Användning av överhandsfräs med fräsbord - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Användning av överhandsfräs med fräsbord

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

...jag har hört att ek ska vara bäst att göra jerkbaits av, finns det nått bättre träslag ur frässynpunkt ? vad gör ni era jerks av?

Kommentera

Jag gör mina av ek och av rysk lärk, båda träslagen är bra då de har god rötmotståndighet.
      Ha hög hastighet på fräsen, låg hastighet ger större risk för hugg/urslag. Du ska föra arbetsstycket långsamt när du är mot fibrerna. Jag börjar på mitten av betet och fräser runt, och med mycket långsammare rörelser vid nos och skärt. Personligen så använder jag mig inte av jigg då det bara är en radie fräsning, känner mest att den är i vägen. Men om man känner sig säkrare med en så självklart ska man använda den. Men viktigt är att beteskroppen ligger still fixerad i jiggen om man använder en sådan.
      plattan med handtag kan ses som en enkel jigg, ligger arbetsstycket/beteskroppen stumt mot fräsbordet eller börjar den vibrera? Man får ha med i beräkningarna att ek hugger lättare på grund av hur det är uppbyggt, man lär känna eken efter ett tag och får in en teknik.
      www.gaddgapet.se

http://gaddgapet.blogspot.se

Kommentera

Köp ett ordentligt stål från Luna eller Bosch. Då slipper du problemet. De där skitstålen från jula är kassa även om de är nya. Kör på högsta fart och fräs runt hela betet i ett svep.

Om det börjar slå ur fula "hål" när du fräser mot fibrerna beror det på dåligt stål eller för låg fart.

De har bra stål...
        Bara välja din närmaste butik.
        Senast ändrad av Totte; 2012-07-19, 08:16.

Kommentera

Lånar denna tråd, Bosch eller Cobolt-fräsar? Vad gäller? Eller Festool som det står på min handöverfräs? Just nu har jag ett billigt Clas-Ohlson-stål i, och det hugger fruktansvärt...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
          712 svar
          188 683 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg anteman
          av anteman