Kännde behovet av en sån idag. Nån som provat och kan ge tips eller blir det bara skit om man försöker? Vill inte såga söder mina ögonstenar om det ändå är hopplöst...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Blya en Westins Jätte?
Collapse
X
-
Jag har en Vestins jätte som är sjunkande från fabrik, det är den äldre modellen. Testade att väga dem, en "standard" Vestins jätte väger 100g, den sjunkande modellen väger 120g. Vet inte om det är en test serie eller liknande som kommit ut på marknaden då jag aldrig haft/hört talas om någon sjunkande Vestins jätte förr.
Om du ska trolla med dem rekomenderar jag samma som Jenk, sätta ett bly framför då får du ner den ytterligare. Börja att borra i den o blya kan säkert gå det också, men jag kan inte säga hur dom är uppbyggda inuti o var du ska sätta eventuellt bly.
Nya modellen Vestins jätte brukar sjunka själv efter ett tag,tar in vatten, skitkvalité på dem nu anser jag, av de 25 jag har så är det säkert 5-7 stycken som tar in vatten och sjunker efter en tids fiskande.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MuppenJag har en Vestins jätte som är sjunkande från fabrik, det är den äldre modellen. Testade att väga dem, en "standard" Vestins jätte väger 100g, den sjunkande modellen väger 120g. Vet inte om det är en test serie eller liknande som kommit ut på marknaden då jag aldrig haft/hört talas om någon sjunkande Vestins jätte förr.
Om du ska trolla med dem rekomenderar jag samma som Jenk, sätta ett bly framför då får du ner den ytterligare. Börja att borra i den o blya kan säkert gå det också, men jag kan inte säga hur dom är uppbyggda inuti o var du ska sätta eventuellt bly.
Nya modellen Vestins jätte brukar sjunka själv efter ett tag,tar in vatten, skitkvalité på dem nu anser jag, av de 25 jag har så är det säkert 5-7 stycken som tar in vatten och sjunker efter en tids fiskande.
Kommentera
-
Det fungerar rätt ok att blya en Westin...
Har blyat "mellanårsmodellen", dvs inte orginal modellen och inte årets modell, utan den som "flöt som en kork". Gör så här för att få den svävande:
- Vikta in hur mycket bly den behöver för att "nästan" sväva (testa i handfatet) genom att fästa bly i t ex krokarna, eller tejpa fast, "väg in den" så den flyter/sjunker vågrätt (då ser du var du ska såga)
- Såga ett v-format jack strax bakom främre kroken på ovansidan (brukar bli ok)
- Limma fast blyet i buken, sätt på locket, tejpa med eltejp och testa i handfatet igen (tänk på att expoxylimmet du kommer att använda även väger litegrann)
- behövs lite mer bly lägg i ett par blyhagel (så får du en Westin med rasselkula) eller limma fast dem
- Limma på locket
Klart! Kapar du dessutom skeden 5 mm får du en grundgående variant, som funkar att jerka...Kapa inte för mkt för då tar den in vatten...
Lycka till!
Kommentera
-
Har ett par Jätten själv (23cm mod.) som är på väg att få "blyförgiftning".
Bästa gädd-wobblerna måste vara mer el-. mindre suspending i mitt tycke.
Projektet är på pauss för tillfället pgav. studierna, men hann väga de gamla modellerna (mattfärgade) och de kräver en totalvikt på ca 115g för att vara suspending. 120g sjunker nog redan ganska snabbt.
Har själv blyat en hel del wobblers, Swimhizz 20cm, Believer, Nilsmaster Invincible, Rapala Super Shad Rap,mfl... praktiskt taget närapå alla som varit flytande.
Själv tycker jag att wobblern är som bäst då man får den och sväva i balans, likt en äkta fisk som stannat. Därför brukar jag börja med att tejpa blyplatta på wobblern el. sätta annan tlläggsvikt hängande från krokarna så att jag hittar totala vikten som får wobblern att sväva.
Nästa skede är att hitta balanspunkten på wobblern. Det tar jag hand om genom att tejpa en bit lina mitt på ryggen med den krokning fäst på wobblern som jag ämnar använda senare. Oftast är ju originalkrokarnas kvalitet/storlek rakt ur r&%%n...
Därefter söker jag balanspunkten genom att flytta på linans fästpunkt tills draget hänger vågrätt. Därefter gör jag ett el. flera hål i ryggen enligt behov. OBS! Endast tillräckligt stort hål för att få blyet in.
Själv använder jag numera Dremel med ett 3mm bett, två hål i linje med Wobblerns ryggrad (centrerat så klart) på samma avstånd från balanspunkten. Därefter öppnar jag mellanrummet så att jag får en "spargris" öppning. Då frågan är om en ihålig plastwobbler som Westins eller Swim Whizz
är det bäst att använda blyplatta/stång i samma längd som wobblerns genomsnitt.
Då man pressar blyplattorna in genom öppningen, stoppar de mot innersidan av magen. Mellanrummet mellan blyet och hålets kanter kan täppas med diverse material. Själv har jag klippt bitar från öronproppar , Bilsom etc.(de kan klämmas ihop för installation och sväller upp samt fyller gapet). Till slut limmar jag på med saktatorkande 2-komponents epoxiilim, hårt som fan.
Första Swimwhizzena blyade jag genom att borra ett enda hål i ryggen, fällde in små blybitar tillräckligt, därefter 2-komponents epoxy in i hålet så att bitarna håller sig på plats för balans. DÅLIGT RESULTAT!!!
Då blyet satte sig okontrollerat i buken, blev resultatet att wobblern simmade på snedden, hängde med ena endan före etc...alltså skit balans. Med blyplattorna delar sig vikten bättre även i lodrät riktning, vilket inverkar mindre/ inte alls på den vaggande gången.
Ifall man har svårt att få blyplatta, kan man använda bultar som man kapat av huvudet från. Billigt o. enkelt! Dessutom kan man då använda exakt rätt storlek borrhål.
Westins Jätten har balanspunkten otroligt långt baktill!
Kommentera
-
...de flesta stora gäddwobblers gång ändras lite om något alls. Endast Nils Master, Rapala Magnum samt Bomber 16 A behöver modifikation av haklappen.
På dem brukar jag värma och vrida haklappen en aning mer upprätt. Ger en otroligt läcker gång, men inverkar sällan på simdjupet pgav. den ökade tyngden. Gången blir oftast bredare och ursprungliga vassheten (negativt enligt mitt tycke) försvinner.
Högsta Domstolen i djupen (storgäddorna) har visat sin uppskattning för modningarna!
Bomber 16 A behöver ingen bly! Kroka den framifrån med 1/0,1/0 samt 1 storleks krokar (T.ex:VMC 7650/8650), ifall ännu nödvändigt, trä på en överlopps ring på mittkroken och wobblern är suspending.
Vänd ännu ner på spetsen av haklappen och Voilà, storgädd-wobblern är färdig!
Använd också tillräckligt stora krokar vid vägningen. Då kan man ändra wobblern enligt tycke från sakta stigande till svävande el. sjunkande genom att byta krokstorlek...
Som vink! Sjunkande Rapala Magnum får en läcker gång om man bryter ner haklappen en liten aning. Brytpunkten går vid fästnings-ringen. OBS! endast en liten aning räcker. Får då en större gång som fiskarna har gillat mera...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Visa upp era nya beten!av MagMånga år sedan jag sist var aktiv på FS.
Förr var det nästan uteslutande gäddbeten som...6 Foton-
Kanal: Betestillverkning
2024-07-15, 20:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
|
704 svar
188 114 visningar
0 gillar