Bindstäd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bindstäd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bindstäd

Har tänkt att jag skulle köpa mig ett nytt bindstäd då mitt håller på att ramla isär..
    nu har jag ett städ som jag fick med när jag köpte ett startpaket för flugbindning för 2.5 år sedan.

har kollat run på lite städ, men det e ju svår att bedöma vilka som e bra o vad som e prisvärt o håller i längden och framförallt funkar rent praktiskt i alla lägen..

skulle vilja veta hur ni tänker o har för erfarenheter?

Mvh / Dan

Hej!

Beror ju på din max budget vilket / vilka städ som det kan tänkas att du kan vara intresserad av?

Ett bra budget städ är ju Regal kopian Regent för ca. 350:-

En liten baksida med det är ju att med mindre krok än #16, så blir det litet otympligt att binda på p.ga. den breda chucken / käftarna.

Ett annat städ som är riktigt bra för slanten är Anvil Apex.

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

Men inget av dessa är full rotations städ. Dvs. att när du roterar chucken? Så kommer inte kroken att hamna rakt horisontellt om du flippar över flugan på rygg. En stor fördel med ett full rotations städ är att du kan spola på kropps materialet jämt, snyggt och snabbt.

Här är förslag på ett par prisvärda sådana full rotations städ:

Online fishing store with a wide range of fly fishing equipment. Rods, reels, fly lines, fly tying materials, wading gear, boots. Visit Taimen - your fly fishing store.

Detta Anvil städ är bra men saknar tråd vagga och parashute galje. Iof. en tråd vagga kan du självt göra med hjälp av en grövre stål tråd och en platt tång. Mojoman har en beskrivning på en sådan under "Gör det själv" i denna sektion. Och en parashute galje kan du köpa löst för mellan 50:- - 100:-

Tråd vaggan, är en förutsättning för att kunna spola på kroppsmaterial. Men är även bra när man bara vill ha tråd hållaren ur vägen.

Parashute galjen + en hackle tång som man sätter i galjen och sedan i vingen, underlättar när man binder Klinkhammer och liknande flugor med parashute hackle lindat runt basen på vingen.

Nästa snäpp:

Värstingen:

Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-29, 20:58.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej tack för svaret..

det Stonfo FlyTec Base Vise verkar vara något..

tråd vagga och parashute galje har jag aldrig använt
      har aldrig sett nån använda det heller..så min fråga är hur funkar det?..

Kommentera

Varsågod.

Det är det städ jag självt använder sedan 1 1/2 år tillbaka. Behöver litet in nötnings tid innan det fungerar som bäst. Men det är rätt vanligt med städ. Men detta städ är för den skull inte jobbigt direkt ur kartongen. Detta med 3 st olika käftar är väldigt bra. Man bör byta käft efter krok storlek. Då sliter man mindre på dem. Den käft som är smalast och spetsigast är bra till de riktigt små flugorna. Sedan är de andra 2 käftarna en medium och en trubbig för de stora krokarna. Det går fort att gänga ur och i käftarna.

Du kan reglera hela chucken i längd led också. Om man har stora händer? Så skjuter man bara fram den hela vägen så att man har o.k. med plats att ha ena handen bakom kroken att jobba med.

Finns reserv käftar dessutom att köpa här:

Stonfo, har varit smarta nog att göra trådvagga / parashute galje i en och samma arm.

På den böjda armen som sitter på städets fot i en hållare, så har du en reglerbar trissa i höjd och sidled på den. Du kan även reglera armen i höjd och sidled på städets ben. När du ska använda vaggan. Så har du armen horisontellt i hållaren, med den korta delen längst ut pekande uppåt. Och så ställer du också in den så att trissan är i jämnhöjd med krok ögat. Och hänger sedan helt sonika tråden från tråd hållaren över den. När du inte använder tråd vaggan? Då kan du bara föra den åt sidan. Eller ta bort den ur hållaren om du föredrar det?

Här är en video på hur att använda tråd vaggan:

Använda armen som parashute galje:

Då vänder du bara på armen och sätter den i det övre hålet i arm hållaren på städets ben. Så att den ser ut som ett upp och nedvänt "L" För ned tråd trissan en bit längs armen så att den inte är i vägen, och plocka fram den fjäder belastade hackle tång hållaren. Montera den på det korta benet på den L formade armen. Den ska sitta precis ovanför vingen på flugan. Sätt nu en kort hackle tång typ denna t.ex.:
        http://www.taimen.com/sv/se/product/...dard_231/89927 i kroken på fjädern och nyp fast hackle tångens käftar i flugans vinge/ vingar. Du kan behöva reglera höjden på armen så att vingarna sitter i korrekt sträckning efteråt.

Sedan har du båda händerna fria till att jobba med flugan. Utan denna galje, så blir man tvungen att sträcka vingen med den ena handens fingrar och linda tupp hacklet med den andra handen.

Så här funkar en sådan galje:

Städet kommer dessutom med en bra bruksanvisning.

Du kommer även att hitta en konstig plast hållare med en nål i. Denna använder du till att fästa precis i böjen på armen där chucken sitter. Och sedan måtta in krok skaftet så att kroken sitter paralellt med nålen. Då kommer kroken att sitta exakt rakt i käftarna. Smart ide' av Stonfo. Och något jag tror de är ensamma om att ha kommit på.

Den lilla spiral fjädern som också kommer med städet är till för att fästas runt chucken och fungera som material hållare. Men du har kanske stött på en sådan med ditt nuvarande städ redan? Många städ brukar ju komma med en sådan fjäder.

Ja, det är vad jag kan berätta för dig om detta städ.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-30, 10:40.

Kommentera

Hejsan,ja jag skulle vilja rekomendera dig Ty-Master då jag användt mitt i 30 år utan problem ....men vem vet om det finns på marknaden idag det ingick 2st huvud ett till stora och ett till små krokar ,jag har varit mycket nöjd.
          I år har jag knutitit musimitationer för fiske efter Röding och Öring i norra serigw ska bli kul å pröva
          Lycka till Peter

Kommentera

Försökte att hitta ditt städ både här i landet och på de engelsk språkiga siterna på nätet. Men det verkar tyvärr ha gått ur tiden.

Du skulle kolla in en film från Nya Zeeland, där de fiskar stor båge och Öring på just mus imitationer. Once in a Blue Moon heter den.

Här är trailern: http://www.youtube.com/watch?v=A4pOOMpFW_8

De har ju Mus år liksom vi har Lämmel år här i landet.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2013-06-30, 10:13.

Kommentera

Vilket Fiske..

Å tack för alla tips och råd

Kommentera

Jag vet inte om det är det Char menar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hillpassion Visa inlägg
                  Vilket Fiske..

Å tack för alla tips och råd

Ja, Nya Zeeland vore stället att åka och blöta fluga i!

Varsågod.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                  1 svar
                  136 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Arbetar...
                  X