Modifiera Bomber 16A aerodynamik - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Modifiera Bomber 16A aerodynamik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Modifiera Bomber 16A aerodynamik

Hejsan.

Har någon här modifierat Bomber 16A för att få bättre kast-egenskaper med gott resultat utan att förstöra gången i vattnet?

Dess aerodynamiska egenskaper i original liknar mest en propeller i luften. Det är i alla fall min erfarenhet.

Annars brukar de ju oftast ha en gädda hängande i någon av krokarna om vobblern inte kommer tillbaka insnärjd runt tafsen..

Visst kan jag med kastteknik få den att inte hänga upp sig men ett visst utrymme för förbättring finns.

Mvh

Ursprungligen postat av nilsson761 Visa inlägg
    Hejsan.

Har någon här modifierat Bomber 16A för att få bättre kast-egenskaper med gott resultat utan att förstöra gången i vattnet?

Dess aerodynamiska egenskaper i original liknar mest en propeller i luften. Det är i alla fall min erfarenhet.

Annars brukar de ju oftast ha en gädda hängande i någon av krokarna om vobblern inte kommer tillbaka insnärjd runt tafsen..

Visst kan jag med kastteknik få den att inte hänga upp sig men ett visst utrymme för förbättring finns.

Mvh
    Fiskar du med haspel? Med multirulle så tycker jag Bomber 16A går riktigt fint att kasta med..långt dessutom! Haspelrullar har en tendens att sätta snurr på wobblers..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
      Fiskar du med haspel? Med multirulle så tycker jag Bomber 16A går riktigt fint att kasta med..långt dessutom! Haspelrullar har en tendens att sätta snurr på wobblers..
      Jag har främst använt haspel till Bomber 16A. Kanske jag får ta och öva upp min kastförmåga med multi, det får bli målet 2015: multi-fantom

Tack

Kommentera

Jag har främst använt haspel till Bomber 16A. Kanske jag får ta och öva upp min kastförmåga med multi, det får bli målet 2015: multi-fantom

Tack
        Prova det, wobblers får en mycket rakare gång med multi!

Kommentera

Hejsan.

Mvh
          Hej Erik Nilsson;

Umeå, björkarnas stad, är en av mina favoritstäder!

Även om jag själv föredrar att kasta Bomber B16A här .. http://www.trumman.com/bomber/bomber_16a.htm med en ABU Record Ambassadeur 5000 SG eller någon annan Ambassadeur multiplikorrulle har jag absolut inga problem att kasta denna wobbler eller någon annan wobbler med en haspelrulle. Tekniken ligger i att få wobblern gå rakt i luften vid kastet med stjärten före. Man får absolut inte snärta iväg wobblern med korta "overhead-kast" så att wobblern börjar snurra i luften och därvid fånga upp linan med någon av 3-krokarna. Medicinen är långa, mjuka svepande, horisontella kast....

Övning ger färdighet!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand

Kommentera

Kommer snart ett inlägg från herr old firehand som reder ut allt som har med bomber16a att göra

Kommentera

Hann inte..

Kommentera

Hejsan.

Mvh
                Modifiera Bomber 16A aerodynamik

Hej igen Erik;

En modifiering av Bomber B16A wobblern som min alltid lika framgångsrike, haspelfiskande fiskekompis Anders Gunnarsson (HDF-Bolagen, Halmstad) använde förr var att han avlägsnade den främre 3-kroken närmast hakskeden på många av sina Bomber B16A wobbler. Bomber B16A wobblern gick både grundare och yvigare i vattnet när främre 3-kroken avlägsnats... Anders G. kastade ofta på den tiden med ett 10-fots Daiwa Super Shinobi Spin, C.WT 15-60 GRM, SS10H (10´) haspelspö med spigotholk Made in Scotland. Som haspelrulle använde Anders G. en Daiwa SS 2600 Whisker Tournament.. en kombination med både spö och rulle i världsklass....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-10-29, 16:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Som haspelrulle använde Anders G. en Daiwa SS 2600 Whisker Tournament.. en kombination med både spö och rulle i världsklass....

Kommentera

Tack för många bra svar. En BSW16A XM7 gav mig i somras en fin 10,5kilos ävl-gädda

Mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                    17 svar
                    1 080 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Arbetar...
                    X