Den 2:a februari 2014 satte jag pennan i blocket och började rita på en ny jigg för havsfiske i Norge.
Man tycks ju veta bäst själv hur jigg ska se ut... Så jag designade en helt egen jigg!
Mina tankar har varit så här:
* Jiggen ska vara snabb i vattnet, slät och strömlinjeformad.
* Vikten på 420g är ganska optimalt för dom flesta djup. (Kommer förhoppningsvis en 300g för grundare vatten)
* Självlysande "glow" har alltid funkat för oss.
* Längd 25cm
* Ögat ska vara stor! Dom flesta fiskarna i Atlanten har stora ögon. (Kolla på kungsfisken)
Tror verkligen att det kan reta till hugg. 18mm är ögat
* Färgerna bör finnas både ljusa och mörka beroende på väder.
* Kroken ska sitta långt bak. vet inte hur många missade fiskar jag har på grund av att kroken sitter för långt fram.
* Stingerögla på undersidan i fall man vill komplettera med stingerkrok.
* Sen måste dom ha nåt litet extra som ingen annan har. Jag satte dit en skäggstump precis som den torsken har.
Förhoppningsvis kan den reta till fler hugg den oxå.. Ser ganska coolt ut i alla fall.
Jag kontaktade ett företag i Kina som tillverkar beten.
Efter 100-tals mejl, 1000-tals översättningar i google translate och sjukt många förändringar i 3D modellen så blev den äntligen klar.
Den 28:e juli ramlade dom första proven in. En svartröd och en glow blev dom 2 första färgerna.
(Har tagit fram 3 färger till, brun , blå och rosa)
Självklart hade vi bokat in Norgeresa sen långt tillbaka. Tror ni inte paketet kommer dagen efter vi åkt till Norge!! Tur var så stannade brorsan kvar och inväntade paketet från Kina.
Det var stekhett i Norge, första dagen var det 19 grader Atlanten. Otåligt väntade jag på att lillebror skulle dyka upp med mina jiggar. Fisket var stendött! Oavsett vad vi provade, jigg eller pirk inget funkade. Endast makrill och småsej tog på upphängarna. Vi fick bara några små torskar på kilot första dagen.
Måndagkväll kom brorsan med färjan över till Tomma. 1 timme senare fick vi äntligen testa jiggarna.
Dom simmar precis som jag önskade, snabba med mycket "stjärtrörelse". Det tog cirka 20 min och första torsken över 5 kilo sitter. (Fortfarande små fiskar men från stendött till 5kg kändes som ett stort hopp) Vi fortsatte kvällen med att ta några 3 kilos torskar oxå.
Veckan forsätter i samma anda, varmt i vattnet och otroligt dåligt fiske. Till slut landar frun en liten flundra på 7,5kg! Gissa på vilket drag.. En Svartröd Tosk.
Trots otroligt dåligt fiske så fiskar betena jättefint, dom funkade verkligen superbra. Inga monsterstora fiskar landades men nu vet jag att jiggarna funkar som dom ska.
Förhoppningsvis kommer dom gå och köpa till våren på min hemsida www.fishingbros.se
Vår hemsida är fortfarande under uppbyggnad.
Skriv gärna en kommentar eller skicka ett mail till info@fishingbros.se
Kommentera