Att döpa en fluga... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att döpa en fluga...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att döpa en fluga...

    Hejsan alla storfiskare!

    Har under julen suttit lite vid bindstädet och bundit upp lite flugor till vårens fiske. Under året som gått fiskade jag mycket med en egenkomponerad fluga som jag främst använder vid regnbågs- och öringfiske. Nu till min fråga: Är det fritt fram att ge sitt mönster vilket namn som helst som inte redan är taget, och hur vet man i så fall vad alla jordens flugor heter? Finns det någon sida där man kan registrera ett mönster??

    Hade tänkt mig Purple Haze efter en klassisk låt av Hendrix, men efter lite sökning på nätet verkar det redan existera ett mönster med det namnet...

    Det skulle vara roligt om någon hade något svar på detta!

    Hälsningar
    /Birman

  • #2
    Ursprungligen postat av Birdman
    Hejsan alla storfiskare!

    Har under julen suttit lite vid bindstädet och bundit upp lite flugor till vårens fiske. Under året som gått fiskade jag mycket med en egenkomponerad fluga som jag främst använder vid regnbågs- och öringfiske. Nu till min fråga: Är det fritt fram att ge sitt mönster vilket namn som helst som inte redan är taget, och hur vet man i så fall vad alla jordens flugor heter? Finns det någon sida där man kan registrera ett mönster??

    Hade tänkt mig Purple Haze efter en klassisk låt av Hendrix, men efter lite sökning på nätet verkar det redan existera ett mönster med det namnet...

    Det skulle vara roligt om någon hade något svar på detta!

    Hälsningar
    /Birman
    Purple Haze förekommer i fler sammanhang.
    Finns tex en serie dräparspinnspön från Gävle Fiskredskap med det namnet.

    Alternativet Purple Rain är kanske inte kaxigt nog?
    Senast ändrad av BeBest; 2005-01-05, 19:15.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Purple Bitch?
      sigpic

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Flodebanan
        Purple Bitch?
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

        Kommentera


        • #5
          Purple Bitch låter som ett klockrent förslag! Inte minst med tanke på att den vid senaste fisketuren fick en öringhane på 1,7 att torska!

          Jag ska knäppa ett kort om jag får till ett välbundet ex vid städet så kan ni ta er en titt på "kärringen".

          /Birdman

          Kommentera


          • #6
            Det här var en fråga som var intressant! Skall den döpas för att namnet ska användas av den stora folkmassan eller för att du själv ska ha ett namn på den? Själv har jag lyckats tåta ihop några egna fångstgivande kreationer som jag inte sett någon annanstans. Dessa har fått namn av mig som används i "min lilla krets". Om dessa namn redan finns vet jag inte, men ser det inte som något problem då jag inte publicerar flugan tillsammans med dess namn.
            [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

            Kommentera


            • #7
              ja det är bara till att döpa på!

              Har också gjort en hel drös med varianter på olika flugor. I början hade jag ju inte allt material som behövdes och fick på så sätt fram lite skumma flugor som jag hittills inte sett någon annan stans.

              Kommentera


              • #8
                Skulle tro att det skulle bli problem om du ska marknadsföra och sälja. Tex om du döpte den till Purple Wulff.
                Smaken är som baken...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av xaphod
                  Skulle tro att det skulle bli problem om du ska marknadsföra och sälja. Tex om du döpte den till Purple Wulff.
                  Frågan är om det blir problem.. jag menar de flesta flugmönster är ju inte direkt namnskyddade i något patent och registreringsverk och så länge de inte är det så kan du ju "sno" namnen utan risk för represalier. Men lite återhållsamhet är ju ändå bra om man ska sälja flugorna. Dumt att sälja en haröre nymf variant som "Red Tag" för det skulle ju kunna misstolkas av potentiella kunder.

                  Själv så har vi gett nya namn till en del flugor som redan har namn.

                  Egen bunden "Red Tag" fick namnet "Red Fag" bara för den är så ful

                  Kommentera


                  • #10
                    Purple Bitch känns som ett perfekt namn på flugan!

                    Lägger upp en bild på skapelsen så alla kan ta del av mina tveksamma flugbindningskonster...
                    Bifogade filer

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                    1 svar
                    125 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Arbetar...
                    X