Har ni förslag på något bra sätt att göra rent betet från smuts och fett innan lackering? Är rädd att smeta utan färgen om jag använder nåt starkt eller gnuggar på betet.
Handlar det om gamla beten som ska lackeras om ? Vax- och fettborttagare som billackerarna använder, eller sprit som tex isopropanol eller etanol borde funka utan att lösa upp den gamla färgen.
Nej det är egentillverkade träbeten. Första lagret läggs direkt på trä. Har gjort rent med t-röd men får då bubblor som jag inte blir av med. Sedan lackar jag på createx/faskolor och undrar om jag kan göra rent på dessa färger utan att smeta ut färgen
Har du testa att bränna på bubblorna i epoxin? Bubblor verkar var vanliga om man läser andra trådar. Annars så borde du inte behöva tvätta efter du applicerat färgen. Det viktigaste är dock att den är genom torr innan du lägger på nästa lager.
Varför göra rent? Kör själv mycket med createx och har aldrig haft några problem. Kan få nåt fish eye efter första lagret lack över färgen, men det ordnar upp sig efter ett eller två lager till.
Har uteslutit fel på lacken, har rätt blandningsförhållanden med hjälp av brevvåg och väntar 15 min innan pensling med c&w. Använder handskar oftast men har råkat nudda betena ett par gånger. Grejen är efter att jag lackade igår rann lacken av på flera ställen och jag överdriver inte med säg 30 fisheyes per bete. Ser jättetråkigt ut och jag vet inte vad det kan vara för fel om det inte är fettfläckar. Har kollat igenom på youtube och bla "solar" tar på betet hela tiden men får ändå inte fisheyes. Antingen beror det på att envirotex inte är lika känslig som c&w eller så måste han torka av innan ytlackring.
Har du testat att slipa ned betet efter alla defekter och lägga på ett nytt lager epoxi? Har du testat fler fabrikat eller andra batcher av just din lack? Blir de samma effekt om du målar på någonting trä rent eller andra material. Det är väldigt svårt att säkerställa problem med lack i bland, så experimentera med ytor du har fingeravtryck på kontra rena ytor om du kan replikera störningarna så är det säker det som är själva felet. Hoppas jag inte är alltför jobbig Mvh Fredrik
Har svårt att tro att det är fel på lacken om du blandar så noga. Vad har du för kompressor? Det är inte så att du får med lite olja i luften från sprutan?
Jag pillar mycket på mina beten, utan handskar och har inga bekymmer...
Jag kör med fw, createx och fascolor och hade problem med vissa fw- färger då C&W inte
fäste riktigt på hela betet. Testade med att lägga ett eller några lager med Fascote Clear när betet
var färdigmålat och har sen dess i princip inga problem med att lacken inte fäster.
Fick även ett tips från Wolfcreek att om C&W får stå orörd under en tid kan det skikta sig i flaskorna
och det kan vara bra att skaka dom lite innan användning.
Sen brukar jag låta betena stå och vila ett par dagar innan jag lägger på epoxin. Vet inte
om det har betydelse eller inte. Kan vara värt att prova
Jag använder kompressorn från biltema. Har ingen aning om det kan vara så att den sprutar ur sig olja. Intressant tanke. Har du nåt förslag hur jag kan ta reda på detta?
Fascote clear kanske är ett alternativ, men jag börjar mer och mer tro att jag har något som ställer till det. Färg eller olja.
Har ni märkt att det händer något särskilt om ni blandar lacken slarvigt?
Kommentera