Hej jag har precis börjat att använda genomlöpare till havsöringfisket Ett återkommande problem är dock att knuten som sitter nere vid kroken slits av trots att jag använder en mjuk pärla närmast knuten sen en hård pärla.. har även provat med 2 hårda utan framgång... Använder en 0.29 flourcarbon som tafs, linan är ny och fräsh..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Knut slits sönder trots jag använder pärlor? Genomlöpare
Collapse
X
-
Vad för slags genomlöpare är det? märke/modell?
om du kan leva med att kroken kommer hamna en liten bit längre bak så kunde annars e-sox crimp sleeves (finns även röda) kunna vara något som dels både skyddar knut men också kan sticka in en liten bit i genomlöparen och därigenom också skydda den punkten en aning.
aldrig testat på genomlöpare själv dock, men, crimp sleevesen är mjuka, taperade och enkla att jobba med så skulle kunna funka???
mvh/peter
EDIT:
ah, tankevurpa... dumt förslag från min sida, sätter man en crimp sleeve så som jag tänkte så kommer genomlöparen att "låsas" en aning mot linan så lär ju isf bli lintvinning från själva helvetet som resultat.. jaja, ett dumt förslag men tänker att nåt åt det hållet ändå kanske går laborera fram så det skulle funka så iden får ligga kvar ändå
Kommentera
-
Ej kört genomlöpare men har förstått som Colibri säger att en dålig genomlöpare snabbt sliter på en lina. OM det är pärlan som är boven så skulle jag försöka hitta ett litet kort plaströr som vilar mot kroken/lekande i ena änden och sträcker sig strax över knuten i andra änden och där möter pärlan. Röret behöver inte vara större i diameter än att det kan skjutas över knuten.
Kommentera
-
Det brukar inte vara pärlan som är boven utan fnas någonstans runt öppningen på draget. Dra igenom en bit ståltråd några gånger och känn att den löper igenom ordentligt. Känn med fingrarna och titta för att försöka hitta något ställe som kan slita på linan, det behövs inte mycket för att det ska slita på linan. Hoppas du får ordning på det!Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inläggKör mjuk pärla mot knuten och en hård mot draget så blir det bra, alltså två pärlor.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggVad för slags genomlöpare är det? märke/modell?
om du kan leva med att kroken kommer hamna en liten bit längre bak så kunde annars e-sox crimp sleeves (finns även röda) kunna vara något som dels både skyddar knut men också kan sticka in en liten bit i genomlöparen och därigenom också skydda den punkten en aning.
aldrig testat på genomlöpare själv dock, men, crimp sleevesen är mjuka, taperade och enkla att jobba med så skulle kunna funka???
mvh/peter
EDIT:
ah, tankevurpa... dumt förslag från min sida, sätter man en crimp sleeve så som jag tänkte så kommer genomlöparen att "låsas" en aning mot linan så lär ju isf bli lintvinning från själva helvetet som resultat.. jaja, ett dumt förslag men tänker att nåt åt det hållet ändå kanske går laborera fram så det skulle funka så iden får ligga kvar ändå
- Gillar 2
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
704 svar
188 027 visningar
0 gillar