Gjuta i plast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gjuta i plast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gjuta i plast?

Någon som har erfarenhet av att gjuta wobbler i plast??

Tycker at det borde gå att göra en form i gips eller silicon, och sedan gjuta wobbler med nåot som liknar fogskum.

Problemet är ju att just fogskum är alldeles för mjukt.

Finns det något liknande som skulle kunna funka, alltså nån form av skum som man skulle kunna använda??

har ingen egen erfarenhet men brukar man inte göra detta i lim?

Kommentera

Vad?, använda lim som gjutmassa?

Det låter som en dyr historia.
      Vad är det för lim du tänker på?

Kommentera

som sagt har ingen egen erfarenhet men har för mig att dom använder lim i tex boken "gör dina egna fiskegrejer"
        sen vet jag inte hur vanligt lim som man köper på stavar blir när de har härdat men de går att värma iaf :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Slemgädda

Tycker at det borde gå att göra en form i gips eller silicon, och sedan gjuta wobbler med nåot som liknar fogskum.

Finns det något liknande som skulle kunna funka, alltså nån form av skum som man skulle kunna använda??
          Finns , om den inte är raderad, en tråd som tar upp precis detta ämnet. Har läst om plastmassor som formar. Tror Bergman skrev det, kmr inte ihåg
          sigpic

Kommentera

ahhhh, silikon och vaselin, vilka barndomsminnen denna tråden tar upp till ytan

Vi gjorde drag i den fiskeklubben jag var med i som junior, då hade vi något pulver som man blandade med vatten(?) och kokade så blev det en plastmassa... så hade vi en silikonform som vi hade vaselin i, eller om det var vaselin när man gjorde blysaker och man sotade formen... aja, nåt av det...

det jag har hört på senare tid har varit att man använder polyester, det är inte lika dyrt som lim heller...

I en sån gör dina egna fiskesaker-bok jag har så finns det exempel på både hur man gör vobblers i polyester, smältlim och den klassiska i trä...

men jag tycker smältlim verkar aningen korkat, det är ju väldigt mjukt, kan inte bli något vidare hållbarhet på en sån vobbler om man fiskar gädda...
            Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

Sota gjutformen för bly och vaselin i silikonformen är rätta varianter.

Kolla in www.tackleunderground.com så hittar du massor av tips råd och dåd.

Kommentera

Gjorde ett par försök som liten. Vi använde då någon epoxy blandning, typ "Epiglass", (fick det via en kille som byggde segelflygplan) där man blandade i ett "flytpulver" (micro kulor) för att sänka densiteten på plasten.
                Vi hade ganksa mycket problem med flytförmågan = gången på wobblern. "Alla" plaster sjunker och man måste alltså fylla ut med flytmeterial! Dessutom var det svårt att bli av med alla luftbubblor i epoxilösningen.
                Det går säkert att jobba fram en bra modell, men jag tror inte det är värt besväret, i alla fall inte om man bara ska göra 10 wobbler av samma modell!

Epiglass (båt epoxi) är ett fullt fungerande alternativ till EnviroTex för er som använder detta. Antagligen samma sak i en annan förpackning. Prismässigt är det nog ingen större skillnad, köpte 1.2 Kg för 400 pix.

I'm Homemade
                ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>¸.·´¯`·.,><((((º>

Kommentera

Ursprungligen postat av Slemgädda

Det finns ett företag som heter Abic kemi som säljer en massa typer av plaster och modellmaterial. Epoxi, Polyuretan, silicon för att göra formar mm. Vet inte hur det är med skumplaster typ fogskum med högre densitet?
                  kolla med dom.
                  Juah

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2022-03-05, 10:44
                  17 svar
                  1 101 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Arbetar...
                  X