Belastningsprov på öglor... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Belastningsprov på öglor...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Belastningsprov på öglor...

Här kommer ett någorlunda veteskapligt inlägg...
    Eftersom vi har en fin kraftmätutrustning på jobbet tänkte jag att den kan användas till något vettigt för en gång skull.
    Click image for larger version

Name:	Kraftmätning permabond.jpg
Views:	1
Size:	997,7 KB
ID:	1842948
    Jag har tagit två hemtvinnade öglor gjorda i 1,6mm rostfri svetstråd med längden 20mm och limmat i varsin ända på en bit ek. Själva tvinningen är 3,2mm i diameter och hålet är borrat med 3,5mm.
    Anledningen till att jag valde en så pass grov tråd var att jag ville testa limförbandet och inte tråden i sig.
    Limmet är ett tvåkomponentlim av märket Permabond, antar att prestandan är likvärdig med Araldit och SuperEpoxy m.fl.
    Kraftcellen klarar 500N och X-Y bordet likaså. Tas bordet bort klarar maskinen 10kN, men det hade jag inte lust eller ork med.
    Click image for larger version

Name:	Kraftmätning permabond.PNG
Views:	1
Size:	16,7 KB
ID:	1842949

Slutsatsen är alltså att det går alldeles utmärkt att limma tvinnad tråd med 2k lim, även om öglans skaft bara är 20mm lång. Jag hade tänkt använda minst 40mm med det är alltså helt onödigt.
    Min värsta skräck är om någon ögla skulle lossna och sitta fast i någon stackars gäddas käft, då skulle jag ha svårt att sova gott om nätterna efter det.

Hälsningar
    Magnus

Intressant! Var inblandad i en liten diskussion om precis detta ämne för nån dag sedan.
    Delade länken till ditt test och då uppstod en liten önskan, från bla baitfish lures (och mej själv:-) ), om ett utökat test med "riktiga" skruvöglor (38mm). förborrade och limmade och gärna i olika träslag (tex nämndes abachi och bok). Skulle det finnas nån möjlighet till ett sådant test?

Vh jocce

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
    17 svar
    1 093 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Sadda
    av Sadda

Arbetar...
    X