Lack (med risk för att det blir tjatigt..) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lack (med risk för att det blir tjatigt..)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lack (med risk för att det blir tjatigt..)

Håller på med mitt första jerkbait och har kommit till målnings- och lackstadiet. Var inne på biltema idag och skulle köpa fernissa men snubben som jobbar där hävdade bestämt att hobbyfärgen (har använt biltemas sprayburkar) skulle börja rinna om man använder fernissa.

Någon som har erfarenhet?

Jag vet att det rekomenderas e-tex och liknande men har även sett bland trådarna att golvlack eller fernissa ska funka lika bra.....hmm

Åfyfan, det är ju nästan exakt min utgångspunkt just nu..

Vill också gärna veta om det går att använda fernissa på Biltemas hobbylack spray.

- Andreas

Kommentera

prova kanske?!
      [FONT=Arial]Sol, fintväder och en öl.... ja då kan man ligga naken i båten i flera timmar utan hugg![/FONT]

http://frank3n5731n.dracula.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus¤
        Håller på med mitt första jerkbait och har kommit till målnings- och lackstadiet. Var inne på biltema idag och skulle köpa fernissa men snubben som jobbar där hävdade bestämt att hobbyfärgen (har använt biltemas sprayburkar) skulle börja rinna om man använder fernissa.

Jag vet att det rekomenderas e-tex och liknande men har även sett bland trådarna att golvlack eller fernissa ska funka lika bra.....hmm
        Om killen som jobbar med det säger att det inte fungerar gör det troligtvis inte det... Onädigt att köpa en burk med fernissa bara för att kontatera att det gick skit? JUpp.
        sigpic

Kommentera

Det behövs bra många lager fernissa eller vanlig lack för att det ska komma upp i samma kvalitet och tjocklek som tvåkomponentslackerna....kör Crystal clear...den är super!
          Allt är mört som glimmar!

Kommentera

Jag har inte börjat bygga egna jerks men jag har lappat och lagat de som jag har köpt. Mina erfarenheter är att lack och fernissa inte håller tillräckligt bra. Ett par gäddor och så måste du lacka om igen. Jag rekommenderar att du använder någon form av epoxy. E-tex är säkert det bästa men jag använder mig av crystal clear och det fungerar bra för mig.

Kommentera

Har kört med vanlig golvlack (nordsjö celco golvlack) på 3 beten nu och det verkar gå fint. Dock har färgen på ett av dem "rört sig", misstänker att det har att göra med att den är kasst målad, flera klumpiga lager med sprayburk. Att använda sprayburkar känns till en början lite som att måla tennsoldater med roller...men tekniken finslipas efter hand.

Frågor:

1. Hur många lager man bör lägga på (om man kör golvlack eller liknande)?

2. Jag doppar betena, vet ej om det är den bästa metoden men det känns som om att det blir jämnare med doppningar, är doppning eller pensling att föredra? Fördelar/nackdelar.

Kommentera

Ålänning

Ursprungligen postat av Magnus¤

Tjäna

Jo, det kan krångla med fernissa eller andra lösningsmedelsbaserade lacker, har du målat med en "metallic färg" t.ex så löser lacken upp den.

Jag tror inte på golvlacker, fast jag har ju inte prövat alla, men det behövs nog mååånga lager till gäddbeten, sedan vill många lacker bli gula med tiden.
                och det vill man ju kanske inte.

Många lager epoxy fungerar bra men det är lite jobbig procedur.

Är det någon som testat någon form av "plastkulor" som löses upp i förtunning, för att sedan bli en form av "flytande plastlack"??
                Det fanns på Spinnflugan i örebro för fler år sedan när jag bodde där.
                Men de har ingen hemsida tror jag, men en trevlig karl som tillverkde mycket vobblers och dyl.

Kommentera

Är det ingen som har testat båtlack? Den blir ju välldigt hård och den går att lägga på ett ganska tjockt lager oxå. Sen tål den ju vatten, den flyter ut bra, och gulnar inte. Sen har ju Nordsjö 2 olika golvlacker (2 kompnet) som heter Eploan Epoxi Lack eller Tjocklack som är vatten spädbara en som e tunnare och en som är något tjockare som kanske skulle fungera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Pekkmaister
                    Tjäna

Jo, det kan krångla med fernissa eller andra lösningsmedelsbaserade lacker, har du målat med en "metallic färg" t.ex så löser lacken upp den.

Jag tror inte på golvlacker, fast jag har ju inte prövat alla, men det behövs nog mååånga lager till gäddbeten, sedan vill många lacker bli gula med tiden.
                    och det vill man ju kanske inte.

Många lager epoxy fungerar bra men det är lite jobbig procedur.

Är det någon som testat någon form av "plastkulor" som löses upp i förtunning, för att sedan bli en form av "flytande plastlack"??
                    Det fanns på Spinnflugan i örebro för fler år sedan när jag bodde där.
                    Men de har ingen hemsida tror jag, men en trevlig karl som tillverkde mycket vobblers och dyl.

Enligt typ lurebuildninng.nl (eller vad sida nu heter) skall man kunna använda en vanlig plastmugg ist för "specialkulorna" att lösa i ngn stark vätska. Detta testade Bergman här på forumet aka "Admin" men jag tror bara han teatade det på en, men PM,a honom för att svar.

Förresten tror det finns en tråd som tar upp detta, eller jag e säkert på att det finns en tråd som tar upp detta testa sök
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 746 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman