Hur mycket tjänar ni som säljer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur mycket tjänar ni som säljer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det finns nog ingen som sysslar med genuint hantverk som kan leva på det om man inte samtidigt är ruskigt bra på marknadsföring.

Jag kan lovprisa mina egna stickade raggsockar men det tar 8-10 timmar att göra ett par och även om jag "bara" vill ha en hundring i timlön är det är väl ingen som betalar en tusenlapp för ett par handstickade sockar när man kan köpa maskinstickade från landet-långt-bort för ett par tjugor. (Då har jag inte lagt till garnkostnad eller de skatter som tillkommer om man skall driva företag och sälja sina produkter.)

Är man däremot duktig på marknadsföring så kan man få sticktokiga kärringar att springa benen av sig för att köpa garn och mönster i ens eget namn, skriva böcker och hålla föreläsningar jorden runt.

Tyvärr är det väl så att många brinner just för hantverket i sig och är inte så duktiga på cirkusen runtomkring som krävs för att det skall löna sig.
    Den som hittar stavfel i mina inlägg får behålla dom...

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvalls Kärring Visa inlägg
      Det finns nog ingen som sysslar med genuint hantverk som kan leva på det om man inte samtidigt är ruskigt bra på marknadsföring.

Jag kan lovprisa mina egna stickade raggsockar men det tar 8-10 timmar att göra ett par och även om jag "bara" vill ha en hundring i timlön är det är väl ingen som betalar en tusenlapp för ett par handstickade sockar när man kan köpa maskinstickade från landet-långt-bort för ett par tjugor. (Då har jag inte lagt till garnkostnad eller de skatter som tillkommer om man skall driva företag och sälja sina produkter.)

Är man däremot duktig på marknadsföring så kan man få sticktokiga kärringar att springa benen av sig för att köpa garn och mönster i ens eget namn, skriva böcker och hålla föreläsningar jorden runt.

Tyvärr är det väl så att många brinner just för hantverket i sig och är inte så duktiga på cirkusen runtomkring som krävs för att det skall löna sig.

Jo, marknadsföring är nog a och o om man vill göra sig en slant. Gäller ju att göra bra grejer också, och det återstår ju att se om man är kapabel till det

Kommentera

Framförallt så gäller det att inte börja sälja något förrän man blivit tillräckligt skicklig och betena verkligen är 100%.

Säg som exempel att du lackar ett bete men inte får till det riktigt och första gäddan drar av 50% av färgen på betet, eller betet spricker eller nått annat elände, då kan du ge dig FAN på att du kommer att få ett dåligt rykte. Killen som köpte kommer inte att köpa igen, han kommer även att berätta för sina kompisar som i sin tur berättar.....

Ta fram några betesmodeller och fiska/justera med dem i ett år eller två, få till lacken bra och vikta betena perfekt. Få till etex eller annan ytlack bra utan bubblor och allt sånt. Ge lite beten till kompisarna som får fiska med dem och komma med synpunkter.

Sen, när du fått fram några egna betesmodeller och färger och känner dig hemma på tekniken så kan det vara dags att börja sälja.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Framförallt så gäller det att inte börja sälja något förrän man blivit tillräckligt skicklig och betena verkligen är 100%.

Säg som exempel att du lackar ett bete men inte får till det riktigt och första gäddan drar av 50% av färgen på betet, eller betet spricker eller nått annat elände, då kan du ge dig FAN på att du kommer att få ett dåligt rykte. Killen som köpte kommer inte att köpa igen, han kommer även att berätta för sina kompisar som i sin tur berättar.....

Ta fram några betesmodeller och fiska/justera med dem i ett år eller två, få till lacken bra och vikta betena perfekt. Få till etex eller annan ytlack bra utan bubblor och allt sånt. Ge lite beten till kompisarna som får fiska med dem och komma med synpunkter.

Sen, när du fått fram några egna betesmodeller och färger och känner dig hemma på tekniken så kan det vara dags att börja sälja.
          Tänkvärda ord.

Kommentera

Håller helt med Da_moose.
            Om dina första beten skiter sig och kunden klagar så kan du glömma några cash.
            Det viktigaste är nog är att man är helt säker på vad man gör på dom allra första betena och man är helt säker på att dom funkar i en längre tid också, så att inte färgen går av efter ett hugg eller att träet spricker osv. När du har fått fram ca 4-5 olika beten som du känner dig riktigt nöjd med och dina polare kanske har testat dom och dom är nöjda. Efter det kan du nog börja att kanske sälja lite och få några små kulor.
            Lycka till med försäljning.!
            Skitfiske
            //simon

Kommentera

Om du kommer få mkt tid över, börja tillverka pirkar.
              Då kommer all din fritid försvinna fortare än kvickt.
              Du kommer säkert hamna på en timlön kring en bärplockares..

//Mankanpirken
              Mankans fiskeblogg Fins här
              MankanPirken och Diamanten Finns här

Kommentera

Då kanske man borde börja göra pirkar. Tailändarna som plockar bär här uppe i medelpad tjänar 18000kr/mån Lite bättre än mitt nuvarande jobb. De pengar man sparar på att göra egna jerkbaits är mestadels att man slipper köpa några nya. Vet inte hur den ekvationen ser ut som gör att man kan räkna ut hur mycket man tjänar på att göra egna och ta hänsyn till alla faktorer. Man får nog se det som en väldigt rolig hobby.
                Ursprungligen postat av Mankan Visa inlägg
                Om du kommer få mkt tid över, börja tillverka pirkar.
                Då kommer all din fritid försvinna fortare än kvickt.
                Du kommer säkert hamna på en timlön kring en bärplockares..

//Mankanpirken

Kommentera

Denna kille gör dyra handgjorda beten 150 € - 1400 sek ...men fina är dom ; )

Kommentera

Ursprungligen postat av boman1979 Visa inlägg
                    http://luckylures.nl/

Denna kille gör dyra handgjorda beten 150 € - 1400 sek ...men fina är dom ; )
                    ja, men jag har inte sett någon som gör finare beten än vad han gör. jag tror att det tar väldigt lång tid för att komma dit...
                    http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av eitan Visa inlägg
                      ja, men jag har inte sett någon som gör finare beten än vad han gör. jag tror att det tar väldigt lång tid för att komma dit...
                      nej, det är otroligt fint hantverk! Men inte tjänar han mycket för det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                      712 svar
                      188 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman