Skrivet och insänt av: ep
Här kommer lite nygamla tips till er som vill tillverka egna havsöringsdrag. Det tar lite tid men är mycket enklare än man tror. Räknar man tid i pengar är det betydligt billigare att köpa handgjorda drag i butiken, typ Ludde och Guideserien, men egengjorda grejer förhöjer ju fiskeupplevelsen en del.
Jag tillverkar mina drag i cernit som finns att köpa i hobbybutiker. Cernit är en lera som går att forma lite som man vill, ungefär som modellera fast hårdare. Den bränns i ugn och den går bra att måla på. En liten förpackning kostar ca 25:- (65g) och räcker till ungefär fem drag. Det blir ganska många moment och mycket torktid så för att få lite speed på tillverkningen brukar jag göra några stycken per gång.
Lycka till!
//ep
Det här behövs:
Cernit
Rostfri tråd 1,5mm (finns en bra variant på biltema)
ev förtyngning
Lack, klar
Glitter
Färg
Vattenfast lack
Plastfolie
Penslar
Disksvamp (budgetvariant av airbrush)
Form
För att enkelt knåda till rätt form på dragen använder jag en form. Tillverka denna genom att rulla ut en rejäl korv cernit och gör ett avtyck av ditt favoritdrag eller knåda efter egen fantasi. Formen bränner du sedan i ugnen, 100-130 grader.
Draget
Börja med att bocka ståltråden och forma den efter det drag du tänkt göra. Jag gör tråden genomgående och låter den gå lite omlott på mitten. Den behöver inte tvinnas utan sitter bra ändå.
Tryck ut ett tunt lager cernit i formen. Vill du förtynga draget så gör det nu. Oförtyngt fiskar det så grunt att man nästan kan fiska med det på land. Med förtyngning kommer det ner lite i vattnet och kastar längre. Jag har provat att förtynga upp till ca 10g och det har fungerat bra. Bäst tycker jag att det fungerar då man förtynger jämnt i dragets längdriktning. Centreras förtyngningen för mycket på längden blir draget mindre tolerant mot olika inspinningshastigheter och/eller blir allmänt fladdrigt. Jag har dock inte märkt någon större skillnad om man förtynger i hela dragets bredd eller bara ger det en ”ryggrad”.
Efter att förtyngningen är på plats lägger du i ståltråden och fyller därefter igen med cernit. Cerniten krymper nästan ingenting i ugnen så baka draget så stort som du vill ha det då det är klart. Ett tips är att använda plastfolie mellan formen och draget så att det inte fastnar i formen. I början är det lätt hänt att man knådar degen så att den blir för mjuk med resultatet att draget tappar formen något då man tar upp det ur formen. Detta avhjälps genom att låta draget svalna en stund liggandes i formen. Stoppa in det i kylen om du har bråttom.
Bränn därefter i ugn, 100-130 grader ca 20-30 min.
Efter att dragen varit i ugnen kan man ibland behöva putsa dom lite. Innan dom svalnat helt är det enkelt att skära bort eventuella kanter och det går även att sandpappra dom för att få en fin yta. Ju snyggare man gör dragen i det här läget desto proffsigare blir slutresultatet.
Målning
Cernit går att måla med de flesta typer av färg. Jag använder vanliga hobbylacker. Fördelen med dessa är att de torkar snabbt, är vattenlösliga och giftfria vilket är skönt om man sitter några timmar med näsan över färgburkarna, dessutom kan dragen också torka inomhus.
För att få en glittergrund brukar jag börja med att lacka draget med vanlig vattenlöslig hobbylack som jag sen pudrar med lite glitter. Tryck fast glittret med fingret så sitter det bättre. Upprepa detta en gång när lacken torkat så har du en snygg glittergrund att måla på. Denna metod tycker jag ger ett mer täckande och jämnt resultat än om man blandar glittret i lacken.
Sen är det bara att måla med sina favoritfärger. För att få en airbrush-effekt kan man använda en vanlig disksvamp (sån som ligger och skräpar under diskbänken). Ta inte för mycket färg i svampen.
Ögon gör du enklast med hjälp av baksidan av ett borr eller penna som du doppar i lite färg. Annars finns ju ögon av reflextejp att köpa i många fiskebutiker.
För att få en tålig yta lägger jag slutligen på ett lager epoxy. Tidigare använde jag ett tåligt spraylack. Skillnaden är mest kosmetisk men med epoxyn blir resultatet lite proffsigare.
Till sist
Fisken ställer förmodligen betydligt lägre krav än du på hur snyggt det blir, så lägg inte mer tid på målningen än du känner att du har lust med. Cernit finns dessutom i en mängd olika färger så vill du skippa målningen helt kan du göra det också.
Här kommer lite nygamla tips till er som vill tillverka egna havsöringsdrag. Det tar lite tid men är mycket enklare än man tror. Räknar man tid i pengar är det betydligt billigare att köpa handgjorda drag i butiken, typ Ludde och Guideserien, men egengjorda grejer förhöjer ju fiskeupplevelsen en del.
Jag tillverkar mina drag i cernit som finns att köpa i hobbybutiker. Cernit är en lera som går att forma lite som man vill, ungefär som modellera fast hårdare. Den bränns i ugn och den går bra att måla på. En liten förpackning kostar ca 25:- (65g) och räcker till ungefär fem drag. Det blir ganska många moment och mycket torktid så för att få lite speed på tillverkningen brukar jag göra några stycken per gång.
Lycka till!
//ep
Det här behövs:
Cernit
Rostfri tråd 1,5mm (finns en bra variant på biltema)
ev förtyngning
Lack, klar
Glitter
Färg
Vattenfast lack
Plastfolie
Penslar
Disksvamp (budgetvariant av airbrush)
Form
För att enkelt knåda till rätt form på dragen använder jag en form. Tillverka denna genom att rulla ut en rejäl korv cernit och gör ett avtyck av ditt favoritdrag eller knåda efter egen fantasi. Formen bränner du sedan i ugnen, 100-130 grader.
Draget
Börja med att bocka ståltråden och forma den efter det drag du tänkt göra. Jag gör tråden genomgående och låter den gå lite omlott på mitten. Den behöver inte tvinnas utan sitter bra ändå.
Tryck ut ett tunt lager cernit i formen. Vill du förtynga draget så gör det nu. Oförtyngt fiskar det så grunt att man nästan kan fiska med det på land. Med förtyngning kommer det ner lite i vattnet och kastar längre. Jag har provat att förtynga upp till ca 10g och det har fungerat bra. Bäst tycker jag att det fungerar då man förtynger jämnt i dragets längdriktning. Centreras förtyngningen för mycket på längden blir draget mindre tolerant mot olika inspinningshastigheter och/eller blir allmänt fladdrigt. Jag har dock inte märkt någon större skillnad om man förtynger i hela dragets bredd eller bara ger det en ”ryggrad”.
Efter att förtyngningen är på plats lägger du i ståltråden och fyller därefter igen med cernit. Cerniten krymper nästan ingenting i ugnen så baka draget så stort som du vill ha det då det är klart. Ett tips är att använda plastfolie mellan formen och draget så att det inte fastnar i formen. I början är det lätt hänt att man knådar degen så att den blir för mjuk med resultatet att draget tappar formen något då man tar upp det ur formen. Detta avhjälps genom att låta draget svalna en stund liggandes i formen. Stoppa in det i kylen om du har bråttom.
Bränn därefter i ugn, 100-130 grader ca 20-30 min.
Efter att dragen varit i ugnen kan man ibland behöva putsa dom lite. Innan dom svalnat helt är det enkelt att skära bort eventuella kanter och det går även att sandpappra dom för att få en fin yta. Ju snyggare man gör dragen i det här läget desto proffsigare blir slutresultatet.
Målning
Cernit går att måla med de flesta typer av färg. Jag använder vanliga hobbylacker. Fördelen med dessa är att de torkar snabbt, är vattenlösliga och giftfria vilket är skönt om man sitter några timmar med näsan över färgburkarna, dessutom kan dragen också torka inomhus.
För att få en glittergrund brukar jag börja med att lacka draget med vanlig vattenlöslig hobbylack som jag sen pudrar med lite glitter. Tryck fast glittret med fingret så sitter det bättre. Upprepa detta en gång när lacken torkat så har du en snygg glittergrund att måla på. Denna metod tycker jag ger ett mer täckande och jämnt resultat än om man blandar glittret i lacken.
Sen är det bara att måla med sina favoritfärger. För att få en airbrush-effekt kan man använda en vanlig disksvamp (sån som ligger och skräpar under diskbänken). Ta inte för mycket färg i svampen.
Ögon gör du enklast med hjälp av baksidan av ett borr eller penna som du doppar i lite färg. Annars finns ju ögon av reflextejp att köpa i många fiskebutiker.
För att få en tålig yta lägger jag slutligen på ett lager epoxy. Tidigare använde jag ett tåligt spraylack. Skillnaden är mest kosmetisk men med epoxyn blir resultatet lite proffsigare.
Till sist
Fisken ställer förmodligen betydligt lägre krav än du på hur snyggt det blir, så lägg inte mer tid på målningen än du känner att du har lust med. Cernit finns dessutom i en mängd olika färger så vill du skippa målningen helt kan du göra det också.
Kommentera