Är detta kit något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta kit något att ha?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänkte bara lägga till att när du ska ha div. garn till dina flug kroppar? Så kan du göra feta fynd i garn bodarna. S.k. stopp garn ( eller liknande ) som man förr använde till att laga strumpor och sockor med har en bra grovlek för flugbindningen.

Mohair garn = ludet garn, är fint till nymfer. Är oftast dyrare i flug bindare butikerna.

Tror att du också kan hitta stor pack av chenille i sådana butiker, eftersom det används till tröjor etc.

Grövre garn med flera kardeler, kan du ju repa upp och använda en kardel i taget.

Hur som helst, så får du betydligt mer sådana material per förpackning i garn bodarna för ungefär samma peng som flug bindare butikerna tar.

Flyt foam till torrflugor:

Panduro Hobby, har bra 2 mm tjock sådan till rätt pris. De kallar foamen för " Dekor gummi" Men ta då den utan glitter. Brun, gul, grå, grön och svart är vad du behöver. Foam, kan användas till fribärande bak kroppar på dag och nattsländor. Eller flytande getingar, myror och skalbaggar t.ex. Men även som gälar / flyt hjälp till Fjädermygg puppor.

Panduro har justa, vattenfasta tusch pennor också = Promarker. Brun, oliv, gul och svart kommer du långt med. Ungefär halva priset mot flug butikerna.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-22, 19:16.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Detta skulle kunna vara ett ok startpaket. Dock tycker jag det är lite dyrt. Det blir nästan 800 ink frakt som utropspris.
      Det finns en del fina saker men oxå en del värdelöst. Det är blandat både för torrflugor och laxflugor. Det ser mycket ut men det lite blandat, 600 ink frakt hade nog varit ett bättre bud.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det måste vara bra städ det, särskilt när när det låter som att du binder en himla massa flugor själv :P
        Sen om man kan hålla sig tills isen släpper så man får ut och prova sina nya flugor ska bli kul att se, man kanske inte står ut och måste prova dem i akvariet, haha.
        Mohair och andra garner, dekorgummi och promarkers finns redan i skåpen till andra hobbies, så perfekt! Tack för tipsen!

Tack guideline, men har nog hittat mig ett kit nu ändå kanske som verkar lovande. Men smart men tradera, de lär ju ha en del att kika på också.

Det verkar ju rätt beroendeframkallande jo, måste vara en så häftig känsla att få sin första fisk på en egen fluga, bli extra stolt!
        Känner jag mig själv rätt så blir det nog en hel del material som shoppas efter hand, blir det alltid när jag hittar en ny hobby och om den är rolig, livsfarligt.
        Och mojoman, när vänner och bekanta har lessnat på att bli påprackade flugor och man har fullt själv kan man ju alltid binda några av större storlek och utan krok till katten, det måste ju vara en riktig hit!

Eller förresten, kan man göra flugor av katthår? Borstar jag min långhåriga katt så har jag ju hur mycket material som helst helt plötsligt, men kan det vara användbart? Måste ju passa på att fråga, hihi.
        Senast ändrad av Littlefox; 2013-10-23, 00:52.
        Lev livet och lev det nu!

Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

Kommentera

Katthår funkar prima, är likvärdigt med opossumdubbing, skulle jag säga.
          Har en trave flugor av kattpäls iaf, speciellt som mina katter fäller rätt mycket, och att den ena anser att min stol i flugbindningshörnan egentligen är hennes...

Gäddtuber brukar vara populärt hos mina katter.
          20+ cm av fjädrar och glitter, vad kan gå fel? :P
          Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Haha, men så kul att höra att man kan använda det! Ska bli spännande!
            Och att det finns fler som tänkt på det där med kattleksaker. Ja, man får då aldrig ha favoritstolen ifred när man har katt, alltid en till som har den som favoritstol :P
            Lev livet och lev det nu!

Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

Kommentera

Jo, jag binder nog minst mellan 100 - 150 flugor per år. En del för att komplettera de som har försvunnit i grönskan, med fisk, gått sönder eller till kompisar. Och så en del experiment varianter.

Regent städet, är vettigt på många sätt. Snabb låsningen av kroken är ju ett stort +. Den enda lilla svagheten, är väl att det blir litet knepigt att binda på mindre krok än # 16 i och med att chucken / käftarna är litet för grova för det. Men å andra sidan är det sällan man behöver mindre flugor än så. Hade det varit ett true rotation städ också? Då hade lyckan varit gjord.

Men man kan inte få allt för 400:-

Det går ju att rotera chucken på Regent städet. Men till skillnad från ett true rotation städ med vinklad chuck arm, så kommer inte kroken att vara i 180 graders vinkel när man roterar över flugan på rygg.

På ett true rotation, så kan man ju spola på kropps material jämt och snyggt.

True rotation städ:

Bra att du har garn och foam. Där sparade du en slant på kuppen. Det farliga med flugbindandet när man har fastnat för det, är att man lätt blir en Ekorre och köper på sig en rackarns massa material. Jag vågar inte tänka på hur mycket sådant jag bara har köpt på mig de senaste 3 - 4 åren.

Katthår blir som sagt fin dubbing. Min svarta, halv långhåriga katt fröken har bidragit med en hel del sådant. Det är ju en win - win situation. Jag får dubbing och kissen gillar att bli borstad.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-23, 10:01.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jotack, man hamstrar på sig rätt mycket. Väljer att inte räkna på hur många tusenlappar jag bränt på det här. Börjar man sen bygga egna spön och sånt, så skjuter det i höjden ännu mer...
                Viktigt är dock att faktiskt inte tänka på det sammanlagda man lagt ut. Det förtar nöjet.

Sen är det ju en begränsning i vad man egentligen tänker fiska.
                Ska du bara ha, låt säg harr/öringflugor, eller några havsöringflugor är det ju ingen fara, då behöver man inte så mycket.
                Men när man fiskar ALLT, så blir det plötsligt lite värre...

Kommentera

Jag håller mig till harr/öring och lax.
                  Har alldeles för mycket men ändå är det tamejfan alltid nåt som fattas.
                  Sen att man råkade börja bygga spön själv får man ju se som en besparing. Eller en möjlighet att köpa på sig alldeles onödigt många spön. För visst vill man ha nya då och då.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Det är ju det som är risken. När det är så mycket billigare att bygga eget så får man fler tillfällen att tänka "jooo, men det är klart jag bara måååste ha just en sån pinne!"
                    :P

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    161 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X