Flugor med smältlimskropp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flugor med smältlimskropp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flugor med smältlimskropp

Försökte mig på att binda en Zonker fluga med smältlimskropp för den kommande havsöringspremiären. Resultatet blev väl sådär. Beror nog på att jag tog det lim jag hade hemma -tillhörande limpistolen. Blev inte alls så genomskinligt som jag önskat.

Någon som har mer lyckade erfarenheter ang. detta? Varumärke på lämpliga smältlim, någon speciell teknik man bör tillämpa etc.

använd epoxy eller spölack istället så får du det glasklart

Kommentera

Prova att eftervärma med en tändare och blöt fingertopparna med saliv innan du slutligen formar till kroppen. Det blir något blankare resultat men det snyggaste är epoxi.
      Murphys lag gäller!

Kommentera

Menar ni då tvåkomponents epoxy? Min erfarenhet från andra aktiviteter säger att detta är väldigt visköst och m.a.o. skulle det nog bli svårt att forma något fint av. Ni använder kanske något annat märke eller är det jag som är för otålig och börjar för snabbt?

Kommentera

jag hade testat spölack och sen roterat flugan länge tills lacken lackt sig fint runt kroppen.

Kommentera

Ursprungligen postat av yoxler
            jag hade testat spölack och sen roterat flugan länge tills lacken lackt sig fint runt kroppen.
            Precis, samma sak gäller epoxi (ja, tvåkomponents).
            Rotera flugan med jämna mellanrum och bygg upp kroppen i omgångar för att få det jämnt och fint

Kommentera

fast det gäller att ha en bra epoxy.. den jag har blir lite gulbrun och med bubblor.. fördelen med spölack är att den är klar.. men det finns ju bra epoxy också givetvis.

Kommentera

Två komponentslim

Jag använder Loctite 3422 Hysol det rinner inte utan man kan bygga upp och låya det vara i samma läge,härdar på ca 2 min.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                1 svar
                136 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art

Arbetar...
                X