Vad gör man när man prylar? Jag får väl testa det nästa gång :P
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Komplett guide till att göra jerkbaits
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inläggVad gör man när man prylar? Jag får väl testa det nästa gång :P
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Baste_ Visa inläggSjögräs: Om jag var du skulle jag testa att blya det inna du rundar kanterna. För om betet är runt på undersidan och du skall borra så "glider borren" oftast åt nåt håll, iallafall för mig. Å då blir hålet på sidan av betet. Det blir alltså mer centrerat om man borrar innan. Men om det funkar bra för dig ändå så gör det ju inget. Det är väl mest en smak-sak
Ilhgösen: lägg upp bilder sen. Du också sjögrässäger bara ultralätt
Kommentera
-
Jag har ett tips som är bra, billigt och framför allt kan du göra kopior på alla dina wobbler, jerk, minnow mfl...
Det finns en sorts plastkulor som jag kom i kontakt med via Clas O. Köpte en påse (100 gram) för 98:-.
Tyckte det var dyrt, även om det var billigare än en wobbler.
Plasten kan kokas, värmas över öppen eld, värmepistol mm för att bli formbar.
När jag öppnade påsen såg jag telenr till leverantören, och jag ringde honom. Där kan kan det bli ännu billigare.
Jag gjorde en form av gips som jag lade en jerk-wobbler i och en annan med en vanlig wobbler i. Det är väldigt viktigt att man vispar gipset så det inte blir klumpar. När det torkat så gjorde jag ytterligare en form för den andra sidan.
Sedan hällde jag i plastkulorna så det fyllde ena formen. Tömde det i kokande vattnen och väntade två minuter till det blev en bra, mjuk massa. Lade det i formen och pressade ut mot kanterna så det blev jämntjockt och att lite kom utanför kanterna (spill som kan användas igen och igen och igen...).
Efter ca 5-10 min var det hårt och gick bra att ta loss. Medan den ena härdade gjorde jag om det med den andra.
Jag skar bort spillet på de båda sidorna och slipade kanterna jämna på ett plant underlag så de passade perfekt.
Sedan kollade jag om cykel-ekrar var rostfria och det är dom oftast. Jag böjde till ekern så den gick genom hela betet, från nos ner till magen och upp till stjärtfenan. Alla på samma tråd. På en tjockare plåt markerade jag böjarna på tråden och borrade därefter hål (4 mm), och sedan skruvade jag i skruv och så hade jag en jigg så alla blir lika.
Svårt att säga var vikten ska ligga i betet, men framför "mag-ögglan" och ni får prova er fram själva. Det är bara att testa innan ni målar dom så ser ni hur mycket till de olika nivåerna ni vill ha. Är ni missnöjda så är det bara att kapa upp och göra om, eller i värsta fall smälta om allt igen.
Efter det var det bara att försiktigt värma plasten där tråden/ekern ska ligga och sedan limma ihop sidorna. Vipps så har du en wobbler.
Jag målar med sprayfärg och sedan tar jag tvåkomponents båtlack (lite dyr men bra) och penslar på flera samtidigt medan jag ändå har det färdigblandat.
Man kan även smälta med värmepistol direkt i gipset. Om ni kokar så tänk på att vattnet som föjer med löser gipset och därför går det inte bra att göra många på en gång. Kanske någon kan tipsa om hur man kan göra för att undvika det?
Men det går bra med värmepistol.
Firman som är leverantör till C.O heter TopForm och ligger i Floda.
Telefon är 0302-36100. Tyvärr har de ingen hemsida.
När allt är klart så som gipsformar, trådar/jigg till den, så går det snabbt att göra ett bete. Det är pysslet innan som är lite tidsödande.
MEn jag lovar att det är inte mycket som skiljer original från dessa
Kommentera
-
Spook?
Hur skall man blya en spook om dom nu ska blyas?
Har ingen att jämföra med!
Krökta spön knarrande rullar och linor spända som fiolsträngar, då lever man gott....
www.solskensmetarna.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mcb Visa inläggHur skall man blya en spook om dom nu ska blyas?
Har ingen att jämföra med!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bakos Visa inläggbra skrivet, men jag skulle nog skippat den delen att du gör det för att de är lättare att tillverka än en vobbler, känns lixom lite onödigt att ta med i något arbete, annars är det helt kanonGoogle wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
704 svar
188 110 visningar
0 gillar