Om LV1-lack blir knottrig på lokala områden på ett bete, vad kan problemet vara? Ett av mina beten som går i torkhjulet just nu knottrar sig i lacken på ryggen. Jag har slipat ner det ojämna med 320-papper mellan varje lackning, dessutom la jag på lite Createx-färg mellan näst sita och sista lagret av lack, för att "täta". När jag doppar ser allt fint ut, men efter någon timmas torkning så kommer knottrorna tillbaka. Betet är gjort av lärk, lackat först med LV1, grundat, målat med Createx-färger, samt doppat 4 ggr i LV1 med avslipning mellan lagren. Likt förbaskat kommer knottrorna tillbaka...Någon om vet vad problemet kan vara, så jag kan lära mig till nästa gång? Knottrorna syns på bilden som silvriga fläckar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
LV1-lack knottrar sig
Collapse
X
-
Draget är som sagt avslipat mellan lacklagren. Dvs ojämnheter som eventuellt skulle komma från damm eller smuts är borttaget. Hade dammet/smutsen funnits i lacken, borde ojämnheterna uppträda stokastiskt över ytan. Nu uppträder det bara på ryggen. Luft skulle kunna vara ett problem. Vad gör jag åt det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Folka Visa inläggDraget är som sagt avslipat mellan lacklagren. Dvs ojämnheter som eventuellt skulle komma från damm eller smuts är borttaget. Hade dammet/smutsen funnits i lacken, borde ojämnheterna uppträda stokastiskt över ytan. Nu uppträder det bara på ryggen. Luft skulle kunna vara ett problem. Vad gör jag åt det?
Kommentera
-
Är de bubblor? För sånt kan förekomma om lacken är för tjock och man använder torkhjul.. För då kan inte bubblorna flyta upp till "ytan" för betena roterar hela tiden.
Har förmig att jag läste att LV1 lack å torkhjul inte går så bra ihop, kan ha totalt fel... Men jag har sett folk använda LV1 lack, då doppar de å hänger upp betena bara... Verkar funka perfekt.Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
Tjena
Körde mycket med LV1 innan och den är svår att hantera. En rad problem kan uppstå.
1. För det första är det bästa att göra som redan föreslaget. doppa och hänga det i nosöglan. Då rinner allt överskott av och syret får lättare att separera. Om du kör hjul så kommer lacken liksom stänga in syret eftersom det blir kvar på samma ställe och täcker över under rotationen så att säga...
2. Om inte betet är ordentligt förseglat med tex med propionat innan grundning så kan träet släppa igenom syre ut i lacken.
3. Om du kör för täta dopp så har inte syret hunnit dunsta från lagret innan, och då fastnar det i nästa... Vänta minst 12 timmar gärna 24.
4. Har sabbat X antal beten på olika sätt innan jag bestämde mig för att gå över till C&W Epoxy. Du har ju redan torkhjulet så den extra hundringen per liter är värt det, tro mig! Vinsten förutom att den är lättare att hantera är att den luktar betydligt mindre (luktfri i princip i alla fall om man jämför med LV1) samt att hållbarheten är ofantligt mycket bättre.
MVH Jens "jenzza lures" Norblad
Kommentera
-
Tack för svaren! Jag har skippat torkhjulet och resultatet blev genast bättre. Orsaken att jag köpte LV1 och inte epoxi var mer allergirisken. Men som du skriver Jens, LV1 luktar rätt duktigt. Glömmer jag stänga dörren till mitt hobbyrum, så har jag lukten i hela källaren. Och då håller jag ändå till i bortre delen av ett 30 m3 rum. Det får nog bli epoxi inom kort
Kommentera
-
OK. Epoxyn kan ju vara allergiframkallande. Jag kör med ansiktsmask - med ett filter som klarar gaser, skyddsglasögon och engångshandskar och det funkar bra. Gemensamt för både epoxyn och LV 1 är ju dock god ventilation, då epoxyn trots att den knappt luktar nog får anses som mindre lämplig att andas in ändå... Så läönge du skyddar dig mot avgasande epoxy och hudkontakt så kommer du inte ångra övergång till epoxyn. Häpnadsväckande skillnad!
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
710 svar
188 395 visningar
0 gillar