Är detta kit något att ha? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta kit något att ha?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är detta kit något att ha?

    Nu när det lider mot vinter och kallt och tråkig is (inte störta fanet av isfiske direkt nej...) så är jag nyfiken på en ny hobby som jag funderat på ett tag nu sen jag shoppade mitt kära Loop, flugbindning ja...

    Men vill gärna höra med er experter innan jag shoppar mig något startkit och hoppas någon kan hjälpa mig genom att skriva yay eller nej;
    Är detta någe vidare till kit eller är det bara att kasta pengarna i sjön?

    Lev livet och lev det nu!

    Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

  • #2
    Svårt att säga. Du kommer att få ett bättre svar av en viss Jock.
    Det är ju väldigt mycket saker med men mycket tycker jag är onödigt för en nybörjare.
    Beror helt och hållet på vilken kvalitet nackarna har.
    Det är hur som helst en väldigt komplett sats.
    Någon bra tuppnacke att komlettera med så har du bra med grejor.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

    http://tenkarasverige.blogspot.com/

    http://www.salmosalarfishing.se

    Kommentera


    • #3
      Tror det var den satsen jag köpte åt min son.
      Nackarna har ingen direkt torrfluge kvalitet.
      Men den är ganska komplett om man vill testa att binda många olika typer av flugor.
      Boken som följer med är bra men lite tråkig.
      Lennart Berqvist var med och skrev den så det är många mönster i den som senare kom med i den bästa flugbindningsboken genom tiderna.
      Flugbindning på mitt sätt.

      Kommentera


      • #4
        Den är o.k. i det stora hela. Ving pennorna, kunde den som satt ihop detta kit ha lämnat där hän tycker jag. Likaså det röda Ibis substitutet är jag litet tveksam till. Sådana ving pennor har man egentligen bara riktig glädje av om man binder klassiska torr och våt flugor med fjäder sektion vingar. Det gör man ju sällan nu för tiden i och med att de kan orsaka tafs tvinn på torr flugor om de inte hamnar spik rakt uppe på kroken? Och efter ett par fiskar så ser en sådan vinge ändå ut som en modern poly garn, tofs vinge hur som helst. Våt flugor, binder man ju rätt sällan nu mer om man nu inte fiskar Harr och Öring ofta i strömmande vatten dvs?
        Men i övrigt så innehåller denna sats vettiga grejor anser jag.

        Ett par tips på vägen. Skaffa en kvalitets sax för fin liret med mjuka material. Och använd den medföljande, indiska 35:- saxen till de hårda och grova grejorna. Dr. Slick saxarna är bra. Med modell arrow head, så kommer du åt att fin putsa tupp hackle strån runt krok ögat t.ex. Sådana här saxar kostar en del. Men det har du igen i fråga om lång livad skärpa ända ut i spetsen. Saxen, är ju näst städet ett av de viktigaste flugbindare verktygen.

        En liten dubbing snurra och ett vax stift är något du också kan skaffa, och har god nytta av när du börjar att binda med dubbing material. Snurran, är väl inte alldeles nödvändig. Men underlättar jobbet en del.



        En eller 2 st extra tråd hållare och 0/14 bind tråd i färgerna Brunt, grått, gul oliv, grönt och svart är inte fel heller. Den tråd man oftast får med i kit är rätt grov och funkar egentligen bäst för hjorthårs flugor där man behöver ta i litet och streamer flugor. Men till de små flugorna, så blir lätt huvudena något klumpiga. Men antagligen är tankegången med denna grövre kit tråd att den ska hålla för nybörjare innan man har fått in finger topp känslan.

        Griffiths sådan tråd är bra. http://webshop.flugbindning.com/4000...fiths-bindtrad

        Jo, precis som P.T.R. säger. Bind kit, tupp nackar är ju inte någon höjdare för torrflugor. Men hade man slängt in halva nackar av de 3 st viktigaste färgerna = Brun, grizzly och svart av torrfluge kvalitet? Då hade ju detta kit kostat minst 1000:- till.

        Krok är det rätt snålt med i kiten.

        Vad du kan komma att behöva i den vägen:

        Vanlig flug krok: # 10, 12, 14 och 16. ( #18 ).

        Böjd krok: # 12, 14 och 16. ( #18 ).

        Streamer krok. # 8, 10 och 12.

        Flugbindning.com har Daichii vanlig och streamer krok i 100 pack billigt. Daichii, kallar vanlig flug krok för "Öring krok".

        Likaså Kamasan B100 som är en bra, böjd krok till kläckare och puppor.

        Att köpa mindre än 50 st av någon krok lönar sig inte.

        När du sedan ska köpa torr fluge nackar. Så är Metz #3 och Whiting Bronce de billigaste och vettiga om du inte ska binda flugor mindre än # 18? De finns att få tag i som halva nackar också. En halv sådan nacke räcker länge. Till skillnad från de Indiska och Kinesiska budget nackarna, så kan du binda minst 3 st flugor på samma fjäder. Och så har kvalitets nackarna korta och spänstiga strån i stort sett längs hela hackle fjädern.

        Bra nybörjare flugbindare bok: http://www.settern.se/pedagogisk-flu...Path=118_16_20
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-22, 09:59.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera


        • #5
          Nu när jag har funderat på detta? Kan kanske vara bättre för dig att Köpa Flydressings - Johan Klingbergs bind kit?

          Det innehåller vettiga material längs hela linjen och en juste DVD. Städet är samma prisvärda Regent städ som i det kit du lade upp länk till.

          Då kan du använda mellan skillnaden till att köpa krok och litet material du har verkligen har nytta av + en bättre sax etc.



          Marabou ( helst premium kvalitet ) har du nytta av nu på höst kanten liksom till den tidiga vårens streamer fiske med sjunk lina.

          Gult, orange, vitt , rött och svart är bra färger att ha. Komplettera senare med gul / oliv till Flickslände nymferna.

          Chenille (kropps material ) i samma färger som maraboun och medium grovlek + gul / oliv i den tunnaste versionen är också nyttigt. Den senare till Flickslände nymfer b.la.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-22, 10:28.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            Ett annat alternativ är att du bestämmer dig för ett fåtal mönster
            du vill börja binda och köper kvalitetsmaterial till dom och utökar från det.
            Kan nästan lova att du inte kommer använda så stor del av materialsatsen ändå.

            Kommentera


            • #7
              Det är mycket "onödigt" skit i dom där satserna. Köper du material löst på t ex Mistpool eller flugbindning.com osv, så får du mer användbart material för pengarna.
              Behöver du bara småbitar eller enstaka fjädrar eller så, så kan du alltid fråga nån av gammelrävarna här (dvs alla som bundit längre än några månader. Fastnar man så börjar materialhögen växa okontrollerat :P )
              Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

              Kommentera


              • #8
                Oj, tusen tack allihopa för alla svar! Jo, verkligen svårt att veta vad det är för kvalité på allt, underbart med folk som kan sin sak! Har mest bara hört och läst att de där Regent-städen i alla fall ska vara bra och prisvärda.
                Men då ska jag nog spana lite extra på det där Klingbergs-kitet, plus en bättre sax, fler krokar och annat smått så som du sade Jock. Jag är ju som sagt helt grön på flugbindning men verkar riktigt mysigt att få sitta med sådant pyssel när snön faller utanför. En bra julklapp till sig själv helt enkelt!
                Lev livet och lev det nu!

                Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

                Kommentera


                • #9
                  Varsågod.

                  Jo, att sitta med en kopp nybryggt fika i flugbindare hörnans lamp sken, och pilla med fjädrar och annat medan det är kallt och snöar utanför är väldigt trivsamt.

                  Och det ger ju i alla fall litet kompensation för att spöna står och samlar damm i en hörna i väntan på nästa säsong.

                  Jag hade ett Regent städ i nästan 6 år innan det gav upp. Tror inte man hittar något annat städ till full pris för under 1000:- som är så pass bra.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-22, 16:28.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera


                  • #10
                    Att köpa ett kit är en bra start, har man inte bundit flugor förr kanske man inte ens fastnar för det. Har lite svårt att se hur man inte kan göra det dock om man flugfiskar själv.

                    Fastnar man för detta med flugbindning kan man med stor sannolikhet öka budgeten för bindmaterial med det 4 dubbla i början. Men sen blir det bara billigare och billigare för varje fluga man binder.

                    Enda problemet med att binda sina egna flugor är att man får så förbannat mycket flugor och tillslut börjar man ge bort flugor till bekanta vartefter man hittar nya mönster man tror på.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                    Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    3 svar
                    124 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Piscantur stercore  
                    Arbetar...
                    X