Tillverkning av egna blänkelängor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillverkning av egna blänkelängor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillverkning av egna blänkelängor

Hej!

Jag har funderingar på att göra egna blänkelängor/rödinglängor/långedrag.
    Har sökt lite i forumet och även på google och det finns inte mycket inom detta området.

På de blänkelängor jag har köpt så är det en wire men vad är smidigast om man gör egna, nylon eller wire?

Spinnarsked, spinnarbygel och färgglada pärlor är fixat.
    Om jag kör med wire är det två wirelås som man sätter på var sida av spinnarbygeln för att den ska var kvar på vald plats? (typ http://www.olssonsfiske.se/mustad-wi...985-c-300.aspx).

Om jag kör med nylon vad använder man för typ, flourocarbon 0,5? Sen gör man bara knutar för att spinnarbyglarna ska vara på plats, eller hur låser man dom?

Tacksam för all hjälp/tips jag kan få!

/Dennis

Brukar göra mina av djupriggswire eller florocarbon 1.2mm och som stopp kör jag med wirelås till båda

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Till lastöverdragen wire och f-carbon använd folded clevis, annars nöter bygeln sönder plasten och linan, till wire eller ståltråd använder du stirrup clevis. På båda sidor om skeden ska du ha ihåliga pärlor som fungerar som lager för att bladet ska rotera lättare, en bra storlek på bladen är 5-7cm, ett bra blad är Willowleaf, som snurrar med ungefär 60gr, andra blad gör att hela släpet snurrar i en båge. Folded clevis har rör, stirrups hål är borrade.

Kommentera

Okej, tackar er båda för tipsen .

Behöver man en sånt där speciell tång till wirelåsen eller går det med en vanlig?

När vi ändå är igång, det finns ingen som har lite erfarenhet att dela med sig av när det gäller egentillverkning av pluggar/tomic?
        Jag har utgått från olika rundstavar med div. diameter och sedan täljt med en kniv. Sedan kört med olika filar och lite
        sandpapper..
        Tycker det tar sån tid bara, hur gör gör ni? (Maskindrivna verktyg kanske? )

Tack på förhand.

/Dennis

Kommentera

Skulle använda en svarv för att få dom lika

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Okej, ja det skulle kanske vara bäst! Nu har jag ju tyvärr ingen svarv i lägenheten men får väl fixa en .

Tillverkning av egna flashers och dodger då. Någon som har lite tips på hur man går tillväga?
            Aluminium plåt och sen bara klippa och bocka lite? Vad är lagom tjocklek på plåten?

/Dennis

Kommentera

Ursprungligen postat av Dh9002 Visa inlägg
              Okej, ja det skulle kanske vara bäst! Nu har jag ju tyvärr ingen svarv i lägenheten men får väl fixa en .

Tillverkning av egna flashers och dodger då. Någon som har lite tips på hur man går tillväga?
              Aluminium plåt och sen bara klippa och bocka lite? Vad är lagom tjocklek på plåten?

/Dennis

Börja du med polycarbonat e dyl och gör flasher i "bechhold"-stil så har du snart ett knippe billiga och fungerande flashers...

Kommentera

dom omålade funkar bäst om du drar en löja bakom...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                712 svar
                188 745 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman