Bindstäds hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bindstäds hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bindstäds hjälp

Hej.
    Har bundit flugor under många år. Allt från små krokar upp till stora gäddkrokar. På senare tiden har det övergått till enbart gäddflugor. Mitt städ som hängt med i minst 10 år, vill jag byta ut. Pga det inte går att rotera. Så ett städ som det går att binda tubflugor med eumers tubkit och även på stora gäddkrokar. Om eumers tub bindstäd är överlägset så får jag ha kvar mitt gamla för krokflugor.

Några tips på några av dessa?

Supreme, regent vise?

Hur noggrann rotation vill du ha?
    Jag körde med indiska jallavarianten av regal/regent och en vanlig taperad tubnål fram tills i höstas, funkar klockrent.
    Centrumaxeln flyttar sig förvisso nån centimeter när man roterar, men det är inget jag hänger upp mig på.
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Noggranheten spelar ingen roll. Vet du hur eagle städet och eumers städ här ovanför är?

Kommentera

Hej!! Eagle städet är skräp. Dålig och tung rotation + klena käftar. Eumer är nog bra mycket bättre. Men det är ju ett tubfluga städ endast så vitt jag vet?

Ett fullrotations städ, är att föredra då du kan spola på kropps materialet eftersom kroken alltid är i 180 graders läge oavsett läget på käftarna när du roterar. Ja, under förutsättning att du har satt kroken rakt i käftarna då?

Här har du ett tips.:

Är en exakt kopia av topp städet Renzetti Traveller CAM. Förutom färgen då. T.om. väskan och tråd vaggan, vilken man behöver när man spolar på material b.la. är de samma. Känner till 2 killar som har köpt Rodwalker städet och är nöjda. Renzettis variant ligger på ca. 2.500:- Men då betalar du en del för loggan också.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-12-08, 22:46.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Hej!! Eagle städet är skräp. Dålig och tung rotation + klena käftar. Eumer är nog bra mycket bättre. Men det är ju ett tubfluga städ endast så vitt jag vet?

Ett fullrotations städ, är att föredra då du kan spola på kropps materialet eftersom kroken alltid är i 180 graders läge oavsett läget på käftarna när du roterar. Ja, under förutsättning att du har satt kroken rakt i käftarna då?

Här har du ett tips.:

Är en exakt kopia av topp städet Renzetti Traveller CAM. Förutom färgen då. T.om Väskan och tråd vaggan Vilken man behöver när man spolar på material b.la. är de samma. Känner till 2 killar som har köpt det och är nöjda. Renzettis variant ligger på ca. 2.500:-
          Och det fungerar för stora krokar och tubhållare?

Kommentera

Upp till storlek 3/0 och ned till # 22 verkar det ju inte vara några problem med iaf. Och en eller ett par justa tub nålar ordnar ju den biten. Vill du kunna köra med ännu större krok än 3/0? Då kan du ju köpa till ett Regent städ som ett komplement till Rodwalker städet.

Edit. På så sätt så spar du ju slitage på Rodwalker städets käftar också.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-12-08, 22:59.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            131 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...
            X