Val Av överhandsfräs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val Av överhandsfräs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Perx Visa inlägg
    Jepp jag fäster betet i en hemgjord hållare och för fräsen istället för betet, har inte vågat mig på ett fräsbord och hålla betet med bara händerna , efter de skräckhistorier man hört och sett bilder på.

Blir ju några extra moment med mitt fräsbord med hållare men fungerar smidigt tycker jag.
    Och säkert för fingrarna...
    Men en hållare typ Jaraals vore ju helt ok om man kör fräsbord, visst går det säkert alldeles ypperligt att köra dem för hand på fräsbordet som många gör, men du skall veta vad du gör...

Perx

Skulle vara kul och se hur du gjort...Man vill ju ha fingrarna kvar så länge det går .

Alla ideer är tacksamma

Kenth@

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskepappa Visa inlägg
      Innan man får JÄTTE AJ så undrar jag om ingen av er kör med att hålla fast betet i någon hållare som jaraal gör.Vore bra och höra/se hur andra gör,förutom håller betet i handen.

ang övehansfräs så kanske det blir bosch pof 1400 1579kr eller Black and decker KW 900 för 900kr någon som kör med dessa.

STÅLET har läst att det ska ligga på radie 9-9,5 mm kan man köra med 8 eller 10 också ???

//kenth@
      det var den andra tillbudet jag haft ! är minst lika rädd för hållaren för då måste man ha hela fräsen ovanför bordet ! första g det var nära att gå illa snuddade min lediga hand fräsen när jag la ifrån mig ett bete , hade jag kört hållare metoden då hade det gått värre !

Kommentera

Ursprungligen postat av mangeboy79 Visa inlägg
        det var den andra tillbudet jag haft ! är minst lika rädd för hållaren för då måste man ha hela fräsen ovanför bordet ! första g det var nära att gå illa snuddade min lediga hand fräsen när jag la ifrån mig ett bete , hade jag kört hållare metoden då hade det gått värre !

Ja då hade du säkert blivit sjukskriven några veckor eller om det ville sig illa kan man få hela handen förstörd och bli handikappad.Ja det är väl det sista man vill.

Kent@

Kommentera

Jag skruvar alltid fast betet, spelar ingen roll med skruvhål då jag alltid borrar upp för rasselkulor...

Kommentera

Ursprungligen postat av toxs Visa inlägg
            Jag skruvar alltid fast betet, spelar ingen roll med skruvhål då jag alltid borrar upp för rasselkulor...
            Hur menar du att du skruvar fast betet ???.För du sedan över fräsen som perx eller har du någon annan anordning.

//Kenth@
            Senast ändrad av Fiskepappa; 2008-02-12, 16:10.

Kommentera

Jag kan ta lite bilder

Hur menar du att du skruvar fast betet ???.För du sendan över fräsen som perx eller har du någon annan anordning.

//Kenth@
              nån dag när jag har tid, men annars
              1. Borrar jag ett hål genom betet
              2.Skruvar fast det i en bänk
              3. Lägger en mall runt betet som är lika högt som betet för stadga av fräsen
              4. Fräser hejvilt

Ungefär så

Det blir väl i princip som Perx bara att mina blir lite slätare

Kommentera

STÅLET har läst att det ska ligga på radie 9-9,5 mm kan man köra med 8 eller 10 också ???

//kenth@
                Det beror på vilken grovlek det är på betet och hur rund kant du vill ha.
                Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                Orson Welles

Kommentera

Ursprungligen postat av Kjelle Lundberg Visa inlägg
                  Det beror på vilken grovlek det är på betet och hur rund kant du vill ha.
                  OK finns det någon regel har läst att jaraal har runt 9 mm när han kör beten runt 20-22 mm. Man får väl prova sig fram.

Kenth@

Kommentera

Skulle vara kul och se hur du gjort...Man vill ju ha fingrarna kvar så länge det går .

Alla ideer är tacksamma

Kenth@
                    Om du vill vara på den säkra sidan så gör du såhär , skaffa en plywood platta på cirka 60*60cm 20mm tjock , borra ett hål som är lite större än frässtålet , ställ sedan fräsen på plattan med stålet placerat i hålet , skruva sedan fast fräsen i några av de hålen som borde finnas på "fräsbordet".
                    Vänd sedan på hela skiten och fäst den på tex, ett par arbetsbockar o vips har du skaffat dig en bordsfräs så du inte behöver hålla i fräsen utan kan jobba med träbiten , det är då lättare att behålla fingrarna ett tag till .
                    Om du undrar något mer så är det bara att fråga !

"Fler fingrar åt folket "
                    Fear no fish

Kommentera

Ursprungligen postat av woodlund Visa inlägg
                      Om du vill vara på den säkra sidan så gör du såhär , skaffa en plywood platta på cirka 60*60cm 20mm tjock , borra ett hål som är lite större än frässtålet , ställ sedan fräsen på plattan med stålet placerat i hålet , skruva sedan fast fräsen i några av de hålen som borde finnas på "fräsbordet".
                      Vänd sedan på hela skiten och fäst den på tex, ett par arbetsbockar o vips har du skaffat dig en bordsfräs så du inte behöver hålla i fräsen utan kan jobba med träbiten , det är då lättare att behålla fingrarna ett tag till .
                      Om du undrar något mer så är det bara att fråga !

"Fler fingrar åt folket "

Woodlund det du beskrev nu var väl ett fräsbord .men det jag undrar i början av tråden är var man skall ha för fräsmaskin och vilka maskiner ni har.senare vart det utvecklat till hur man skall rädda fingrarna,med andra ord en om ni har någon hållare som ni spänner fast i betet så man slipper skada fingrarna,
                      alla bilder och tips är kanon ..ska nog väg i morgon och köpa överhandsfräsen,fast man är osäker på vilken modell man ska välja.fräsen blir en med bra kvalitet eftersom det var väldigt viktigt.

Kenth@

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                      17 svar
                      1 091 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Arbetar...
                      X