Hjorthud hur torkar man det smidigast och bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjorthud hur torkar man det smidigast och bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjorthud hur torkar man det smidigast och bäst?

Jag kommer få en bit hjortskin från nypangad hjort i morgon. Frågan är nu bara hur tar jag hand om det på bästa sätt så det går att använda till flugbindning?

Vill ju inte ha in en massa kryp eller torka skiten ur allt så det inte går att använda det.

Så snälla ni LÄR MIG!

I mina yngre dagar hjälpte jag min farbror med detta. Dock var inte ändamålet att ha det till flugbindning utan som en päls helt enkelt.

Spände upp det över en ram och på med salt har jag för mig! Är dock inte hundra på att det funkar till flugbindning. Tänk på att ta bort allt fett från insidan!

Kommentera

Den metoden borde fungera. Vill du vara riktigt säker på att du är av med all ohyra? Lägg sedan skinnet i en väl försluten plast påse i frysen under 48 timmar. Men du får skrapa baksidan av skinnet noga med en bra kniv innan du gör de andra momenten. Och förstås skölja bort saltet och låta skinnet torka innan du kör frys tricket.

EDIT: Var bara beredd på att eftersom det är ett djur i vinter päls det handlar om. Så får du en hel del extra under hår att rensa bort innan du börjar att binda in hår bunten på kroken.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-12-08, 21:18.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det lilla jag kan om garvning är:
        Skrapa bort kött, fett, bindväv mm. Spänn upp på ram, torka, gärna med salt.
        Därefter fetta in, gärna med hjärna, enligt den kursledare jag hörde detta av. Annars funkar rapsolja, vanligt läderfett, mm.

Ska sägas att jag inte testat något av detta, fick låta bli de delarna av kursen pga tidsbrist. Hade varit praktiskt att kunna dock... Även detta är för bruk som päls, men det borde duga finfint som flugbindning också.
        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Testade själv att ta tillvara på några bitar hud från både både älg och rådjur från jakten i höstas. Jag skar bort alla köttrester, talg och fett och la bitarna torrt och svalt (potatiskällare) för att torka, saltade inte nånting. Det fungerade som önskat och det blev inte något mögel eller dålig lukt. Sen ska man även frysa dem två gånger för att döda alla eventuella kryp.
          Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Stort tack för hjälpen

Har nog möjlighet att få lite hud från olika djur så det kan komma till pass flera gånger.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
            1 svar
            153 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Arbetar...
            X