Tillverka jerkbeten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverka jerkbeten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverka jerkbeten

Jag vet att ni är många som tillverkar egna jerkbeten.
    Skulle vilja prova är det svårt ?
    /cath

Ursprungligen postat av cath
    Jag vet att ni är många som tillverkar egna jerkbeten.
    Skulle vilja prova är det svårt ?
    /cath
    Ngt som verkligen underlättar är att man har tillgång till rätt verktyg och komponenter Men jag tycker, även fast man fick lägga ner lite tid, inte det var speciellt svårt...(Dock saknas fortfarande lacken trots att jag började med dom förra året vid denna tiden

Själv hade man turen att få låna några maskiner, att såga ut "grundmallarna" för hand vetifan om jag hade orkat. Pappa tog dem på bandsågen, till skruvhålen och blyningshålen använde jag en pelareborr. (Går säkert lika bra med en vanlig om man är stadig på hand).

Det finns många riktigt duktiga byggare på detta forumet som får svara på resten, finns nog också en officiell jerkbyggartråd.

En badbassäng e bra att ha om man vill testa betenas gång/blyning. (Tur att man råkar vara med i kanotklubben )

www.lurebuildning.nl - där ifrån fick jag mina mallar.
    Senast ändrad av Flodebanan; 2005-10-17, 10:41.
    sigpic

Kommentera

Nej det är inte svårt! Man måste inte vara konstnär, finsnickare eller liknande. Själv är jag en akademiker... :-)

Tips:
      1. Ställ inte kravet att det ska se fabrikstillverkat ut, det tar några beten innan man hittar finishen!
      2. Börja med något enkelt (finns trådar som beskiver detaljerade och enkla beskrivningar av säkra jerkbaits här på forumet)!
      3. Börja med en enkel färgsättning. "Svart jerkbait men rött öga", "Röd-vit" eller "helsilver", eller varför inte rent träfärgad, kanske mörkbetsad!! Detta klarar alla att måla! Heta färger som är lätta att lyckas med!
      4. Gör några jerkar UTAN epoxy lackering (vilket är trixigt första gångerna), gör istället en linoljebehandling, testa dina jerks och låt Gäddorna äta sönder dem!

I'm Homemade!
      ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
      712 svar
      188 755 visningar
      0 gillar