Jag har tittat lite i Nordins Vobblerbok och följt beskrivningen för att behandla beten i Linolja/terpentin men det står inget om vilken typ av färg man skall grundmåla med efter detta.
Jag har gjort mina vobbler/jerks i furu, de har fått ligga i Linoljebadet i ca. 24 timmar. Efter detta har de torkats av och sedan hängt på tork i minst 5 dygn enligt vad det står i boken.
Har tidigare hört att man kan grundmåla med en vanlig Oljefärg(för husfasader etc.), den skall tydligen fästa bra på träet som är behandlat.
Men nu har det fått torka i ett dygn och det sitter inte så bra, lossnar lite och känns mjukt på vissa ställen.
Vad använder ni andra för grundfärg för era behandlade beten?
Hur länge låter ni dem ligga i Linoljebadet?
Och hur länge får de hänga på tork innan ni målar på grundfärgen?
Slipar ni dem en gång till innan ni målar dit grundfärgen?
Tack på förhand för alla tips.
Jag har gjort mina vobbler/jerks i furu, de har fått ligga i Linoljebadet i ca. 24 timmar. Efter detta har de torkats av och sedan hängt på tork i minst 5 dygn enligt vad det står i boken.
Har tidigare hört att man kan grundmåla med en vanlig Oljefärg(för husfasader etc.), den skall tydligen fästa bra på träet som är behandlat.
Men nu har det fått torka i ett dygn och det sitter inte så bra, lossnar lite och känns mjukt på vissa ställen.
Vad använder ni andra för grundfärg för era behandlade beten?
Hur länge låter ni dem ligga i Linoljebadet?
Och hur länge får de hänga på tork innan ni målar på grundfärgen?
Slipar ni dem en gång till innan ni målar dit grundfärgen?
Tack på förhand för alla tips.
Kommentera