ThePikeFather´s basicguide för att bygga egna beten.
Tummen upp till att bygga egna beten.
*Värt att nämna, jag är inget proffs. Jag har gjort ett bete innan jag nu under julhelgerna satte igång och gjorde mina 8 första jerkbaits, tailbaits och en wobbler. Så jag skriver enbart hur jag har gjort, vad jag har hört, vad jag läst och så vidare.
Har ni åsikter om att jag skrivit något fel eller som ni tycker är viktigt att jag får med, mejla till: thepikefather@hotmail.com.
Har ni fler frågor eller något som ni tycker är oklart så kontakta mig gärna via PM-privat meddelande på min Facebooksida, sök efter: ThePikeFather – En fiskares blogg, eller via min blogg: www.thepikefather.wordpress.com så försöker jag hjälpa dig så gott jag kan.*
Grundläggande om betesbyggande: Att göra ett bete är inte så svårt, men det tar ganska mycket tid, och även om det känns tungt i början så lär man sig snabbt och blir man blir bättre.
Till tröst om man tycker det är mycket i början, så kan jag säga att det är riktigt skoj att göra alla moment när man väl kommer igång. Till och med att raspa eller slipa. En annan sak, en del av sakerna på inköpslistan är inte nyttiga att inandas på något sätt, så se till att ha bra ventilation där du sitter eller en riktigt bra mask, det är det värt! Stort lycka till!
Du behöver:
Airbrush och kompressor från Jula. Har funkat fint för mig, och har faktiskt bara hört gott om dessa baserat vad man betalar för dem.
Har blivit en hel del shopping av massa olika saker innan jag satte igång och bygga beten.
Cup washers som jag skrev om på inköpslistan är inget måste. Men det är den liten kopp som sitter mellan skruvöglan och betet och har egentligen enbart funktionen att se fin ut. (Du ser förpackningen som första gula påsen ovanför C&W-lacken).
*Bra tips:
- Som sagt, har du tillgång till en bra mask, använd den!
- Engångshandskar, onödigt tänker du?! Testa att köra utan, och testa sedan att köra med så förstår du.
- Airbrushsprutor (i alla fall min) har en tendens till att spotta ut färgklickar precis när man börjar spruta eller har haft en paus. Så ha ett bra underlag eller papper att spruta på innan du airbrushar ”live” på betet.
- Stressa inte. Det tar tid att bygga eget, och torktider t.ex är inget man ska hoppa över eller korta ned. Men bara man vet att det tar tid så kanske det känns enklare?
- Gör rent airbrushsprutan ordentligt mellan de olika färgerna.
- Hushållspapper är alltid bra att ha nära till hands.
- Fråga om du inte vet eller undrar något. Knyt kontakt med folk på t.ex Facebook, många betesbyggare svarar om du frågar. Frågar man inte får man inget veta. (Sen självklart, ”googla”, mycket finns beskrivet på nätet redan).**
- Gör mallar till dina beten innan du sitter med airbrushen i handen och ska måla. Som sagt, ta det lugnt, ingen stress. Kan även vara bra att ha lite tunna pappskivor eller liknande för att kunna spraya raka linjer med.
Beteshållare till betet
Innan du ska bygga beten kan det vara bra att ha tillverkat några beteshållare. Jag gjorde mina av VP-rör. De kostar inte många kronor och finns att köpa nästan överallt.
Tror röret jag köpte var dryga 2m. Du sågar upp röret i lika långa bitar, längd tar du efter egen smak. Men blir de för långa kan de ha svårt att gå runt i ditt torkhjul senare. De jag gjort är 13 cm och blev alldeles lagom.
VP-rör, PP100 och eventuellt 2 komponentslim, skruvögla.
När du har bitarna, fyll ena änden av rörstumpen med 2 komponentslim eller något annat som härdar snabbt. Jag använde PP100, men fann inte det optimalt. Så jag använde PP100 och sedan 2 komponentslim.
I limmet du fyllt på med sätter du en skruvögla. Försök att få den så rak som möjligt och att så mkt som möjligt av skruvdelen är uppe i luften.
Låt torka.
Tadaah, beteshållaren är klar.
Överkurs: Jag slipade sågytorna på VP-rören och tog bort onödig plast med en vass kniv.
Beteshållare som viloställ.
Borra med en centrumborr i storlek 16mm i valfri stabil träbit. Jag använde en halv vedklabb som jag yxade till för att få stabil. Men vilken träbit som helst som är stabil fungerar.* Borra lika många hål som du har möjlighet att torka i torkvindan eller som du tror du tänker tillverka åt gången. Det gör inget om du har hål i vilostället du inte nyttjar.
Så här ser en centrumborr ut. På bilden även mitt första jerkbait på riktigt som jag gjorde i höstas med CaesarLures hjälp. Betet heter “RapeMe”, som en uppmaning till gäddorna.
Så här kan ett viloställ se ut.
Torkvinda
Torkvinda är verkligen att föredra när man lackar beten med tvåkomponentslack. På grund utav den långa härdningstiden eller torktiden om man så vill, är det nästan ett krav med torkvinda om man vill få ett bra resultat. Använder du ingen torkvinda så kommer det mesta av lacken hamna som lägst på betet, exempelvis det mesta på betets buk om betet har ryggen mot taket när det torkar. Ja, du förstår säkert.*
Jag har tillverkat torkvindan med hjälp av:
-******** En metallram, som fungerar som stomme, går lika bra att bygga med träreglar.
-******** En genomborrad stång, borrad av den enkla anledningen att det underlättar infästningen med motorn.
-******** Random metalbitar för att fästa motorn på ramen.
-******** Motor, just den som jag använt är en discobollsmotor som man kan köpa i hobbyaffärer.
-******** Mobilladdare, används för att motorn ska få el. Skalad mobilkabel innehåller två mindre kablar. Motorn har två ”ingångar”. Så kabel från ena ingången till motorns ena kabel på laddarkabeln, och motsvarande för den andra. Sen tejpa för att isolera. Här kan ni med stor fördel ta hjälp av någon med elektrisk kompetens. Ingen kärnfysik här på något sätt, men el är inget att leka med!
-******** Träbit, det är den som sitter på stången, och som roterar med betena fästa på sig.
-******** För att kunna borra igenom träbiten sågade jag träbiten i 5 delar med en gersåg och genomborrade varje träbit med en pelarborr där själva borren var aningens mindre än stångens diameter. Jag borrade även hål med en centrumborr fäst i pelarborren för att ge utrymme till skarvmuffarna, en på varje sida av träbitarna (4 per träbit), och satte tillbaka träbitarna i samma ordning som jag sågat av dem på stången. För att fixera skarvmuffarna i hålen använde jag tvåkomponentslim. Detsamma gäller för att fixera träbitarna som jag vill ha dem mot varandra och på stången, tvåkomponentslim.
-******** Skarvmuffar eller övergångar som de också kallas. Dessa använder man som kompis till VP-rörsbeteshållarna som du redan tillverkat. Dessa passar tillsammans som handen i handsken och blir så att säga låsningen när betena sedan snurrar i hjulet.
-******** Tid, min torkvinda tog tid att göra. Men det var nog för jag inte gjort någon torkvinda tidigare och antagligen inte är så teknisk. Men resultatet i slutändan blev ju bra, den snurrar.
-******** Stabilitet, jag skruvade fast min torkvinda i en lite större träskiva. Man vill ju inte att torkvindan ska falla omkull.
*Här har ni lite bilder hur min torkvinda såg ut och lite olika delar av den.
Träbit, två olika stångar, och stommen. Som med fördel även kan byggas i trä.
Mobilladdaren, tror bestämt detta är en Nokialaddare.*
Kopplingen mellan laddare och discobollsmotor.
Discobollsmotorn.
Här kan ni se en liten film på hur det blev och lite närmare bilder på hur jag gjort.
Observera att vad gäller torkvindor så ser alla olika ut, så här har jag gjort. Men ”googla” även runt och kika på hur andra gjort om du vill. En bra torkvinda går jämnt och inte alltför fort och kan se ut på en mängd olika sätt.
Jag valde att inte sätta tillbaka träbitarna precis som träbiten var från början av den enkla anledningen att som de sitter nu så sprids vikten ut mer jämnt och resulterar i en jämnare gång.
Att tillverka och lacka ett bete
Steg 1
Du skissar på hur du vill att ditt nya succébete ska se ut. Jag använde blyerts, sudd, linjal och papper. Men gillar man datorer eller vill göra på något annat sätt så är det alla tiders också. Leka med blyert, tusch och annat skoj är riktigt skoj tycker jag. Roade mig med det flera dagar innan jag satte igång med byggerierna.*
Början till färgen GoldenSkitmört.
Tar man datorn till hjälp kan man färglägga såhär.
Lite olika färgsättningar. Jag har dock märkt att när man väl sitter och målar så kommer man på nya ideér mitt i allt. Men jag tror det är bra att man har inspiration på papper när man sätter igång i alla fall.
*Steg 2
Klipp ut din mall från papper.
*Steg 3
Lägg mallen över en pappbit eller motsvarande lite hårdare material. Rita av och klipp ut.
Sen har du dina mallar som du sparar.
*Steg 4
Ta fram din träbit du valt, lägg mallen på träbiten. Rita av mallen, gärna ”medströms” i träådrornas riktning. (Betet håller bättre då).
Det är korrekt, längst ner till vänster frångår jag rekommendationen att skapa betet “medströms”, men mest för att slipp spill.
Steg 5
Nu kommer vi till sågning, kör du med sticksåg, ta det lugnt, sticksågen har en tendens till att såga lite ”snett”. Men tar man det lugnt brukar det gå bra. Kör du med bandsåg, njut och såga.
Använder du hårda träslag kan det vara bra att inte såga för skarpa kurvor, då går sågbladet oftast av. Ta lite i taget, att såga från olika håll för att få loss bitar är ett tips.
Bandsåg föredrar jag personligen alla dagar i veckan. Men är det sticksåg ni har hemma så kör på det.*
Steg 6
Spänn fast betet i ditt skruvstäd.
*Steg 7
Nu ska det borras. Nu kan vara ett bra läge att ha bestämt var någonstans du vill att bukskruvögla-or ska sitta. Borra för dessa hål för nosskruvögla, bukskruvögla-or och stjärtskruvögla. En borr i storlek 1,5-2mm brukar vara bra, beroende lite på storleken av dina skruvöglor. Använd en borr som är aningens mindre än tjockleken på dina skruvöglor.
ThePikeFather i full borrningsaktion.
Glöm INTE att markera på din mall var du borrar. Bra att ha om du vill göra fler samma lika vid ett senare tillfälle.
*Steg 8
Även här ska ni borra, men nu göra plats för det ämne ni valt att vikta betet med.
Med pelarborr får ni bäst resultat, men det går bra med skruvdragare också.
Jag har på mina flesta beten enbart en punkt som jag viktar på, i mitten av betet. Men man kan med fördel vikta långt fram och även långt bak, eller på tre, fyra, fem ställen osv. Helt efter tycke och smak. Jag använder en rätt stor borr, storlek 10-10,5mm, beroende såklart även på betets tjocklek. Försök att så gott du kan få till borrhålen för skruvöglor och viktning så centrerat på mitten som möjligt.
*Steg 9
Nu kommer vi till en rolig del, raspandet. Runda av kanterna på ditt bete så det antar den form du är ute efter. Har man tillgång till en överhandsfräs kan denna med fördel användas, det går bra mycket snabbare.
Bara att köra på. Göra det här utan skruvstäd vill jag inte ens tänka på.
TPF raspar loss.
*Steg 10
Sen är det sandpapper som gäller. Börja med ett riktigt grovt, och sen ett lite finare. Här är det lite olika skolor, en del säger att det räcker där. Men jag använde ner till riktigt fina slippapper och betet blev babylent. Men det kanske är onödigt, detta då första lacklagret tar bort en hel del skavanker och ojämnheter. Gör du mer än ett bete, tejpa fingrarna, iaf tummen. Jag fick helt galna blåsor av att slipa.*
Starta med ett grovt papper och fortsätt med lite finare mindre grovkornigt sandpapper.
Dagens tips, Tejpa tummen!
*Steg 11
Nu ska betet viktas. Jag har gjort som på bilden. Vägt och tagit fram bly med olika vikt och satt en liten hänganordning på varje blyvikt. På blyet har jag sedan skrivit vilken vikt det har.
Sen kan du tappa upp en diskho, större hink, soptunna eller liknande med vatten.
“Skarpt fiskelägeskitet” som jag skriver om nedan, och de viktangivna blybitarna.
Steg 12
På betet som ska viktas behöver du utöver blyvikterna även fästa det som används i ”skarpt fiskeläge” dvs tafs, krok, skruvöglor, fjäderringar. Dessa sätter du ihop med exempelvis en tunn ståltråd. En av skruvöglorna kan du nu skruva in lätt i betet, bara så att det sitter.
*Steg13
Doppa betet i vattnet, baserat lite på om du vill att betet ska vara flytande, sjunkande eller suspending det vill säga viktlöst, så sätter du på blyvikterna tills ditt bete har de egenskaper som du önskar.
Betet redo för ett dopp. Jag kör som ni ser överkursen, hink i en diskho. (Jag glömde faktiskt att vikta i vatten med tafsen, dock kom jag på det innan jag tryckte in bly, så jag drog av lite för tafsvikt till slut).*
Värt att tänka på: Lacken och eventuellt lite färg kommer dra sitt strå till stacken viktmässigt, så hellre ett lite för lite viktat bete än för tungt. Det är ju lättare att sätta på tyngre krok, en extra fjäderring, päronsänke osv i efterhand än att få ett bete lättare.
Steg 14
Ta ut skruvöglan och ”skarpt fiskeläge”-grejerna. Gör du flera beten så gör du bara om samma viktningsförfarande med de andra betena. Glöm INTE att skriva ner vilken viktning du kom fram till för respektive bete på ett papper.*
*Steg 15
När du är klar med viktningen av alla beten, låt dem torka ordentligt.
*Steg 16
Nu ska du få in blyet i betet. Använd som alltid en köksvåg eller brevvåg och klipp upp den vikt av bly som inviktningen visade. Jag hade som plattor av bly som inte var anpassade riktigt efter de borrhål jag gjort. Använd en tång, hammare eller det du har till hands för att ”smida”, banka och trycka till blyet till den form som passar ditt bete och borrhål.
Jag hittade ett verktyp som jag inte har en aning om vad det heter som jag bankade ner blyt med. Använde även en skruvmejsel för att forma blyet en smula.
Samtliga 8 beten jag gjorde blyade och klara för spackel.
*Steg17
Blanda till PP100 eller det spackel du valt. Stoppa in blyet i betet och fyll igen med PP100, försök att få till en fin fyllning jämns med betet. Allt överflöd går att slipa bort sedan. Låt torka.
PP100 med lite* gul härdare. Luktar starkt, även här är det mask på som gäller.
Du SKA ha handskar när du petar med PP100, inte bra någonstans att varken inandas eller vidröra. Samma gäller vid egentligen allt 2 komponents lim och lack. inte speciellt dyrt med engångshandskar, och du slipper allergier, eksem och annat otrevligt. Masken är iof ganska dyr, men samtidigt kanske de skador du får av ångorna orsakar dyrare skador? Du bestämmer såklart själv.*
*Steg 18
Slipa betet där du precis spacklat, använd halvgrovt sandpapper, till att när du fått bort det stora överflödet gå ner till riktigt fint sandpapper, här vill man få ett fint och jämnt resultat. Om det behövs, spackla igen och gör om spackelförfarandet.
Låt spacklet torka ordentligt! Det blir inte bra att slipa på spackel som inte härdat klart.
Några färdigslipade och några som åkt på en ny omgång spackel.**
Steg 19
Torka av betet, med fuktig ren trasa, eller med en trasa lätt fuktat med T-röd. Låt torka.
*Steg 20
Skruvöglor sätts i fram och bak på betet. Där bukskruvöglan ska vara sedan, där sätter du beteshållaren du tillverkat av VP-rör.
Dessa beten har visserligen gått ett varv med lack. Men tänk er utan det blanka. Här ser ni hur det är tänkt med VP-rören.
*Steg 21
Nu är det lackning på gång.
Men först, engångshandskar på! Har du mask, mask på!
Just C&W som jag använde kan man blanda efter vikt eller efter mängd. Jag går efter vikt då det ska vara mer fördelaktigt att få till rätt blandning. Hur många delar lack och härdare ni ska ha, står beskrivet i förpackningen, följ bara anvisningarna oavsett vilken lack ni använder så går det bra. Första lackomgången kan man med fördel blanda ut med T-röd. Cirka 1/3 av totala lackmängden blir bra. Jag körde en så kallad ”skvätt”. T-röd tillsätter man för att mätta betets trä. Hellre röra om i lacken lite mer, än lite mindre, glöm inte det.*
**
Jag har minne som en guldfisk, så jag brukar skriva på glasen vilken härdare som är i vilket glas.*
Två vågar är onödigt, men de vägde en smula olika, så jag ville dubbelkolla.
Steg 22
Lacka betet använd engångspenslar, detta då penslarna blir stenhårda efter de härdat och går inte att använda igen. Jag satte igång torkvindan och gjorde två beten, sen satte jag in dem i vindan, och gjorde två till, osv tills man är klar. Släng inte den lack som blir över!
Medans jag lackar det ena betet, så v får det andra vänta i min singelbetesviloställ.
*Steg 23
Den lack som blir över kan man nämligen använda. Många ”gullar” med betena när de sedan sitter i torkvindan, detta då lack tenderar till att skapa små, små bubblor i sig. Dessa kan man få ut med hjälp av värme. Värmen gör lacken mer lättrörlig och under värme släpper lacken mer enkelt ifrån sig bubblan. (Beskrivet så enkelt som möjligt) Har man en gasbrännare, tändare eller hårblås så funkar det. Bara man är lite försiktig och inte grillar betet. Jag hade vindan i ett rätt dunkelt rum, så även om jag var och tittade och allt såg fridens liljor ut så fanns det lite bubblor som jag missade. Man kan även under en viss tid efter det att betena hamnat i vindan förbättra och pensla på lite mer lack där man ser att man missat.
Här spinner mina beten runt på tork.
*Steg 24
Efter ett gäng med timmar, vi pratar cirka ett halvt dygn eller mer, så brukar lacken ha härdat. Stäng av torkvindan. Ta loss varje bete. Vid behov, använd väldigt fint sandpapper och sandpappra försiktigt. Glöm inte att rengöra betet efter slipning, har du en blås till kompressorn kan det vara bra att blåsa av slipdamm och annat damm som hamnat på betet. Alternativt med en fuktad trasa, man vill inte ha slipdamm i lacken!
*Steg 25
Blanda lack, och nu ska ett nytt lacklager på, in i torkvindan igen.
Väg ordentligt, det lönar sig.
*Steg 26
Eventuellt sandpappra igen om det behövs. Jag behövde inte sandpappra, men på några beten lackade jag en tredje gång iaf där jag inte var nöjd.
Torkvinda i rörelse. När vissa beten fick sitt tredje lager lack gjort jag ett test och glittrade 2 beten. Därav ett grönt och ett silverfärgat bete i vindan. Har ni frågor om glittringen, fråga.
*Steg 27
När lackningen är klar, är det grundmålning som står på schemat. Man vill uppnå ett vitt resultat, gärna matt. Jag använder en sprayfärg som heter Molotov. Den funkade finfint, MEN den luktar starkt kan jag lova, så ett bra munskydd är verkligen på sin plats. Torktiden är relativt kort, jag väntade några minuter mellan gångerna jag sprayade, men när jag uppnått ett vitt resultat och var nöjd, lät jag betet vila ett par timmar innan jag tog i det.
När betet väl är vitt ser du om du gjort ett bra förarbete och lackjobb.*Minsta lilla skav, hålighet eller ojämnhet skapar en skugga.*
*Steg 28
Nu har du bara det roliga kvar, målningen. Då alla dessa steg tar lite tid, och du som vill testa på att bygga lite beten kan vid steg 24 passa på att springa iväg och vara lite social med dina nära och kära i några minuter. Jag märkte själv att tiden bara försvinner när man dyker ner i betesbyggeriet.*
*
Målet med betesskapande. Mitt bete “RapeMe” har gett mycket fin fisk.
Mitt första egenairbrushade bete, dock på ett bete CaesarLures tillverkat. Men känslan att få fisk på eget, priceless!*
*Steg 29
Ladda kompressorn, olika skolor även här. Men jag har hört att man önskar ett bartryck på någonstans mellan 0,5 och 2,5. Testa dig fram. Men gör inte som jag och kör max (8 bar) då blev det ett jäkla tryck.* * Öva på papper och bli vän med din airbrush.
Ni ser mitt målningsunderlag i bakgrunden. Man kan lugnt säga att jag övat lite.*
det gick åt rätt mycket färg, med tanke på att pappret var vitt när jag började och har när detta kort togs enbart målat ett bete.*
Steg 30
Fyll på med färg i sprutan. Createx vet jag finns i varianterna: Opaque är en täckande färg, Transparant och Pearl. Opaque ska vara det enklaste att börja med. Men jag säger, kör på vad du vill. Jag började med att sätta silverglitter på ett bete och måla med transparanta färger, och målar man med transparanta färger ska man helst ha vit bakgrund. Då syns färgen som mest. Men det gick bra det med. Så testa dig fram.
Några av de färger jag handlat på mig.
Steg 31
Man brukar börja med ljusa färger först. Men ingen regel utan undantag. Även här får man testa sig fram.
Ni ser ju själva, jag lever inte som jag lär. Men så är jag en nybörjare också. T.ex. på det blå betet satte jag på gul och orange efter det blåa. Men principen är ljust först iaf.*
Steg 32
Många säger ”less is more”. Så ta det lugnt, börja med kanske lite enklare färgsättningar och inte de mest avancerade mönstren. Även här säger jag, testa dig fram, vill du göra galet detaljerade gälar, testa! Blir det fel så har du i alla fall lärt dig något. Vill du göra så lite fel som möjligt, se första meningen.*
Det här kanske inte är “less is more”? Jag ville så mycket, och så blev det skräp. Men den fångar säkert gäddor.**
*Steg 33
Vad gäller färger är det intressant. Ibland om man exempelvis ska måla med en mall, då vill man att färgen på betet ska vara helt torr. Det blir ju dumt annars om man lägger en mall på betet och grötar runt färgerna. Men om man ritar på frihand, då kan det ibland vara fördelaktigt om färgerna inte torkat. Detta då övergången mellan färgerna blir mer effektfylld och jämn.
*
Ett bete där jag sprayade när det inte var helt torrt. Sen om det blev någon direkt skillnad låter jag vara osagt.
Så låt färgerna torka mellan de olika färgerna eller momenten, och ibland tvärtom. Enkelt va?!*
Men lär sig dock rätt snabbt att se när färgen har torkat eller inte. Bra belysning där du målar är ett stort plus.
*Steg 34)
Här följer ett exempel som jag gjorde. Jag kallar färgen GoldenSkitmört.
*Steg 34a)
Jag började med gult över i stort sett hela sidan på betet.
*Steg 34b)
Sen drog jag på guldfärg till mitten av betet, bitvis över det gula. Jag använde en rak pappskiva och sprayade mot för att få det rakt på mitten av betet.*
Steg 34c)
Orange färg på buken.
Så här blev resultatet. GoldenSkitmört. Dock är denna olackad efter målning.
*Fotnot: Så här enkelt skulle det kunna vara, men jag fick faktiskt upprepa de olika förfarandena a och b några gånger tills jag var nöjd.
*Steg 34d)
Med hjälp av mina mallar sprayade jag gälarna.
Gjorde en hel drös med mallar för gälar, munnar, fenor och så vidare. Men dessa gälmallar var favoriten.
Steg 34e)
Med hjälp av tyll spänt över en tavelram som man lägger över betet får man fjäll. Då bör man även lägga på den bakre gälmallen för att täcka mot fjällfärgen. Man vill ju inte ha fjäll över hela betet.
Jag köpte två sorters tyll. Denna lite finare tyckte jag mest om. Blev riktigt bra resultat.
Steg 34f)
Du sätter själv gränserna, vill du ha huggspots under betet, airbrusha på fri hand, det är nästan det enklaste, men jag testade även med mall, men då får man lite för klara kanter för min smak.
Tyll är ett tyg och jag köpte mitt i en tygaffär. Men finns även på loppisar. Sen kan du använda ett löknät, det finns tunna motsvarande metallnät som köps i bilaffärer. Möjligheterna är oändliga, och du bestämmer.
Så här ser mina beten ut färdiga efter målning. Dock saknas de sista två lager lack på denna film.
Steg 35. När du har ett bete som du uppskattar och känner dig nöjd med. Låt det torka, vi pratar inte om ett halvt dygn kanske. Men 30 min-1h. Därefter samma lackprocedur, jag körde 2 lacklager till. Så totalt har mina beten 4-5 lager lack. *
Viktigt under hela processen vid lackning och målning är att försöka hitta en plats som är så dammfri som möjligt. Det verkar som om lack och färg som torkar verkligen suger åt sig allt som finns i luften. Jag slipade, raspade, borrade i samma rum som jag målade och lackade. Något som kanske så här i efterhand inte var det bästa?!* *
Här har vi mina 8 beten. Färdiglackade och istortsett klara för fiske. Det enda som saknas är att att skära upp bukskruvöglan och sätta dit en ny, samt skära bort överflödigt lack på*front och stjärtskruvöglor. Riktigt nöjd är jag.*
Det var väl enkelt, nu är det bara att sätta igång att skapa dina egna fina beten.
Såhär enkelt är det. Träbit, slipad träbit, färdigt. Typ.**
Som sagt, har du några frågor kontakta mig gärna via PM-privat meddelande på min Facebooksida, sök efter: ThePikeFather – En fiskares blogg, eller via min blogg: www.thepikefather.wordpress.com så försöker jag hjälpa dig så gott jag kan.*
Hoppas ni får lite nytta av min text och mina bilder till ert eget skapande och att ni får skoj!
Allt gott!
// ThePikeFather
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Tummen upp till att bygga egna beten.
*Värt att nämna, jag är inget proffs. Jag har gjort ett bete innan jag nu under julhelgerna satte igång och gjorde mina 8 första jerkbaits, tailbaits och en wobbler. Så jag skriver enbart hur jag har gjort, vad jag har hört, vad jag läst och så vidare.
Har ni åsikter om att jag skrivit något fel eller som ni tycker är viktigt att jag får med, mejla till: thepikefather@hotmail.com.
Har ni fler frågor eller något som ni tycker är oklart så kontakta mig gärna via PM-privat meddelande på min Facebooksida, sök efter: ThePikeFather – En fiskares blogg, eller via min blogg: www.thepikefather.wordpress.com så försöker jag hjälpa dig så gott jag kan.*
Grundläggande om betesbyggande: Att göra ett bete är inte så svårt, men det tar ganska mycket tid, och även om det känns tungt i början så lär man sig snabbt och blir man blir bättre.
Till tröst om man tycker det är mycket i början, så kan jag säga att det är riktigt skoj att göra alla moment när man väl kommer igång. Till och med att raspa eller slipa. En annan sak, en del av sakerna på inköpslistan är inte nyttiga att inandas på något sätt, så se till att ha bra ventilation där du sitter eller en riktigt bra mask, det är det värt! Stort lycka till!
Du behöver:
- Trä, De flesta träslag går att göra beten av. Alla träslag har sina egenskaper. Ska du göra jerkbaitbeten är ek, bok och andra lite hårdare träslag bra. Är det wobblers eller cranks som står på schemat är kanske furu eller balsa som lättare flyter att föredra. Men man tager vad man haver som någon vis person sa för länge sedan. Mitt första nästan handsnidade jerkbait som jag gjorde för något halvår sedan är gjort i furu t.ex.**
- Penna.
- Papper.
- Pappskiva eller annat lite hårdare material.
- Bly, använder jag för att vikta betet. Men kommer du på ngt annat tungt material som är mer miljövänligt så funkar det säkert fint också, exempelvis tenn.
- Sticksåg, eller ännu hellre en bandsåg.
- Sandpapper/slippapper i varierande grovlek. Lågt värde som 40 är ett väldigt grovt sandpapper. Desto högre värde desto finare kornstorlek på papperet.
- En rundrasp, eller överhandsfräs.
- Linjal, inget måste, men alltid bra med linjal.
- Lack, jag rekommenderar tvåkomponents lack. Jag använde Wolfcreeks C&W.
- Använder du tvåkomponents lack bör du använda en torkvinda. Torkvindor, alla gör olika, men det ska vara enkelt att bygga sas det. Jag hade lite svårigheter dock. Men det bygger på en motor, exempelvis discobollsmotor, ram, cylinderstång, träbit som snurrar och ngn funktion som håller i betena. Se bilder i reportaget.
- Någon form av bra spackel. Jag använde PP100 som är grymt.
- T-röd.
- Airbrush, Jag har en Julaspruta.
- Kompressor till airbrushen.
- Slang mellan airbrush och kompressor.
- Färger, jag använde Createx.
- Skruvöglor.
- Cupwashers (inget måste, en smaksak).
- Krokar (till slut måste man ju ha det också).
- Ska man göra tailbaits, glöm inte att köpa tailar/paddlar.
- Skalpell.
- OH-papper (för att göra mallar, går säkert lika bra med något liknande).
- Skruvstäd (Går säkert utan, men det skulle jag aldrig orka).
- Skruvdragare.
- Borrar. (Finns billigt på din bygghandel, ett rör med borrar i olika storlek). Köp!
- VP-rör. (Som beteshållare).
- Eventuellt hushållsvåg till lacken.
- Plastmuggar, gärna mindre exempelvis 25cl för att blanda lack.
- Engångspenslar.
- Engångshandskar.
- 2 komponentslim, till VP-beteshållarna.
- Skarvmuffar
Airbrush och kompressor från Jula. Har funkat fint för mig, och har faktiskt bara hört gott om dessa baserat vad man betalar för dem.
Har blivit en hel del shopping av massa olika saker innan jag satte igång och bygga beten.
Cup washers som jag skrev om på inköpslistan är inget måste. Men det är den liten kopp som sitter mellan skruvöglan och betet och har egentligen enbart funktionen att se fin ut. (Du ser förpackningen som första gula påsen ovanför C&W-lacken).
*Bra tips:
- Som sagt, har du tillgång till en bra mask, använd den!
- Engångshandskar, onödigt tänker du?! Testa att köra utan, och testa sedan att köra med så förstår du.
- Airbrushsprutor (i alla fall min) har en tendens till att spotta ut färgklickar precis när man börjar spruta eller har haft en paus. Så ha ett bra underlag eller papper att spruta på innan du airbrushar ”live” på betet.
- Stressa inte. Det tar tid att bygga eget, och torktider t.ex är inget man ska hoppa över eller korta ned. Men bara man vet att det tar tid så kanske det känns enklare?
- Gör rent airbrushsprutan ordentligt mellan de olika färgerna.
- Hushållspapper är alltid bra att ha nära till hands.
- Fråga om du inte vet eller undrar något. Knyt kontakt med folk på t.ex Facebook, många betesbyggare svarar om du frågar. Frågar man inte får man inget veta. (Sen självklart, ”googla”, mycket finns beskrivet på nätet redan).**
- Gör mallar till dina beten innan du sitter med airbrushen i handen och ska måla. Som sagt, ta det lugnt, ingen stress. Kan även vara bra att ha lite tunna pappskivor eller liknande för att kunna spraya raka linjer med.
Beteshållare till betet
Innan du ska bygga beten kan det vara bra att ha tillverkat några beteshållare. Jag gjorde mina av VP-rör. De kostar inte många kronor och finns att köpa nästan överallt.
Tror röret jag köpte var dryga 2m. Du sågar upp röret i lika långa bitar, längd tar du efter egen smak. Men blir de för långa kan de ha svårt att gå runt i ditt torkhjul senare. De jag gjort är 13 cm och blev alldeles lagom.
VP-rör, PP100 och eventuellt 2 komponentslim, skruvögla.
När du har bitarna, fyll ena änden av rörstumpen med 2 komponentslim eller något annat som härdar snabbt. Jag använde PP100, men fann inte det optimalt. Så jag använde PP100 och sedan 2 komponentslim.
I limmet du fyllt på med sätter du en skruvögla. Försök att få den så rak som möjligt och att så mkt som möjligt av skruvdelen är uppe i luften.
Låt torka.
Tadaah, beteshållaren är klar.
Överkurs: Jag slipade sågytorna på VP-rören och tog bort onödig plast med en vass kniv.
Beteshållare som viloställ.
Borra med en centrumborr i storlek 16mm i valfri stabil träbit. Jag använde en halv vedklabb som jag yxade till för att få stabil. Men vilken träbit som helst som är stabil fungerar.* Borra lika många hål som du har möjlighet att torka i torkvindan eller som du tror du tänker tillverka åt gången. Det gör inget om du har hål i vilostället du inte nyttjar.
Så här ser en centrumborr ut. På bilden även mitt första jerkbait på riktigt som jag gjorde i höstas med CaesarLures hjälp. Betet heter “RapeMe”, som en uppmaning till gäddorna.
Så här kan ett viloställ se ut.
Torkvinda
Torkvinda är verkligen att föredra när man lackar beten med tvåkomponentslack. På grund utav den långa härdningstiden eller torktiden om man så vill, är det nästan ett krav med torkvinda om man vill få ett bra resultat. Använder du ingen torkvinda så kommer det mesta av lacken hamna som lägst på betet, exempelvis det mesta på betets buk om betet har ryggen mot taket när det torkar. Ja, du förstår säkert.*
Jag har tillverkat torkvindan med hjälp av:
-******** En metallram, som fungerar som stomme, går lika bra att bygga med träreglar.
-******** En genomborrad stång, borrad av den enkla anledningen att det underlättar infästningen med motorn.
-******** Random metalbitar för att fästa motorn på ramen.
-******** Motor, just den som jag använt är en discobollsmotor som man kan köpa i hobbyaffärer.
-******** Mobilladdare, används för att motorn ska få el. Skalad mobilkabel innehåller två mindre kablar. Motorn har två ”ingångar”. Så kabel från ena ingången till motorns ena kabel på laddarkabeln, och motsvarande för den andra. Sen tejpa för att isolera. Här kan ni med stor fördel ta hjälp av någon med elektrisk kompetens. Ingen kärnfysik här på något sätt, men el är inget att leka med!
-******** Träbit, det är den som sitter på stången, och som roterar med betena fästa på sig.
-******** För att kunna borra igenom träbiten sågade jag träbiten i 5 delar med en gersåg och genomborrade varje träbit med en pelarborr där själva borren var aningens mindre än stångens diameter. Jag borrade även hål med en centrumborr fäst i pelarborren för att ge utrymme till skarvmuffarna, en på varje sida av träbitarna (4 per träbit), och satte tillbaka träbitarna i samma ordning som jag sågat av dem på stången. För att fixera skarvmuffarna i hålen använde jag tvåkomponentslim. Detsamma gäller för att fixera träbitarna som jag vill ha dem mot varandra och på stången, tvåkomponentslim.
-******** Skarvmuffar eller övergångar som de också kallas. Dessa använder man som kompis till VP-rörsbeteshållarna som du redan tillverkat. Dessa passar tillsammans som handen i handsken och blir så att säga låsningen när betena sedan snurrar i hjulet.
-******** Tid, min torkvinda tog tid att göra. Men det var nog för jag inte gjort någon torkvinda tidigare och antagligen inte är så teknisk. Men resultatet i slutändan blev ju bra, den snurrar.
-******** Stabilitet, jag skruvade fast min torkvinda i en lite större träskiva. Man vill ju inte att torkvindan ska falla omkull.
*Här har ni lite bilder hur min torkvinda såg ut och lite olika delar av den.
Träbit, två olika stångar, och stommen. Som med fördel även kan byggas i trä.
Mobilladdaren, tror bestämt detta är en Nokialaddare.*
Kopplingen mellan laddare och discobollsmotor.
Discobollsmotorn.
Här kan ni se en liten film på hur det blev och lite närmare bilder på hur jag gjort.
Observera att vad gäller torkvindor så ser alla olika ut, så här har jag gjort. Men ”googla” även runt och kika på hur andra gjort om du vill. En bra torkvinda går jämnt och inte alltför fort och kan se ut på en mängd olika sätt.
Jag valde att inte sätta tillbaka träbitarna precis som träbiten var från början av den enkla anledningen att som de sitter nu så sprids vikten ut mer jämnt och resulterar i en jämnare gång.
Att tillverka och lacka ett bete
Steg 1
Du skissar på hur du vill att ditt nya succébete ska se ut. Jag använde blyerts, sudd, linjal och papper. Men gillar man datorer eller vill göra på något annat sätt så är det alla tiders också. Leka med blyert, tusch och annat skoj är riktigt skoj tycker jag. Roade mig med det flera dagar innan jag satte igång med byggerierna.*
Början till färgen GoldenSkitmört.
Tar man datorn till hjälp kan man färglägga såhär.
Lite olika färgsättningar. Jag har dock märkt att när man väl sitter och målar så kommer man på nya ideér mitt i allt. Men jag tror det är bra att man har inspiration på papper när man sätter igång i alla fall.
*Steg 2
Klipp ut din mall från papper.
*Steg 3
Lägg mallen över en pappbit eller motsvarande lite hårdare material. Rita av och klipp ut.
Sen har du dina mallar som du sparar.
*Steg 4
Ta fram din träbit du valt, lägg mallen på träbiten. Rita av mallen, gärna ”medströms” i träådrornas riktning. (Betet håller bättre då).
Det är korrekt, längst ner till vänster frångår jag rekommendationen att skapa betet “medströms”, men mest för att slipp spill.
Steg 5
Nu kommer vi till sågning, kör du med sticksåg, ta det lugnt, sticksågen har en tendens till att såga lite ”snett”. Men tar man det lugnt brukar det gå bra. Kör du med bandsåg, njut och såga.
Använder du hårda träslag kan det vara bra att inte såga för skarpa kurvor, då går sågbladet oftast av. Ta lite i taget, att såga från olika håll för att få loss bitar är ett tips.
Bandsåg föredrar jag personligen alla dagar i veckan. Men är det sticksåg ni har hemma så kör på det.*
Steg 6
Spänn fast betet i ditt skruvstäd.
*Steg 7
Nu ska det borras. Nu kan vara ett bra läge att ha bestämt var någonstans du vill att bukskruvögla-or ska sitta. Borra för dessa hål för nosskruvögla, bukskruvögla-or och stjärtskruvögla. En borr i storlek 1,5-2mm brukar vara bra, beroende lite på storleken av dina skruvöglor. Använd en borr som är aningens mindre än tjockleken på dina skruvöglor.
ThePikeFather i full borrningsaktion.
Glöm INTE att markera på din mall var du borrar. Bra att ha om du vill göra fler samma lika vid ett senare tillfälle.
*Steg 8
Även här ska ni borra, men nu göra plats för det ämne ni valt att vikta betet med.
Med pelarborr får ni bäst resultat, men det går bra med skruvdragare också.
Jag har på mina flesta beten enbart en punkt som jag viktar på, i mitten av betet. Men man kan med fördel vikta långt fram och även långt bak, eller på tre, fyra, fem ställen osv. Helt efter tycke och smak. Jag använder en rätt stor borr, storlek 10-10,5mm, beroende såklart även på betets tjocklek. Försök att så gott du kan få till borrhålen för skruvöglor och viktning så centrerat på mitten som möjligt.
*Steg 9
Nu kommer vi till en rolig del, raspandet. Runda av kanterna på ditt bete så det antar den form du är ute efter. Har man tillgång till en överhandsfräs kan denna med fördel användas, det går bra mycket snabbare.
Bara att köra på. Göra det här utan skruvstäd vill jag inte ens tänka på.
TPF raspar loss.
*Steg 10
Sen är det sandpapper som gäller. Börja med ett riktigt grovt, och sen ett lite finare. Här är det lite olika skolor, en del säger att det räcker där. Men jag använde ner till riktigt fina slippapper och betet blev babylent. Men det kanske är onödigt, detta då första lacklagret tar bort en hel del skavanker och ojämnheter. Gör du mer än ett bete, tejpa fingrarna, iaf tummen. Jag fick helt galna blåsor av att slipa.*
Starta med ett grovt papper och fortsätt med lite finare mindre grovkornigt sandpapper.
Dagens tips, Tejpa tummen!
*Steg 11
Nu ska betet viktas. Jag har gjort som på bilden. Vägt och tagit fram bly med olika vikt och satt en liten hänganordning på varje blyvikt. På blyet har jag sedan skrivit vilken vikt det har.
Sen kan du tappa upp en diskho, större hink, soptunna eller liknande med vatten.
“Skarpt fiskelägeskitet” som jag skriver om nedan, och de viktangivna blybitarna.
Steg 12
På betet som ska viktas behöver du utöver blyvikterna även fästa det som används i ”skarpt fiskeläge” dvs tafs, krok, skruvöglor, fjäderringar. Dessa sätter du ihop med exempelvis en tunn ståltråd. En av skruvöglorna kan du nu skruva in lätt i betet, bara så att det sitter.
*Steg13
Doppa betet i vattnet, baserat lite på om du vill att betet ska vara flytande, sjunkande eller suspending det vill säga viktlöst, så sätter du på blyvikterna tills ditt bete har de egenskaper som du önskar.
Betet redo för ett dopp. Jag kör som ni ser överkursen, hink i en diskho. (Jag glömde faktiskt att vikta i vatten med tafsen, dock kom jag på det innan jag tryckte in bly, så jag drog av lite för tafsvikt till slut).*
Värt att tänka på: Lacken och eventuellt lite färg kommer dra sitt strå till stacken viktmässigt, så hellre ett lite för lite viktat bete än för tungt. Det är ju lättare att sätta på tyngre krok, en extra fjäderring, päronsänke osv i efterhand än att få ett bete lättare.
Steg 14
Ta ut skruvöglan och ”skarpt fiskeläge”-grejerna. Gör du flera beten så gör du bara om samma viktningsförfarande med de andra betena. Glöm INTE att skriva ner vilken viktning du kom fram till för respektive bete på ett papper.*
*Steg 15
När du är klar med viktningen av alla beten, låt dem torka ordentligt.
*Steg 16
Nu ska du få in blyet i betet. Använd som alltid en köksvåg eller brevvåg och klipp upp den vikt av bly som inviktningen visade. Jag hade som plattor av bly som inte var anpassade riktigt efter de borrhål jag gjort. Använd en tång, hammare eller det du har till hands för att ”smida”, banka och trycka till blyet till den form som passar ditt bete och borrhål.
Jag hittade ett verktyp som jag inte har en aning om vad det heter som jag bankade ner blyt med. Använde även en skruvmejsel för att forma blyet en smula.
Samtliga 8 beten jag gjorde blyade och klara för spackel.
*Steg17
Blanda till PP100 eller det spackel du valt. Stoppa in blyet i betet och fyll igen med PP100, försök att få till en fin fyllning jämns med betet. Allt överflöd går att slipa bort sedan. Låt torka.
PP100 med lite* gul härdare. Luktar starkt, även här är det mask på som gäller.
Du SKA ha handskar när du petar med PP100, inte bra någonstans att varken inandas eller vidröra. Samma gäller vid egentligen allt 2 komponents lim och lack. inte speciellt dyrt med engångshandskar, och du slipper allergier, eksem och annat otrevligt. Masken är iof ganska dyr, men samtidigt kanske de skador du får av ångorna orsakar dyrare skador? Du bestämmer såklart själv.*
*Steg 18
Slipa betet där du precis spacklat, använd halvgrovt sandpapper, till att när du fått bort det stora överflödet gå ner till riktigt fint sandpapper, här vill man få ett fint och jämnt resultat. Om det behövs, spackla igen och gör om spackelförfarandet.
Låt spacklet torka ordentligt! Det blir inte bra att slipa på spackel som inte härdat klart.
Några färdigslipade och några som åkt på en ny omgång spackel.**
Steg 19
Torka av betet, med fuktig ren trasa, eller med en trasa lätt fuktat med T-röd. Låt torka.
*Steg 20
Skruvöglor sätts i fram och bak på betet. Där bukskruvöglan ska vara sedan, där sätter du beteshållaren du tillverkat av VP-rör.
Dessa beten har visserligen gått ett varv med lack. Men tänk er utan det blanka. Här ser ni hur det är tänkt med VP-rören.
*Steg 21
Nu är det lackning på gång.
Men först, engångshandskar på! Har du mask, mask på!
Just C&W som jag använde kan man blanda efter vikt eller efter mängd. Jag går efter vikt då det ska vara mer fördelaktigt att få till rätt blandning. Hur många delar lack och härdare ni ska ha, står beskrivet i förpackningen, följ bara anvisningarna oavsett vilken lack ni använder så går det bra. Första lackomgången kan man med fördel blanda ut med T-röd. Cirka 1/3 av totala lackmängden blir bra. Jag körde en så kallad ”skvätt”. T-röd tillsätter man för att mätta betets trä. Hellre röra om i lacken lite mer, än lite mindre, glöm inte det.*
**
Jag har minne som en guldfisk, så jag brukar skriva på glasen vilken härdare som är i vilket glas.*
Två vågar är onödigt, men de vägde en smula olika, så jag ville dubbelkolla.
Steg 22
Lacka betet använd engångspenslar, detta då penslarna blir stenhårda efter de härdat och går inte att använda igen. Jag satte igång torkvindan och gjorde två beten, sen satte jag in dem i vindan, och gjorde två till, osv tills man är klar. Släng inte den lack som blir över!
Medans jag lackar det ena betet, så v får det andra vänta i min singelbetesviloställ.
*Steg 23
Den lack som blir över kan man nämligen använda. Många ”gullar” med betena när de sedan sitter i torkvindan, detta då lack tenderar till att skapa små, små bubblor i sig. Dessa kan man få ut med hjälp av värme. Värmen gör lacken mer lättrörlig och under värme släpper lacken mer enkelt ifrån sig bubblan. (Beskrivet så enkelt som möjligt) Har man en gasbrännare, tändare eller hårblås så funkar det. Bara man är lite försiktig och inte grillar betet. Jag hade vindan i ett rätt dunkelt rum, så även om jag var och tittade och allt såg fridens liljor ut så fanns det lite bubblor som jag missade. Man kan även under en viss tid efter det att betena hamnat i vindan förbättra och pensla på lite mer lack där man ser att man missat.
Här spinner mina beten runt på tork.
*Steg 24
Efter ett gäng med timmar, vi pratar cirka ett halvt dygn eller mer, så brukar lacken ha härdat. Stäng av torkvindan. Ta loss varje bete. Vid behov, använd väldigt fint sandpapper och sandpappra försiktigt. Glöm inte att rengöra betet efter slipning, har du en blås till kompressorn kan det vara bra att blåsa av slipdamm och annat damm som hamnat på betet. Alternativt med en fuktad trasa, man vill inte ha slipdamm i lacken!
*Steg 25
Blanda lack, och nu ska ett nytt lacklager på, in i torkvindan igen.
Väg ordentligt, det lönar sig.
*Steg 26
Eventuellt sandpappra igen om det behövs. Jag behövde inte sandpappra, men på några beten lackade jag en tredje gång iaf där jag inte var nöjd.
Torkvinda i rörelse. När vissa beten fick sitt tredje lager lack gjort jag ett test och glittrade 2 beten. Därav ett grönt och ett silverfärgat bete i vindan. Har ni frågor om glittringen, fråga.
*Steg 27
När lackningen är klar, är det grundmålning som står på schemat. Man vill uppnå ett vitt resultat, gärna matt. Jag använder en sprayfärg som heter Molotov. Den funkade finfint, MEN den luktar starkt kan jag lova, så ett bra munskydd är verkligen på sin plats. Torktiden är relativt kort, jag väntade några minuter mellan gångerna jag sprayade, men när jag uppnått ett vitt resultat och var nöjd, lät jag betet vila ett par timmar innan jag tog i det.
När betet väl är vitt ser du om du gjort ett bra förarbete och lackjobb.*Minsta lilla skav, hålighet eller ojämnhet skapar en skugga.*
*Steg 28
Nu har du bara det roliga kvar, målningen. Då alla dessa steg tar lite tid, och du som vill testa på att bygga lite beten kan vid steg 24 passa på att springa iväg och vara lite social med dina nära och kära i några minuter. Jag märkte själv att tiden bara försvinner när man dyker ner i betesbyggeriet.*
*
Målet med betesskapande. Mitt bete “RapeMe” har gett mycket fin fisk.
Mitt första egenairbrushade bete, dock på ett bete CaesarLures tillverkat. Men känslan att få fisk på eget, priceless!*
*Steg 29
Ladda kompressorn, olika skolor även här. Men jag har hört att man önskar ett bartryck på någonstans mellan 0,5 och 2,5. Testa dig fram. Men gör inte som jag och kör max (8 bar) då blev det ett jäkla tryck.* * Öva på papper och bli vän med din airbrush.
Ni ser mitt målningsunderlag i bakgrunden. Man kan lugnt säga att jag övat lite.*
det gick åt rätt mycket färg, med tanke på att pappret var vitt när jag började och har när detta kort togs enbart målat ett bete.*
Steg 30
Fyll på med färg i sprutan. Createx vet jag finns i varianterna: Opaque är en täckande färg, Transparant och Pearl. Opaque ska vara det enklaste att börja med. Men jag säger, kör på vad du vill. Jag började med att sätta silverglitter på ett bete och måla med transparanta färger, och målar man med transparanta färger ska man helst ha vit bakgrund. Då syns färgen som mest. Men det gick bra det med. Så testa dig fram.
Några av de färger jag handlat på mig.
Steg 31
Man brukar börja med ljusa färger först. Men ingen regel utan undantag. Även här får man testa sig fram.
Ni ser ju själva, jag lever inte som jag lär. Men så är jag en nybörjare också. T.ex. på det blå betet satte jag på gul och orange efter det blåa. Men principen är ljust först iaf.*
Steg 32
Många säger ”less is more”. Så ta det lugnt, börja med kanske lite enklare färgsättningar och inte de mest avancerade mönstren. Även här säger jag, testa dig fram, vill du göra galet detaljerade gälar, testa! Blir det fel så har du i alla fall lärt dig något. Vill du göra så lite fel som möjligt, se första meningen.*
Det här kanske inte är “less is more”? Jag ville så mycket, och så blev det skräp. Men den fångar säkert gäddor.**
*Steg 33
Vad gäller färger är det intressant. Ibland om man exempelvis ska måla med en mall, då vill man att färgen på betet ska vara helt torr. Det blir ju dumt annars om man lägger en mall på betet och grötar runt färgerna. Men om man ritar på frihand, då kan det ibland vara fördelaktigt om färgerna inte torkat. Detta då övergången mellan färgerna blir mer effektfylld och jämn.
*
Ett bete där jag sprayade när det inte var helt torrt. Sen om det blev någon direkt skillnad låter jag vara osagt.
Så låt färgerna torka mellan de olika färgerna eller momenten, och ibland tvärtom. Enkelt va?!*
Men lär sig dock rätt snabbt att se när färgen har torkat eller inte. Bra belysning där du målar är ett stort plus.
*Steg 34)
Här följer ett exempel som jag gjorde. Jag kallar färgen GoldenSkitmört.
*Steg 34a)
Jag började med gult över i stort sett hela sidan på betet.
*Steg 34b)
Sen drog jag på guldfärg till mitten av betet, bitvis över det gula. Jag använde en rak pappskiva och sprayade mot för att få det rakt på mitten av betet.*
Steg 34c)
Orange färg på buken.
Så här blev resultatet. GoldenSkitmört. Dock är denna olackad efter målning.
*Fotnot: Så här enkelt skulle det kunna vara, men jag fick faktiskt upprepa de olika förfarandena a och b några gånger tills jag var nöjd.
*Steg 34d)
Med hjälp av mina mallar sprayade jag gälarna.
Gjorde en hel drös med mallar för gälar, munnar, fenor och så vidare. Men dessa gälmallar var favoriten.
Steg 34e)
Med hjälp av tyll spänt över en tavelram som man lägger över betet får man fjäll. Då bör man även lägga på den bakre gälmallen för att täcka mot fjällfärgen. Man vill ju inte ha fjäll över hela betet.
Jag köpte två sorters tyll. Denna lite finare tyckte jag mest om. Blev riktigt bra resultat.
Steg 34f)
Du sätter själv gränserna, vill du ha huggspots under betet, airbrusha på fri hand, det är nästan det enklaste, men jag testade även med mall, men då får man lite för klara kanter för min smak.
Tyll är ett tyg och jag köpte mitt i en tygaffär. Men finns även på loppisar. Sen kan du använda ett löknät, det finns tunna motsvarande metallnät som köps i bilaffärer. Möjligheterna är oändliga, och du bestämmer.
Så här ser mina beten ut färdiga efter målning. Dock saknas de sista två lager lack på denna film.
Steg 35. När du har ett bete som du uppskattar och känner dig nöjd med. Låt det torka, vi pratar inte om ett halvt dygn kanske. Men 30 min-1h. Därefter samma lackprocedur, jag körde 2 lacklager till. Så totalt har mina beten 4-5 lager lack. *
Viktigt under hela processen vid lackning och målning är att försöka hitta en plats som är så dammfri som möjligt. Det verkar som om lack och färg som torkar verkligen suger åt sig allt som finns i luften. Jag slipade, raspade, borrade i samma rum som jag målade och lackade. Något som kanske så här i efterhand inte var det bästa?!* *
Här har vi mina 8 beten. Färdiglackade och istortsett klara för fiske. Det enda som saknas är att att skära upp bukskruvöglan och sätta dit en ny, samt skära bort överflödigt lack på*front och stjärtskruvöglor. Riktigt nöjd är jag.*
Det var väl enkelt, nu är det bara att sätta igång att skapa dina egna fina beten.
Såhär enkelt är det. Träbit, slipad träbit, färdigt. Typ.**
Som sagt, har du några frågor kontakta mig gärna via PM-privat meddelande på min Facebooksida, sök efter: ThePikeFather – En fiskares blogg, eller via min blogg: www.thepikefather.wordpress.com så försöker jag hjälpa dig så gott jag kan.*
Hoppas ni får lite nytta av min text och mina bilder till ert eget skapande och att ni får skoj!
Allt gott!
// ThePikeFather
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Kommentera