Fästa torkjulsmotorns axel till hjulet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fästa torkjulsmotorns axel till hjulet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fästa torkjulsmotorns axel till hjulet?

Hallå
    Jag är grymt ohändig och skulle behöva lite utförlig hjälp nu när jag skall bygga mitt torkhjul.

Vet inte riktigt hur jag skall göra för att fästa motorns axel till torkhjulet utan att det glider och glappar?

Hört att man skall använda slang? vilken typ är lämplig?

Behöver man borra ett genomgående hål genom motorns axel? Lite problem då jag inte har någon bra stålborr...

Kan någon förklara det där så vore jag väldigt tacksam!

Tack på förhand/ Rassie
    På jakt efter 15+

Jag tog en bit luftslang (typ sån man har till kompressorn) som är 8 mm invändigt och fäste den vid axeln på motorn och pinnen i själva hjulet med två små slangklämmor. Man behöver inte borra och sätta en sprint. Beror kanske på hur stort och tungt hjulet är men det funkar finfint för mig. Se bara till så att hjulet är upphängt i båda ändarna så det inte hänger i slangen. Sätt gärna dit ett par kullager så att det snurrar lätt. Pinnen i hjulet är en M8 bult som jag skruvat i och kapat skallen på.

För övrigt finns det bra byggbeskrivningar om du söker runt lite på forumet...

Lycka till!

Kommentera

Tänk på att det underlättar väldigt mycket om dom båda axlarna har samma diameter (eller iaf inte för stor skillnad) om du ska använda slang.

Sedan att glappet mellan axlarna också är viktigt, vad som är lagom är jag dock inte rätt man att svara på.
      sigpic

Kommentera

Tack för hjälpen det låter fint!
        Skall inte bygga något jättehjul så det fungerar nog fint! Det med slangklämmor låter smart! Vill man vara ännu mer säker skulle man ju kunna säkra med lite snabb-epoxy med
        På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Tänk på att det underlättar väldigt mycket om dom båda axlarna har samma diameter (eller iaf inte för stor skillnad) om du ska använda slang.

Sedan att glappet mellan axlarna också är viktigt, vad som är lagom är jag dock inte rätt man att svara på.
          ja det låter väldigt logiskt, så att den ena axeln inte trycker ut slangen
          På jakt efter 15+

Kommentera

Epoxy är bra skit, men frågan är hur bra det funkar mot slang...

Jag har en hylsa i metall över motor- och torkhjulsaxeln, jag borrade igenom på båda axlarna och satte sprintar, när jag byggde mitt jobbade jag på ett byggvaruhus vilket underlättade!

Slang och slanklämma låter bra, ställer ju inte lika höga krav på att du får axlarna i perfekt linje! Så det var smart! Jag kom att tänka på krympslang, men det kanske är för mesigt?

Lycka till!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
              Epoxy är bra skit, men frågan är hur bra det funkar mot slang...

Jag har en hylsa i metall över motor- och torkhjulsaxeln, jag borrade igenom på båda axlarna och satte sprintar, när jag byggde mitt jobbade jag på ett byggvaruhus vilket underlättade!

Slang och slanklämma låter bra, ställer ju inte lika höga krav på att du får axlarna i perfekt linje! Så det var smart! Jag kom att tänka på krympslang, men det kanske är för mesigt?

Lycka till!
              Jag tänkte faktiskt också på krympslang men det kändes kanske lite klent?
              Ett alternativ vore kanske att köra flera lager krympslang med olika diameter för krympningen?
              På jakt efter 15+

Kommentera

Det bra med slang för att det fjädrar lite så det skonar motorn. Sen är det ju bra att det går lätt att demontera grejerna om något skulle krångla, så jag skulle undvika lim om det inte behövs.

Kommentera

Klart hjul

Nu har man byggt sig ett torkhjul som går perfekt!
                  4-5 varv minuten.

Tack så mycket för hjälpen, körde på bränsleslang till bilar (29kr på Biltema), riktigt hård och tålig.

Tipset om slangklämmor var perfekt!
                  Senast ändrad av Rassie; 2010-03-21, 18:56.
                  På jakt efter 15+

Kommentera

Kan man få se en bild på hjulet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 753 visningar