antar att småfåglarna är) är en annan femma. Nu vet jag inte hur det är i Sverige, men här i Finland är det förbjudet att använda hår/fjädrar från fridlysta fåglar/djur.

Kommentera

Det finns en liten dock möjlig risk för salmonella ifall materialet inte hanteras på rätt sätt och hygienen brister.

Salmonellabakterier dör inte av infrysning!! Det enda som hjälper är kokning/sjudning. Helst över 70°C och minst 12 minuters sjudning. Lite svårt förstås i samband med flugbindningsmaterial .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X