Smälta bly - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smälta bly

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smälta bly

Tänkte höra med er som smälter bly själva hur ni går till väga. Jag har fått tag i blyvikter i från en däckfirma som var ret bly i och så har jag en butangas brännare och en liten kastrull att smälta i, är det det som krävs och hur ska jag gå till väga???

Ursprungligen postat av jonas.b1b Visa inlägg
    Tänkte höra med er som smälter bly själva hur ni går till väga. Jag har fått tag i blyvikter i från en däckfirma som var ret bly i och så har jag en butangas brännare och en liten kastrull att smälta i, är det det som krävs och hur ska jag gå till väga???

Vill inte vara petig men fick du inte svar i den andra tråden som du var med och skrev i??
    Eller är det något speciellt som du tänker på?

Fungerar bra om du värmer direkt under kastrullen och lägger i lite i taget.
    Akta bara så att det som du häller blyet i INTE innehåller något vatten.
    Var försiktig, stå utomhus och använd mask.

---Stampe---
    www.stampelures.se

Kommentera

jo du det stämmer att jag har skrivigt om det förut men det hadde jag glömt bort, gammal och glömsk men ville höra om det funkade fint med son bränare som jag har skaffat.

Men jag fick tag på hjul vikter som har suttit på lastbilsdäck, de inehåller rent bly och är mycke störe en till bil. den minsta väger 150g och den största väger 350g så det kan ju vara till tipps till er som smälter själv.

Kommentera

Hej Jag gjuter blykulor å använder en rostfri flatbottnad skål som rymmer ca 4 dl och den har jag ställt rätt på spisplattan men det blir lite för dåligt med värme så jag använder ett gasolkök som drivs av butangas numera vilket gör att smälttemperaturen går att få mycket högre å i den temp som gör att gjutningen blir bra! Glöm inte att du behöver flussa smältan med tex stearin för att få bort slagg å annat skräp som gärna blir å för att gjutformen ska bli utfylld ordentligt när man häller i smältan!

Kommentera

Ursprungligen postat av CA Visa inlägg
          Hej Jag gjuter blykulor å använder en rostfri flatbottnad skål som rymmer ca 4 dl och den har jag ställt rätt på spisplattan men det blir lite för dåligt med värme så jag använder ett gasolkök som drivs av butangas numera vilket gör att smälttemperaturen går att få mycket högre å i den temp som gör att gjutningen blir bra! Glöm inte att du behöver flussa smältan med tex stearin för att få bort slagg å annat skräp som gärna blir å för att gjutformen ska bli utfylld ordentligt när man häller i smältan!
          tja
          hur menar du med att flussa smältan? doppa stearin i eller ...
          /Rogge

Kommentera

Jag tar en bit koppar rör och matar in blybitar sedan smälter jag
            Tackohej leverpastej :}

Kommentera

Varför du skall flussa. för att orenheter skall flyta upp till ytan och legeringen lättare blandar sej. oftast så innehåller blvikterna en viss procent tenn för att få lite hårdare legering.
              Ta en gammal sked och skumma bort skitlagret som lägger sej på ytan.
              OBS, var noga med att Aldrig ha så hög temperatur så att blyet börjar koka. Det är då dom riktigt farliga gaserna utvecklas. som sagt håll till Utomhus för ditt eget bästa.
              Senast ändrad av coyote; 2008-11-12, 17:14.

Kommentera

Blya kanske är det bästa, men det är ju lite vådligt med gaser osv.

Skulle man inte kunna använda en rundstång av stål istället?
                Det blir automatiskt lite större vikter, men har man gjort den första jerken av en modell och vägt in den rätt, så är det ju bara att sticka av stålstången i en svarv.
                Mycket lätt att göra många vikter på kort tid!
                Och absolut mer hälsovänligt!!!

Nu vet jag inte vad viktförhållandet är mellan stål och bly, men det borde inte vara några astronomiska skillnader.

Kommentera

Idén är inte dum, men det är så mkt lättare att bearbeta blyt i fast form. Lättast tycker jag är att smälta bly direkt i stavar, sen klipper man bara så mkt man behöver för att blya sina beten. Jag har en brevvåg och klipper i de grammen jag behöver. Sen är det bara i betet och spackla över.

Själva smältningen gör jag med hjälp av ett rostfritt DL-mått och propanflaska. Funkar bra för mig. Finns säkert 1000 gånger bättre sätt att göra de på. Men det är de prylarna jag har till hands. Kan ju varmt rekommendera att använda en ordentligt mask, kör med samma som till etexningen. Slipper man få i sig massa onyttigheter...
                  ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Du viktar alltså in varje bete var för sig?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 088 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X