Limma skruvöglor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Limma skruvöglor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Limma skruvöglor?

behöver man egentligen limma 38 mm skruvöglor när man använder hårdare trä som linoljebehandlad ek eller bok. det skulle väl vara för att hålla ffa nosögla på plats, eller tänker jag fel. ingen sliter ut en skruvögla ur trät.

nej du behöver inte limma skruvöglorna sitter som berget ändå, bara o förborra o dra i, men var försiktig på hårda träslag tex ek så att du inte förborrar för "snålt" för då kan öglan gå av

Kommentera

Jag håller med flua,att det nog håller utan lim. Men jag brukar ändå alltid limma för att vara på säkra sidan.
      Det sku vara jävligt irriterande att förlora ett bete eller se en stor fisk simma iväg med betet i munnen bara för att man inte orkat lägga en droppe lim på öglan före man skruvar in den!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Joe Visa inlägg
        behöver man egentligen limma 38 mm skruvöglor när man använder hårdare trä som linoljebehandlad ek eller bok. det skulle väl vara för att hålla ffa nosögla på plats, eller tänker jag fel. ingen sliter ut en skruvögla ur trät.
        Skulle aldrig vilja fiska ett bete med "rörliga" ögglor.

MVH M
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
          Skulle aldrig vilja fiska ett bete med "rörliga" ögglor.

MVH M
          Inte är ju öglorna "rörliga" bara för att de inte är limmade, de sitter nog hårt fast. Men det är ju en extra säkerhet att limma dem...

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas.G Visa inlägg
            Inte är ju öglorna "rörliga" bara för att de inte är limmade, de sitter nog hårt fast. Men det är ju en extra säkerhet att limma dem...
            Kan du förklara för mig hur man skruvar i ögglor som sedan inte kan "röra" sig
            sigpic

Kommentera

Kan du förklara för mig hur man skruvar i ögglor som sedan inte kan "röra" sig
              Man förborrar ett litet hål så skruvögglan är jävligt trög att skruva dit, sen grundar man betet med valfri metod t.ex. plastmuggsmetoten, sen målar man och till sist ordentliga lager med lack t.ex. LV1 el. E-tex. Och jag garanterar att skruvöglan sitter jävligt hårt fast... Det är ju inte bara limmet som håller öglan på plats.
              Inte är ju öglan omöjlig att röra ändå men inte behöver man vara orolig att den kommer lös i första taget.
              Det är ju inte så ofta som fisken orsakar ett vridande moment på öglan(t.ex om fisken rullar sig i vattnet så tvinnas linan istället, risken att en fisk sku skruva ut öglan är obefintlig).
              Oftast är det den direkta "draghållfastheten" som avgör om den hålls i betet och draghållfastheten är nästan lika stor fast man inte använder lim!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
              712 svar
              188 748 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman