Köpguide: jiggtillverkning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpguide: jiggtillverkning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vet någon om man måste lacka gipsformen innan man häller i plasten? Jag har gjutit i en gipsform som inte var lackad, och jiggen blev väldigt grov i ytan! Vet dock inte ifall det var jag som värmde plasten för mycket eller liknande? (gamla trasiga jiggar som jag hade smält ner)

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
    Jag har i flera år gjort jiggformar i gips.
    !kg RTV kostar 399 kr, för det priset får du 50 kg gips.
    För att plastisolen inte skall fastna i formen så penslar jag formen med rapsolja.
    Funkar klockrent och formarna blir så billiga att man kan göra hur många som helst.
    Mallarna (prototyper) brukar jag göra av modellera, som kan återanvändas hur många gånger som helst.

Jag har funderat på att lägga upp en tråd om hur man gör, om intresse finns så kommer jag att göra det.

Lycka till.
    Vore evigt tacksam om du la upp en "guide" på hur man gör!

Kommentera

Ursprungligen postat av victtorrr Visa inlägg
      Vet någon om man måste lacka gipsformen innan man häller i plasten? Jag har gjutit i en gipsform som inte var lackad, och jiggen blev väldigt grov i ytan! Vet dock inte ifall det var jag som värmde plasten för mycket eller liknande? (gamla trasiga jiggar som jag hade smält ner)

Vore evigt tacksam om du la upp en "guide" på hur man gör!
      Lacka tror jag inte du ska behöva göra. Hade du något "släppmedel" i? Har förstått att det kan ge en bättre finish. Matolja eller vaselin eller liknande funkar nog.

Kommentera

Hej

Någon som kan svara på varför plastisolen blir gul under uppvärmningen? Kör jag den för länge eller vad kan detta vara? Nu kör jag helt utan färger eller glitter och vill ha en helt transparent färg.

Mvh Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_p Visa inlägg
          Hej

Någon som kan svara på varför plastisolen blir gul under uppvärmningen? Kör jag den för länge eller vad kan detta vara? Nu kör jag helt utan färger eller glitter och vill ha en helt transparent färg.

Mvh Martin
          Den går nog bara igenom en fas..

Nae men är det inte så att den går igenom nåra stadier? Den blir väl transparent igen när den är färdigvärmd?

Kommentera

Jag tycker att ytan blir helt ok när jag har penslat gipsformen med rapsolja.
            Tänk bara på att inte pensla formen för lång tid i förväg, gipset suger åt sig oljan.
            Och så måste man självklart pensla formen före varje gjutning.

Kommentera

Här är mina första beten.. Simmar sjukt snyggt.. Å tammetusan fångar de fisk a.. Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1415355748276.jpg
Views:	1
Size:	316,0 KB
ID:	1775806

Kommentera

Hej igen

Nu har jag en dum fråga igen.. Men hur går ni tillväga för att köra med flera färger i en gjutning? Jag har testat att köra med 2-3 olika färgen på en jigg. Men då blir det alltid en liten kant i mellan färgerna. Jag kör första färgen, väntar lite och sedan häller jag i nästa. Men det blir inte så bra.

Någon sitter inne på lite nyttig info om detta?

Mvh Martin

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                712 svar
                188 899 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman