Tillverka egna softmaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka egna softmaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverka egna softmaits

Jag har lurat lite på att börja göra egna softbaits och stora jiggar. Jag har kollat runt på forumet och hittat en del info men jag saknar information om hur man gör mallar för att göra gjutformar. Man kan ju förstås gjuta av befintliga beten men man vill ju helst göra något "eget".
    Finns det någon där ute som har några bra tips på material och metoder för att göra mallar till formarna så får ni gärna dela med er.
    - My biggest nightmare is that when I die, my wife will sell my fishing tackle for what I told her I paid for it.

backlure.blogspot.com

Instagram @backlure

Det var några killar som visade hemmagjorda mjukbeten på mässan och de betena såg riktigt schyssta ut. De hade gjort en mall i trä och nån slags pasta/massa (såg ut ungefär som träfärgad plasticpadding) och gjort gipsavgjutningar av mallen. När gipsavgjutningen stelnat är det bara att börja hälla. Lite tidsödande att komma igång men deras beten var verkligen kanonfina.

Kommentera

Gör trämallar av dina egna ideer sen gör du gipsavgjutning på dom . Glöm inte att "lacka" gipsen innan du börjar gjuta dina softbaits

Kommentera

Det som slog mig när jag såg gjutformarna var hur fasen man får in gummimaterialet hela vägen in i svansen eftersom den är en lång spiral. Snurrar man formen eller?

Kommentera

Man gör ett eller flera avluftningshål längs svansen,
          då fylls den upp om man har svansen tillräckligt tjock för att plasten ska flyta in i formen

Kommentera

Designingenjörer använder ofta "rosa skum" tror det heter eco-prim eller nåt. Det är säkert någon markisolering och borde gå att köpa på en bygghandel. Den går att skära och fila i, MEN det finns även hårdare och bättre (dyrare) frigolitmaterial som är otroligt lättarbetat och som man kan få en perfekt finnish på. Tyvärr vet jag inte var man får tag i det men det kanske finns någon här som vet?
            Edit: Annars går det ju att maila och fråga någon högskolas ingenjörsavdelning. Skolan jag pratar o är Hörskolan i Skövde. De är säkert snälla och skickar din fråga vidare till rätt person.
            Senast ändrad av StRob; 2009-05-05, 11:57.
            Man är inte vilse om man inte vet var man ska.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henrik Nordberg Visa inlägg
              Det som slog mig när jag såg gjutformarna var hur fasen man får in gummimaterialet hela vägen in i svansen eftersom den är en lång spiral. Snurrar man formen eller?

Kan ju även göra som på äldre bullar så man får skära isär svansen. Då går det ju att hälla rakt ner i den från 2 håll.
              I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
              Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

har gjort en bulldawg kopia med tvådelad form av lera.. finns bild på den i mitt fotoalbum
                www.andreelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av StRob Visa inlägg
                  Designingenjörer använder ofta "rosa skum" tror det heter eco-prim eller nåt. Det är säkert någon markisolering och borde gå att köpa på en bygghandel. Den går att skära och fila i, MEN det finns även hårdare och bättre (dyrare) frigolitmaterial som är otroligt lättarbetat och som man kan få en perfekt finnish på. Tyvärr vet jag inte var man får tag i det men det kanske finns någon här som vet?
                  Edit: Annars går det ju att maila och fråga någon högskolas ingenjörsavdelning. Skolan jag pratar o är Hörskolan i Skövde. De är säkert snälla och skickar din fråga vidare till rätt person.
                  Byggskum fungerar förmodligen väldigt bra om man vill klara sig billigt och materialet du pratar om tror jag heter "bonocell" eller "divinylcell" och kostar betydligt mer Används inom bilstyling

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 080 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X