behöver man egentligen limma 38 mm skruvöglor när man använder hårdare trä som linoljebehandlad ek eller bok. det skulle väl vara för att hålla ffa nosögla på plats, eller tänker jag fel. ingen sliter ut en skruvögla ur trät.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Limma skruvöglor?
Collapse
X
-
Jag håller med flua,att det nog håller utan lim. Men jag brukar ändå alltid limma för att vara på säkra sidan.
Det sku vara jävligt irriterande att förlora ett bete eller se en stor fisk simma iväg med betet i munnen bara för att man inte orkat lägga en droppe lim på öglan före man skruvar in den!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Joe Visa inläggbehöver man egentligen limma 38 mm skruvöglor när man använder hårdare trä som linoljebehandlad ek eller bok. det skulle väl vara för att hålla ffa nosögla på plats, eller tänker jag fel. ingen sliter ut en skruvögla ur trät.
MVH Msigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggSkulle aldrig vilja fiska ett bete med "rörliga" ögglor.
MVH M
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inläggInte är ju öglorna "rörliga" bara för att de inte är limmade, de sitter nog hårt fast. Men det är ju en extra säkerhet att limma dem...sigpic
Kommentera
-
Kan du förklara för mig hur man skruvar i ögglor som sedan inte kan "röra" sig
Inte är ju öglan omöjlig att röra ändå men inte behöver man vara orolig att den kommer lös i första taget.
Det är ju inte så ofta som fisken orsakar ett vridande moment på öglan(t.ex om fisken rullar sig i vattnet så tvinnas linan istället, risken att en fisk sku skruva ut öglan är obefintlig).
Oftast är det den direkta "draghållfastheten" som avgör om den hålls i betet och draghållfastheten är nästan lika stor fast man inte använder lim!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av profilnamnetVinterns skörd, några hemmasnickade firetiger är nästa 'batch':1 Foto
-
Kanal: Betestillverkning
2025-02-24, 20:26 -
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
712 svar
188 748 visningar
0 gillar