Bästa flugorna för havsöring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa flugorna för havsöring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

dom senaste veckorna har jag på gotland sett mycket fisk på väldigt grunt vatten, en långsamt hemtagen räkimitation (grå vit eller orange jag har inte märkt någon skillnad på dom olika färgerna, fisken tar på alla tre) har fungerat mycket bra just nu. I övrigt är det bara att använda en fluga som du tror på själv, zonkers och wooly buggers i olika färger brukar funka bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered1
      dom senaste veckorna har jag på gotland sett mycket fisk på väldigt grunt vatten, en långsamt hemtagen räkimitation (grå vit eller orange jag har inte märkt någon skillnad på dom olika färgerna, fisken tar på alla tre) har fungerat mycket bra just nu. I övrigt är det bara att använda en fluga som du tror på själv, zonkers och wooly buggers i olika färger brukar funka bra.
      Jag måste bevisligen fiska på fel ställen för jag har inte sett en HÖ här sedan jag tog en tvåkilos blanking på en Wolly Bugger, utanför Kneippbyn, för flera månader sedan.

Senast ändrad av R.E; 2006-01-11, 00:58.

Kommentera

Ojdå själv tycker jag att det har varit mycket fisk och framförallt har det varit fantastiskt flugfiske, fisken har gått riktigt grunt i tjock tång så det har varit riktigt svårt med spinn.
        Just nu är det ju väldigt lågt vatten och ganska kraftig vind så det är väl svårt just nu.

Kommentera

Ser att många rekomenderar räkimitationer osv,fungerar dem även bra i älv tex Ljungan,eller är det speciella mönster för älvfisket,typ Glödhäck?

Kommentera

Höst/Vår? Kust/Å?
            På kusten binder jag imitationer på de byten som finns på lokalen jag fiskar och byter imitation efter tillgången på de olika arterna under året. I åarna (där jag inte fiskar JÄTTEmycket) fiskar jag en sunrayshadow precis under ytan på hösten och typ GP precis ovan botten på våren.
            Välkommen till havsöringflugfiskets underbara värld!

Kommentera

Ursprungligen postat av Strömsländan Visa inlägg
              Ser att många rekomenderar räkimitationer osv,fungerar dem även bra i älv tex Ljungan,eller är det speciella mönster för älvfisket,typ Glödhäck?
              Har haft otroligt bra fiske på små förtyngda räk-imitationer i Dalälven på höstfisken, enda till jag flyttade till Norge. Men de flugorna ska nog gå lika bra i Ljungan som i Dalälven. Öringen tar mycket smått nu på hösten. Som exempel kan jag nämna att en världsrekordöring (Emån, 15,3 tror jag vikten var på) fångades på en enkel 8:ans krok (sparsamt dressad, svart historia, mer som en laksfluga, bunden som en Heggeli men med svart kropp i stället för med silvertinsel).

Fiska en förtyngd räka i djupare "hål" eller bakvatten. Låt den sjunka ner en stung, fiska hem flugan m.h.a. "handtvist" eller små snabba och korta indragningar. Lång tafs och flytlina har varit min favorit till detta fiske.

mvh
              Senast ändrad av Flodström; 2007-09-22, 22:58.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Har faktiskt aldrig provat kustflugfiske,bor vid Norrlandskusten (Sundsvall).
                Man kanske skulle ge det en chans,men det gäller väl o veta lite heta platser.

Harvar mest i Ljungan efter Öringen,Laxen är väl snart bortNÄTfiskad tyvärr.

Ja bäst man sätter sig vid städet då o binder upp ett gäng sunrayshadow´s.

Tack för tipset.

Kommentera

Just fan,finns det någon bra bindbeskrivning på sunrayshadow?

Kommentera

Googla så hittar du nog beskrivningen. Jag binder iuf bara en svart vinge med några strån holoflash på en "naken" tub.
                    Vad gäller kusten så tycker jag absolut du borde testa uppe i norr där har du ju inte bara kustöring utan också kustharr väl?
                    Grunda steniga vikar, uddar och sund med lite tång och lite sand är exemlariskt. Men jag har aldrig provat kusten i norr så det kan ju vara annorlunda platser som gäller där.

Kommentera

ja just det, nätfiskare är SVIN

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      153 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...
                      X