Jag har stött på ett nytt problem när jag lackar beten. Lacken fördelar sig inte jämnt på betet trots att jag har torkhjul. Det blir stora ansamlingar av lack antingen i nosen eller baken på betena. Jag byggde nyss ett nytt hjul och det är efter det som problemet visat sig. Infästningen är en klämma i buköglan. Klämman sitter på ett 16mm elrör som jag trycker fast i hjulet. Ganska likt flera av lösningarna man ser här på forumet. Motorn är den klassiska discomotorn från teknikmagasinet. Borde funka tycker jag. Lackar med E-tex. Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet vad detta beror på?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lackbekymmer
Collapse
X
-
Lackbekymmer
- My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.
backlure.blogspot.com
Instagram @backlureTaggar: Ingen
-
Jag har även haft det problemet. Jag är ganska säker på att det så enkelt att man lägger för mycket lack. Det ser inte ut så till en början men när det snurrat ett tag, upp till ca en timme så samlas det åt ena hållet. Nu mer är jag jag mer noggrann och har fått in känslan. Jag får inte ens lack i öglorna längre vilket är jäkligt skönt.
Märker jag att det början samlas lite så tar jag bara bort det med penseln. Skrapar av det mot talriken som jag har lacket på och jämnar ut det igen på betet.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av odevetu Visa inläggJag har haft liknande problem och då berodde det på att betena snurrade för fort. Med vilket varvtal snurrar din motor (varv/min)? Sedan har ju torkhjulets konstruktion och betenas placering betydelse för med vilken hastighet dom rör sig i...
Funderade också på placeringen, jag har inte varit supernoga med att fästa betena i 90 grader mot klämman (om du förstår vad jag menar) kanske kan vara det som spökar, Fast jag inte tycker det borde spela någon roll, dom snurrar ju runt :-)- My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.
backlure.blogspot.com
Instagram @backlure
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ELWE Visa inläggDet känns som att ditt torkhjul inte snurrar ljämt. Kan bero på att du inte har jämnvikt/balans, vilket gör att dina beten hänger lite extra länge på ett ställe under ett varv i hjulet.
Har också tänkt mig för när jag lägger på lack för att inte få för mycket, så det borde inte vara det.- My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.
backlure.blogspot.com
Instagram @backlure
Kommentera
-
Jag tror på en kombo där. Hjulet drar inte jämt, samt att du lägger för mkt lack. Vänta gärna 5-10 minuter efter du blandat innan du lägger på lacken. Så den börjar hårdna lite. Var hyffsat sparsam med lacken. Lägg hellre fler tunna lager en få tjocka lager.
Lycka till!
Kommentera
-
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
710 svar
188 409 visningar
0 gillar