Lack (med risk för att det blir tjatigt..) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lack (med risk för att det blir tjatigt..)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Många lacker löser underliggande färg, eftersom starka lacker och färgen ofta är baserad på likanande lösningsmedel. Ett enkelt sätt att undvika detta är att täcka den färdigmålade wobblern med ett lager vanlig billig VATTENLÖSLIG klarlack (typ hobbylack), var noga med att täcka hela betet, alla små skrymslen runt skruvöglor och skedar. Efter denna lackning kan du gå på med vilken lack du vill!
    Detta är även att rekommendera före eventuell Epoxilackering, det är sååååå tråkigt när en fina färger sakta men säkert lösesupp/flyter runt under lacken.
    Själv använder jag Biltemas klarlack, sprayburken alltså, jag tycker inte det gör så mycket om det blir vcka gäddbett i wobblern! Linoljebehandlat trä tar inte åt sig vatten.

Good luck!

I'm Homemade
    ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Epoxy Crystal Clear - hur rengöra pensel?

Har börjat lite smått med betestillverkning och undrar hur ni lägger på Epoxy Crystal Clear, gör ni detta med pensel? Och isåfall hur rengör ni dessa sedan, jag har provat lacknafta och terpentin som jag har hemma men borsten på penslarna blir stenhårda trots detta.

Hoppas på en tidig vår / Piscatus

Kommentera

Jag använder tandborste när jag lägger på epoxi, funkar fint. Värmer man betet till typ 60 grader flyter epoxin ut bättre. Om du vill återanvända tandborsten gör du den ren genom att spola den i varmvatten en stund.

Kommentera

Ja så enkelt det kan vara,,,,

Tandborste och varmvatten låter kanon ska testa det lite senare, tack för tipset och God Jul på er alla.

Kommentera

Från en oerfaren vobllerbyggare.. Aceton brukar väl lösa det mesta tvåomponentsplaster typ polyester etc. något som lacknafta o likn. inte klarar..

Kommentera

Jag lackar med båtlack. Flyter ut jäkligt fint och ytan blir blank. KOmmer ej ihåg märket nu, men en burk kostar 99:- på Silvan. Räcker nog ett bra tag. Den verkar heller inte lösa färgen under, varken v-slip eller sprayfärg.

Börjar man slita o dra i betet innan det torkat ordentligt så flyttar sig lackytan lite, likaså blir det fingeravtryck och klämavtryck om man är för snabb.

Blandar utmärkt med glitter som målas för en glittrig yta, inga glitterkorn sticker igenom.

Kommentera

Kanon tips! Epoxy Crystal

Att värma upp betet gjorde susen med ytan när det gäller "lackningen" det var som att måla dit den med färg, får bara vara aktsam så att inte färgen på betet börjar bubbla när man värmer det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                712 svar
                188 751 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman