Vägning av Jerkbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vägning av Jerkbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vägning av Jerkbaits

Jag är väldigt ny och grön inom betestillverkning !

Jag skulle vilja veta hur man väger in betena på bästa sätt och i vilken ordning.

Jag förstår att man borrar hål och stoppar ner bly i hålen men i vilken ordning ska man göra invägningen?
    Tex. Först såga ut bitarna, putsa till formen, sen lägga ett lager lack (för att inte få in vatten i det torra virket när man testar i hink), Sen tejpa fast blybitar på sina platser, tejpa fast krokar och ringar på sina rätta platser osv och sen testa släppa betet/betena i en hink vatten och NÄR man har hittat rätt plats för blyet och rätt mängd så borrar man hål, släpper ner bly och spacklar igen dom? Kan man ens borra hål för ringar och bly efter ett lager lack eller blir det cp då :P?

Påverkar djupet på hålen för bly gången på betet när man fiskar?

Tacksam för svar hoho!

Du är på rätt väg!
    Skruva dit öglorna innan du grundar. Häng dit krokar och tafs, sen provar du med vikterna. Det är inga problem att borra genom lacken.

Kommentera

Jag impregnerar inte mina beten när jag viktar. Inte ett enda bete har spruckit för mig trots detta.

Borrar man för djupt finns det risk för att betet kantrar. Kan även få positiv effekt genom att betet bellyflashar, beroende på form.
      [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Även om betet inte spricker vill du inte ha in vatten i träet. Betet ändrar densitet drastiskt med vatten i sig jämfört med utan. Kör det en vända i hjulet innan du viktar!

Kommentera

Tack för alla svaren!
          Jag testade släppa dom i vatten utan att köra en vända med lacken och dom sjönk. Sen när jag skulle släppa dom igen en stund senare när dom var blöta så flöt dom.

Jag tillverkar Jerkbaits liknande klassiska Buster Jerk för att lära mig hantverket. Hur ska dom vara i vattnet när viktningen är bra efter första lackeringen för att slutresultatet ska vara sakta sjunkande? Ska dom flyta eller stiga sakta osv!?

Kommentera

Det händer mer ju mer lack du lägger på. Mer lack sjunker mer och gången "försämras".
            Ett saaaakta sjunkande bete blir sakta sjunkande när det är klart =)
            Förstår du?

Kommentera

Haha ja jag förstår ! Tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
                Även om betet inte spricker vill du inte ha in vatten i träet. Betet ändrar densitet drastiskt med vatten i sig jämfört med utan. Kör det en vända i hjulet innan du viktar!
                Självklart låter jag betet torka innan jag lackar. Mina beten har inte försämrats med tiden på något sätt
                [FONT=Comic Sans MS]http://ecpcfishing.blogspot.se[/FONT]

Kommentera

Men om man blöter träet lite så får man fiberresning och då kan man slipa träet så det blir ännu finare än det var innan.

Abukah: Jag gjorde en fräsjigg som du tipsade mig om på FB och det blev svinbra, nu vågar jag köra med bordsfräsen !

Kommentera

Ursprungligen postat av Pickadoll Visa inlägg
                    Men om man blöter träet lite så får man fiberresning och då kan man slipa träet så det blir ännu finare än det var innan.
                    Det gör de av epoxyn under första/andra vändan ändå. Bara å slipa innan man målar.

Nu måste vi få se =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 688 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman