Problem med torkhjul ... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med torkhjul ...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med torkhjul ...

Hej alla erfarna betesbyggare,

Jag har byggt ett torkhjul nu och kört mina första drag, jag lät betena sitta i hjulet i ca 10 timmar.

När jag kommer ut och tittar på dem så ser jag att lacken har till trots för roterat bildat en stor klump lack.

Tittar jag på hjulet så har den lite tyngre att komma upp, så jag har antingen obalans eller haft för tjockt med lack på betet. Betena roterar hela tiden, postar en bild på bekymret.

Samt slipar ni betena mellan varje lager av C&W lack ?

Tack på förhand,

Click image for larger version

Name:	IMG_2400.jpg
Views:	1
Size:	700,7 KB
ID:	1828732

En kombination av att du kanske lagt på en gnutta för mycket lack, men mest för att betet har fått mer tid med nosen nedåt än uppåt. Alltså dålig balans i hjulet.

Jag byggde en liten "broms" av ett buntband och en fjäder som gjorde att hjulet bromsas lite hela tiden. Då klarade det mer obalans.

I ditt fall kan du slipa bort lackklumpen, rugga upp betet med 200-papper (våtslippapper) och lacka en/två lager till.

Kommentera

Tack, testar ditt förslag nu. Har "Bromsat" hjulet något.

Kommentera

Sätter ni in skruvöglan i hålet där spiken/skruven har suttit?

Kommentera

Stämmer bra det i mitt fall så är det så jag vågar inte svara för den stora massan

Kommentera

Hej!

jag har gjort några torkhjul och det jag kom fram till för att få en jämnare gång är att det är bra om axeln väger lite mer. vet inte riktigt hur jag ska förklara det men väger den lite så blir inte skillnaden så stor i vikt när du sätter dit dina beten. Trots att min axel säkert väger 5-8kg fixar teknikmagasinets motor det utmärkt! (14 beten). Torde ju vara ungefär samma sak som att bromsa hjulet.

Lycka till!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
            17 svar
            1 093 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sadda
            av Sadda

Arbetar...
            X