Måla och lacka trä beten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måla och lacka trä beten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Neo333:

I min bok "Gäddfiskarens specialknep" som utgavs av Bonniers 1972 ingick kapitlet Betestillverkning på sidorna 114 - 134 som handlade om mina egentillverkade wobbler som LEF Pike- Killerwobblern, LEF-Kidwobblern samt LEF-Spinnare i olika färger, storlekar och utföranden..

Min bok "Gäddfiskarens specialknep" bör du kunna köpa i bokhandeln eller låna på något bibliotek...

Mvh Old Firehand Leif Engström

https://skvalp.se/20140624/gaddfiska...strom-som-pdf/
    Okej, tack för tipset...

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Neo333:

I min bok "Gäddfiskarens specialknep" som utgavs av Bonniers 1972 ingick kapitlet Betestillverkning på sidorna 114 - 134 som handlade om mina egentillverkade wobbler som LEF Pike- Killerwobblern, LEF-Kidwobblern samt LEF-Spinnare i olika färger, storlekar och utföranden..

Min bok "Gäddfiskarens specialknep" bör du kunna köpa i bokhandeln eller låna på något bibliotek...

Mvh Old Firehand Leif Engström

https://skvalp.se/20140624/gaddfiska...strom-som-pdf/
      Kanske dags att ge ut en ny utgåva?

Kommentera

Ja har läst runt lite på forumet.. Blir lite förvirrad... Målar ni direkt på träet,, eller lackar ni det först?.. Sen tror jag att jag har gjort helt fel när har testat hur mycket bly jag ska lägga i.. Trodde att lacken och färgen flyter? , ja testar tyngden innan jag kör med sandpapper,..

Så förmodligen kommer mina 4 beten hej snart är färdiga sjunka för snabbt... Tanken var att dom skulle sjunka sakta,

Några tips på hur man enkelt målar fjäll?,.

Hoppas att ni förstår vad jag menar., har svårt med stava. Och grammatik.. Inlärningssvårigheter, som min läkare säger..

Kommentera

Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Ja har läst runt lite på forumet.. Blir lite förvirrad... Målar ni direkt på träet,, eller lackar ni det först?.. Sen tror jag att jag har gjort helt fel när har testat hur mycket bly jag ska lägga i.. Trodde att lacken och färgen flyter? , ja testar tyngden innan jag kör med sandpapper,..

Så förmodligen kommer mina 4 beten hej snart är färdiga sjunka för snabbt... Tanken var att dom skulle sjunka sakta,

Några tips på hur man enkelt målar fjäll?,.

Hoppas att ni förstår vad jag menar., har svårt med stava. Och grammatik.. Inlärningssvårigheter, som min läkare säger..
          Man kan måla direkt på trä men det är svårare att få det tydligt.
          Man kan göra lite olika här antingen lägga ett lager lack eller e täckande färg som man kan måla på då det inte suger i färgen som du målar detaljer med.

Om man lägger ett lager lack och hänger i krokar som man ska använda så vet man hur mycket vikt man ska ha i.
          Om du inte lägger på massor av färg och lack efter viktning så ska det inte göra en stor skillnad.

Jag har lackat fjäll med hjälp av olika nät som nätet som sitter runt vitlök man köper i butik och en gammal akvariehåvs nät men köpte ett nät på betesbyggarkiosken som är lite smidigare.

Jag har gjort så att jag målar hela betet där jag vill ha fjäll typ silver sen spänner jag nätet runt betet och målar med det jag vill ha tex grön då får man små gröna fjäll med tunna silver linjer runt.

Det finns andra sätt att göra fjäll på men det lär man nog ha air brush till

Om du vet var du har vikten så kan du "borra ur" lite vikt med en liten borr efter att du prov fiskat utan att förstöra ditt bete för mycket.
          Alltså ta en 2-3mm borr och borra bort lite vikt och täpp igen det lilla hålet och prova igen.

Hoppas du får till det bra Med Vänlig Hälsning Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke203 Visa inlägg

Man kan måla direkt på trä men det är svårare att få det tydligt.
            Man kan göra lite olika här antingen lägga ett lager lack eller e täckande färg som man kan måla på då det inte suger i färgen som du målar detaljer med.

Om man lägger ett lager lack och hänger i krokar som man ska använda så vet man hur mycket vikt man ska ha i.
            Om du inte lägger på massor av färg och lack efter viktning så ska det inte göra en stor skillnad.

Jag har lackat fjäll med hjälp av olika nät som nätet som sitter runt vitlök man köper i butik och en gammal akvariehåvs nät men köpte ett nät på betesbyggarkiosken som är lite smidigare.

Jag har gjort så att jag målar hela betet där jag vill ha fjäll typ silver sen spänner jag nätet runt betet och målar med det jag vill ha tex grön då får man små gröna fjäll med tunna silver linjer runt.

Det finns andra sätt att göra fjäll på men det lär man nog ha air brush till

Om du vet var du har vikten så kan du "borra ur" lite vikt med en liten borr efter att du prov fiskat utan att förstöra ditt bete för mycket.
            Alltså ta en 2-3mm borr och borra bort lite vikt och täpp igen det lilla hålet och prova igen.

Hoppas du får till det bra Med Vänlig Hälsning Henke

Tack så mycket, för hjälpen... Enkelt att förstå....

Kommentera

Kan man doppa betet i lack? Använder båt lack, eller ska man måla

Kommentera

Kan man doppa betet i lack? Använder båt lack, eller ska man måla
                Det går att doppa ja.
                Men det går åt mycket mer då och det brukar vara lite kladdigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke203 Visa inlägg

Det går att doppa ja.
                  Men det går åt mycket mer då och det brukar vara lite kladdigt.

Okej..

Har fråga, hur man gör när man målar, fjäll. Har provat att spänna på ett nät, provat några olika, men blir inte alls bra, ja lägger på nätet, sen målar ja och tar bort nätet. Men blir aldrig någon fjäll.

Kommentera

Okej..

Har fråga, hur man gör när man målar, fjäll. Har provat att spänna på ett nät, provat några olika, men blir inte alls bra, ja lägger på nätet, sen målar ja och tar bort nätet. Men blir aldrig någon fjäll.
                    Svårt att svara på utan att veta exakt hur du gör.
                    Men du behöver ha en färg under som inte är lika som den du målar när du har nätet på och man får dutta med lite färg med en svamp typ disksvamp när man har nätet på annars täcker färgen hela betet iaf.

​​​​​​​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 837 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman