Misslyckas med C&w lure epoxy - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Misslyckas med C&w lure epoxy

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Misslyckas med C&w lure epoxy

hej hej!
    Jag byggde en hel del beten när jag var yngre, använde då någon hård båtkack till mina beten. Den funkade bra men gulnade nått fruktansvärt!
    Har nu ca 20 år senare tagit upp mitt betesbyggande igen och tänkte då använda mig av c&w lure epoxy som jag sett att många använder.
    Första lackningen direkt på träet (ek), rengjort och samma temp som rummet+lacken. Lacken liksom rinner av vissa ställen på betet och ytan när det torkat liknar ett knäckebröd...
    Fixade till det och färglade betena innan nästa lager, har hela tiden använt handskar när jag tar i betena. Lade nästa lager lack och det blir likadant?!?!?
    Kan väl nämnas att jag samtidigt lackat några gamla köpewobbler med samma lackblandning och dom har blivit bra!
    Någon som vet vad jag gör fel???

Humm låter lite märkligt?

fett från fingrar brukar kunna vara ett problem. Annars kan det vara puder från handskarna kanske? Vilken typ kör du? Nitril?

Nästa sak man kan fundera på är hastigheten som ditt torkhjul håller? Skull rekommendera 2-4rpm.

förhållandet mellan komponenterna är såklart viktigt, bäst att väga! Blanda jäkligt noga!!!!! Blanda inte med träpinne!!

Späd gärna första lagret med ca 5-10% aceton det blir inte jämnare men tränger in i träet bättre!

Slutligen, det brukar krävas 2-3 lager för att det ska bli jämnt nog att måla på! Första lagret direkt på trä brukar inte se speciellt bra ut men din beskrivning lät lite för illa!

glöm inte skydda dig ordentligt med handskar och separata "betesbyggarkläder" epoxyn kan ge svåra allergiska reaktioner vid hudkontakt..

humm nu kommer ja inte på mer, men hör av dig i pm om du har några frågor.

Eller blev det bubblor i lacken? I så fall gasade förmodligen träet. Då gäller andra knep

Lycka till!
    Senast ändrad av Grävlingen; 2019-01-26, 16:03.
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Jag använder puderfria handskar från Biltema. Jag har funderat på om jag har för låg temperatur där jag lackar, 15-16 grader?
      Men samtidigt har ju köpebetena (plast) blivit bra.
      Torkhjulet snurrar kanske lite fortare än 2-4 varv, har gjort ett provisoriskt av en Makitaskruvdragare i väntan på det ”riktiga”

Kommentera

Ja det låter lite väl svalt! Annars svårt att säga, ett till tips kan ju vara att inte vänta för länge mellan lagren, dvs 5-6h precis så att det undre inte förstörs av penseln, då går härdar liksom de två lagren ihop. Väntar man länge, säg 24h då bör man nästan försiktigt slipa med väldigt fint papper.

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
          Ja det låter lite väl svalt! Annars svårt att säga, ett till tips kan ju vara att inte vänta för länge mellan lagren, dvs 5-6h precis så att det undre inte förstörs av penseln, då går härdar liksom de två lagren ihop. Väntar man länge, säg 24h då bör man nästan försiktigt slipa med väldigt fint papper.
          Ok Tack så mycket för svaren!
          Ska kämpa vidare!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kr0nbl0m Visa inlägg

Ok Tack så mycket för svaren!
            Ska kämpa vidare!
            Hehe ja lite så är det ju

Kommentera

Förutom det Grävlingen skrev är det viktigt att inte köra för tjocka lager. Iaf får jag mer "fiskögon" om jag lägger på för tjockt.
              Jag är superpetig med att inte kontaminera betena med något. Torkar rent med aceton eller t-röd innan första lackningen och efter sandpappring inför andra lackningen. Efter målning står betena på sina hållare utan kontakt med något tills de åker in i torkhjulet igen. Nitrilhandskar på vid all hantering.
              Biltemas handskar är så vitt jag förstår av vinyl. Tyvärr går nog de reaktiva monomererna i epoxin tvärs igenom de här handskarna så som skydd för händerna är de nog inte så bra.

Kommentera

Hej igen!
                Jo jag har varit noga med att inte få någon smuts på betena innan/mellan lacklagrena, och Biltemas vinylhandskar var väl en nödlösning för det var vad som fanns hemma, ska köpa lite bättre grejor och även mask om jag gör mer beten.
                Mem som uppföljning på mitt problem så gick det hyfsat bra efter Grävlingen´s råd det ena betet blev nästan helt slätt och det andra som var värst blev dock lite vågigt ( får fixa till det när lusten faller på).

Kommentera

Hej!

ja det där med lagertjocklek kan vara ett dilemma, det beror dels på betets form, hastighet på hjulet samt temp i rummet! Ibland kan det rent av vara värt att lägga på tjockare lager för att slippa fisheyes!

ytterligare ett knep är ju att blanda lacken och sedan vänta ca 10-15 min så den blir lite segare innan man lägger på! Det är ju dock inte aktuellt för första grundlagret!

ser bra ut! Skitfiske!
                  Senast ändrad av Grävlingen; 2019-01-31, 02:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                  712 svar
                  188 700 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman