Identifiera flugor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifiera flugor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Identifiera flugor

Tja!
    Är detta rätt? Och vad heter #3 och #13?????
    Bifogade filer
    Senast ändrad av texnoti; 2005-05-14, 09:16.
    www.fisket.se
    www.fisket.se

Jag är ingen flugexpert men kroppen på den du kallar Red Tag påminner väl mycket om Coachman.
    Red Tag har en jämntjock kropp av påfågelhearl och en liten röd kortfriserad tott i baken. Hacklet är brunt.

De du frågar efter namnen på törs jag inte ha någon åsikt om men alla flugorna bör kunna fånga fisk!
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

som bebest sa, någon konstig fluga, jag har aldrig sett en likadan förut, en hybrid mellan coachman och red tag.
      ang dom numrerade flugorna som du frågade efter så tycker iaf jag att sånna generella mönster inte kan nanmges, iställtet säger man bara vad det är. dagslända dun tex på nr3.
      nr13 skulle väll kunna vara någon slaggs kläckare beroende på materialet? cdc i vingen och någon svart dubbing?

edit: eller är de en rackelhane med polygarn? kroken kan ju vara stor så de grova fibrerna ser små ut?

Kommentera

BeBest, det är beställt enligt din rekomendation
        Guldhuvat och vanligt haröra, Pheasant Tail Nymph, Superpuppa, Europea 12, Wollybugger, Royal Coachman, March Brown,
        Hökensås Montana, Black Martinez, Red Tag, Klinkhammer, Rackelhane, och en imitation av Åsandslända eller Sjösandslända.

Blir 14 (15 med både Åslända och Sjöslända). 13 levererat...
        www.fisket.se
        www.fisket.se

Kommentera

coachman

Kommentera

fast det är inte en coachman.. saknar flera dela ri själva flugan... Den närmaste på 13: skulle väll vara rackelhanne.. Fast orginalet har flyrite du ser ut att ha använt mink eller hardubbig...... Skulle nog döpa 1.an till Royal tag! 3:an ser ut som nån tidigare nämde dagslända... Ser på din black martinez så ska frampartiet vara markerat större dvs mer utmärkande än på den som finns på din sida... Har skirvit en bok som projektarbete.. Om just flugbindning...
            Deluxe lures thats my work.

Kommentera

orginal rackelhanen bestod väll bara av polygarn? dubbat som kropp och som vinge?

Kommentera

jo, sen senare gjorde berqvist en ny variant med polygarn.. i olika färger..
                Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Som sagt jag är ingen flugexpert men dem jag räknade upp har jag lärt ska vara en god all-round uppsättning, som duger till öring, harr, röding och regnbåge. Sen är det ju det där med storlekar också. Och färgnyanser, och fan och hans moster! Och därför metar jag hellre med cirkelkrok, så jag kan släppa dem jag vill.

Vem vet #1 kanske blir din absoluta favoritfluga #1.
                  Och den där svartvita rackaren tror jag blir utmärkt när allt ser mörkt ut. Fet svart kropp som avtecknar sig mot natthimlen och en för dina ögon väl synlig vit vinge, som syns i dåligt ljus. Det kan vara skillnaden när man inte vet vad man i tvivlens stunder ska välja en fungerande torrfluga.

Skitfiske på dig!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

1:an är royal coachman tror jag..
                    Fish On!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Arbetar...
                    X