Tankar kring viktning av beten! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tankar kring viktning av beten!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tankar kring viktning av beten!

Hej!

Satt och funderade lite angående viktning av beten, eller försökte tänka ut ett bra sätt för att få ett humm om hur mycket bly man ska ha i sitt bete då man viktar. Detta är under förutsättningan att man inte vill hålla på och dalta med vatten! Vill slippa impregnera mina beten... kompenserar med mycket lack

Eftersom exempelvis furu har densiteten cirka 500kg/m3 och vatten 1000kg/m3 borde inte det innebära att när man står där med ett färdigsnidat bete i furu så borde det bara vara att väga det och tillsätta samma vikt i bly? (Räkna självklart bort ringar, krok, öglor mm).. För att få ett bete som är ungefär suspending.?

Kan detta vara ett sätt att uppskatta mängden bly man behöver? Tänkte att någon betestillverkare sett det sambandet när de tillverkat beten i furu. Dvs det behövs något mindre bly än vikten på betet oblyat?

Ska utföra tester senare i vår, men tänkte om någon visste!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Halloj

Jag var inte så aktiv på matten och fysiken så..............

Jag och många andra betesbyggare har provat å väga träet och blyet och vi har nog alla kommit fram till att det går inte exakt att hitt rätt mängd/vikt på så vis. det är enklast att vikta i vatten ( och det blir ändå inte alltid exakt) Trä är ett levande material som betersig olika i olika miljöer, temperaturer mm. det gör det hela lite mer skojigare tycker jag. Då det hela tiden kräver att man provar, grejar och trixar.

Om man bygger beten är det enklast (tror och gör jag) att vikta varje bete.

När det gäller oro över hur mycket vatten betet suger vid viktning, så stunta i det. Man har beter i vattnet ca 5-10 secunder max och torkar av det noga .
    Jag viktar alla mina beten i vatten oimpregnerade och hitils mig vetandes har inget spruckit. Jag låter alltid betet torka ca 1 dygn innan jag grund lackar det oxå.
    Jag tycker även att lacken sitter bättre efter vikning i vatten då lite av trä fibrerna reser sig och lacken har lite mer att fästa i.

lycka till claes

Kommentera

Ah.. gillar ditt resonemang, jag kör på det!
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Kan bara hålla med Svartzonker....

Kommentera

Viktning tailar.

När jag är ute och guidar så har jag ofta problem med att kunderna vevar för fort och då går tailarna i ytan. Även jag själv vill ibland ha ned tailarna på djupare vatten, så vad göra.Då kom jag på att balanserings vikter till fälgar måste vara perfekt. Dom finns i 5g och 10g och har själv häftande tejp, bara att klistra på och vips så går betet djupare. Det är även enkelt att ta bort om man inte vill ha viktningen.

Första testen på bryggan hemma vid gav en gädda!, och nu fångar även kunderna fisk på tail.

Bifogade filer
          Sportfiskeguide Christian Jansson
          www.janssonsmobilkranar.se/fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av crijan Visa inlägg
            När jag är ute och guidar så har jag ofta problem med att kunderna vevar för fort och då går tailarna i ytan. Även jag själv vill ibland ha ned tailarna på djupare vatten, så vad göra.Då kom jag på att balanserings vikter till fälgar måste vara perfekt. Dom finns i 5g och 10g och har själv häftande tejp, bara att klistra på och vips så går betet djupare. Det är även enkelt att ta bort om man inte vill ha viktningen.

Första testen på bryggan hemma vid gav en gädda!, och nu fångar även kunderna fisk på tail.

Coolt. Hur tycker du att det fungerar? Håller sig vikterna på plats eller släpper klistret efter ett tag??

Kommentera

Det har släppt på någon men funkar helt ok. På dom som jag vet med mig att jag alltid vill ha vikten på så har jag lagt på lite lim.
              Sportfiskeguide Christian Jansson

Kommentera

Gammal tråd återuppväckt, så då passar jag på...
                Såg ett ganska fiffigt sätt på en sida.
                Man ställer en balja med vatten på en våg och lägger i betet, sedan nollställer man vågen.
                Sen trycker man ner betet i vattnet tills det är helt under ytan, då framgår hur mycket bly e dyl som behövs för att betet ska bli suspending.
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag viktar alltid i vatten(oftast kallt) och betet är alltid impregnerat innan tillsammans med krokar ringar och allt annat som skall vara på som färdigt bete. På det viset suger betet inget vatten alls överhuvudtaget vilket gör viktningen ganska enkel. På det viset kan jag med mina specialknep få det exakt som jag vill ha det och då menar jag exakt. Jag viktar tills jag är helt nöjd vilket kan ta allt från 10 sec till 5 min. Sedan har jag iochförsig slutat bry mig om viktning, har upptäckt att mina extremt tunga beten fungerar otroligt bra på djupt vatten, packar dem full med vikt bara.

Jari Aalto Original Aalto Brothers

Kommentera

Jag håller med Svartzonker med den lilla skillnaden att jag grundlackar (utspätt), för att slippa att betet suger vatten. Jag slipar med grovt papper, vilket gör att lacken fäster utomordentligt. Viktningen är ju en del av jobbet eftersonm träets densitet, oavsett träslag, varierar. Det är detta som är hantverk.
                    [FONT=Comic Sans MS]De bästa grejerna gör man själv![/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 700 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman