Du kan väl lägga ut någon bild när du har fått klart några beten. Funderar själv på att skaffa ett start kit för att gjuta egna beten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Att gjuta eget gummi?
Collapse
X
-
Tjenare nu börjar det ta sig. Skaffat prylar hela veckan å nu gjort en arbetsyta i hobbyrummet. Snart fila på master å premiärgjuta. Skall städa ur gamla mikron å sen mer med den i hobbyrummet. Sen är jag helt redo att knåda deg. :-)Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inläggTjenare nu börjar det ta sig. Skaffat prylar hela veckan å nu gjort en arbetsyta i hobbyrummet. Snart fila på master å premiärgjuta. Skall städa ur gamla mikron å sen mer med den i hobbyrummet. Sen är jag helt redo att knåda deg. :-)C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inläggTjenare nu börjar det ta sig. Skaffat prylar hela veckan å nu gjort en arbetsyta i hobbyrummet. Snart fila på master å premiärgjuta. Skall städa ur gamla mikron å sen mer med den i hobbyrummet. Sen är jag helt redo att knåda deg. :-)
Håller med Bergman! ska bli skoj följa!!!
Känner själv en sån orimlig fiskeabstinens (JA! REDAN!!!) att jag nog kommer måsta vika ner mig och också börja med å gjuta gummi under den här vintern tror jag... försökt hålla mig ifrån det då jag redan tycker mig hålla på med för mycket saker, men, nu den här vintern... den känns som den kommer upplevas allt för lång....
Mvh
/peter
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inläggJag har en fundering redan. Att gjuta en enfärgad historia ser lätt ut,antar att en 2 färgad typ halva blå å halva vit görs med att man häller båda samtidigt. Men om jag vill skikt de typ, hur långt mellan lagrena bör man vänta?
Skulle vara kul om denna frågan diskuterades lite här av folk som faktiskt har praktisk erfarenhet, men, de få videos ja råkat se på folk som skiktat så har de väntat väldigt olika? nån sa på nån video att han väntade till dess det första lagret stelnat typ helt, sen har jag sett andra gjuta på andra lagret av annan färg ganska snabbt inpå första skiktet... vad som gäller vet inte jag alls (såklart) och en del kanske beror på vad för slags material/blandningar man gjuter med???
Vore som sagt skoj om nån med praktisk erfarenhet kom å sken ett ljus över detta!!! för, att skikta olika färger på gjutningen är ju nåt man lär vilja göra själv!!!
Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inläggNu är kitet hemma, ser riktigt trevligt ut, får räkna om allt från oz bara till gram. En viktig fundering, vad "makar" ni er lera på för något? Funderar på att köpa en keramikskiva av något slag, några tips?
Kanske nån sån keramikskärbräda vore nåt?
eller vad blev det att du nu använder dig av?
Kommentera
-
Har aldrig gjutit själv men är också skitsugen å pröva men ser ett problem som inte diskuterats alls, var provar ni gången på betet om man inte har nåt badkar å den förbannade isen har tagit över världen? Jobbigt å vänta på våren för att kunna justera detaljer.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av fishmark Visa inläggHar aldrig gjutit själv men är också skitsugen å pröva men ser ett problem som inte diskuterats alls, var provar ni gången på betet om man inte har nåt badkar å den förbannade isen har tagit över världen? Jobbigt å vänta på våren för att kunna justera detaljer.
Det borde du ju kunna köpa på typ nån loppis eller random återvinningsställe som säljer beggade prylar... (eller nytt på nåt random coop kanske?)
borde funka för att kunna kolla t ex gången på tailen etc på gjutningarna... samt rätt lätt att fylla/tömma en sån lite mindre balja etc...
mvh
/peter
Kommentera
-
Tjenare, kul att så många följer och tackar. Det har varit ont om tid senaste dagarna men här är status nu. Jag köpte en ugnsform i glas på ikea 35x25cm för en billig peng. Mastern knådad, härdad i ugnen på 130C per 6mm tjocklek, tycker det tog längre tid om jag ska va ärlig, beräknade till ca 40 min men bakade i ca 50, sculpy leran var då lite flexig när jag tog ut den men lät den svalna och vart stenhård. Var ner i hobbyrummet och sandpapprade, var lätt få bort skavanker med ett 180 papper. ska köra lite grövre nästa runda, så kapar man lite sliptid. Limmade den med superlim på glasformen sedan, lät stelna och byggde en form runtom av något som de kallar korregerad plast strip, är typ som kartong fast plast, lätt göra form av, ett par tejpar och täta med limpistol. Beräknade sedan formens storlek L xB x H så jag fick fram antal cm3 och tog lika mycket färdig silikon, 1/10 katalysator och 9/10 silikon, jäklar vilket klet det var utan katalysatorn, med så var den lite mer rinnig. Note to self, blanda på någon tidning eller annat skit som kan kastas. Hällde i och såg direkt jag fick mycket småbubblor i ytan. Dagen efter var det nervigt men fick loss formen, sjukt slitstarkt silikon, mastern fick dock sätta livet till, skulle använt en liten liten mängd lim bara, nog hellre karva bort det som smugit sig under. Visade sig dock bli riktigt bra, inte den minsta bubbla i jiggformen, karva bort lite kaster och rester och där är jag nu. Hoppas hinna premiärgjuta ikväll men det finns lite avverka först så får sluta skriva här nu så man köper sig all tid man kan. Återkommer med bilder osv .Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
-
Tja sorry har inte riktigt hunnit med att posta något nytt här. Jag har iaf hunnit med en kort 2a sittning med lite experimenting. Bla skiktning av färger mm. Även tappad mig lite men ska försöka hinna återkomma i morgon med lite bilder och erfarenheter. Även börjat skissa på en 3e master, jag har inte gjort 2a än men idéen är klar. Hoppas hinna dra nå kort på de idéerna också. Gjutning 3 i morrn, hoppas jag, experimentverkstad med glitter då. :-)Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
704 svar
188 051 visningar
0 gillar