Här kommer en beskrivning på hur man tillverkar mina flytvobblers ala’ ”Storfiskarens Spook” som verkar vara i abborrens smak.
Inköpslista:
Biltema:
- ROSTFRI ståltråd AISI 304 (A2). Längd 25 m. 0.9mm kostnad 19.90:-
- Snabb-Epoxy
Transparent tvåkomponent epoxylim som fyller håligheter och ger extra starka, vattentäta fogar. Limmar sten, glas, metall, keramik, trä, glasfiber, hårdplast etc. Fäster på ca 5 minuter. Innehåll: 21+21 gram. Kostnad: 19.90:- styck
- Hobbyfärg Sprayburkar i olika kulörer kostnad 34.90:- styck.
Grunduppsättning färger skulle kunna vara:
- VIT-blank (Grundmålning) + ev. färg på buk. Denna kulören går det åt av, p.g.a. all grundmålning.
- Blå – rygg
- Grön – rygg + kropp för abborrefärgläggning.
- Svart – rygg + mörk variant för sent fiske – siluett.
- Silver krom – Klart bästa färgen för att ge kroppen en färg av silver. Min Favoritfärg
- Silver metallic – sprejar jag över Silver Krom för att få ytterligare lyster.
- Röd – Framtill och baktill för att ge en attraktor-färg i form av gälar/mun/fenor.
- Orange – buk vid abborrefärgläggning + attraktorfärg.
Bauhaus:
- Golvfernissa, tror att jag köpte loss en burk där då den som finns på Biltema låg på närmare 300:- :-/ . Tror jag gav strax över 100:- där jag köpte min burk. Vilket skulle kunna vara på Bauhus eller om det var på Coop… Minns inte, men köp inte den dyra på Biltema. Min produkt är Beckers golvfernissa/golvlack-högblank, uretanbaserad klarlack. Denna burken har hitills räckt till att lacka över 100 kroppar * 3 strykningar.
- Pensel små, ligger runt 5:- stycket. Att stryka ut lack och lim.
- Rundstav av Lönn, avsedd för att tillverka träplugg av (den är räfflad). Storlek 16mm i diameter köpes i längder om 1m. Du får ut 10 stycken vobblers per längd. Kostnad 14.95:- per meter.
Verktyg som behövs:
- Skruvstäd – För att kunna raspa till ändarna på enklast sätt.
- Såg – Kapa till rundstaven i bitar.
- Rasp – Effektiv för att runda av ändarna
- Fil – finputsa efter raspen.
- Avbitartång – knipsa av den rostfria ståltråden när du tillverkar öglor.
- Polygrip, plattång eller likande – vid målning och tillverkning av öglor.
- Tandpetare – blanda till lim och som verktyg att få ner lim i uppborrade hål.
- Lite tid - fast det tar endast ca 10min att tillverka en kropp ,-)
TILLVERKNING:
Du börjar såga bitar om 12cm av den räfflade rundstaven. Därefter använder du en rasp för att runda av båda ändar tills du har en yta som är plan på ca 3mm, detta för att få fäste när du skall borra för öglor i ändarna. Det är mycket enklare när det finnes en liten plan yta att göra så på.
Jag sätter dem i ett skruvstäd i detta moment.
Sedan tar du en vanlig fil och finputsar ändarna. Mer behövs inte. Jag slipar inte ned räfflorna på sidorna då de skapar ett visst mönster i sig och gör att inte färg rinner längs med trät vid målning.
Sedan är det dags att borra 4 hål i den nu formade träbiten. 2 hål i vardera ände. Där kan du borra ca 1cm. 2 hål skall vara undertill. Där skall det ena hålet vara närmare ena änden som är tänkt att vara linändens ände. Det andra hålet görs baktill fast inte lika långt bak som det främre(!). Se bild.
Dessa hål undertill borrar du 3/4 djupa. Bara så att du inte borrar rakt igenom. Lagom Diameter är 3mm
På bilden är det inte uppborrat för bly. Jag brukar borra upp med 4-5mm borr ca 5-6mm djupt baktill på vobblerna så att den har denna vikt enbart för att balansera upp vobblern vid fisket och anledningen till att jag sätter bly baktill är att jag vill att den skall dippa med bakänden nedåt – så att abborren enklare kan suga i sig den. Plus så kan man få den att skutta iväg efter man stannat upp med den.
Det behövs absolut ingen stor mängd bly för att få vikt eller balans i vobblern. Själva träslaget väger mer än ex. Fura. Sedan tillkommer färg, skyddslacken och fjäderringar med krokar i sig.
Till en början brukade jag smälta bly men på de senare har jag bara klämt in ett blyhagel som passar i det uppborrade hålet. Ta en polygrip och kläm in det bara ….
OBS! Jag har på senaste tiden tillverkat alla mina Spooks utan bly och det funkar alldeles bra med endast krokar som balansering i sig. Så du avgör själv om du vill ha denna ”dipp” eller ej. Gången på betet påverkas ej av blyets vara ej inte vara. Ytterligare ett tips är att du kan stryka ett lager epoxy undertill som blir kroppens buk och med detta en stabilitetsfaktor i sig, ej nödvändig sådan men ville bara tipsa om det.
Nu är det dags att limma fast kroköglorna. Klipp av ca7-8cm utav ståltråden. Korsa båda ändarna tills det bildas en i ditt tycke lagom öppning, sedan håller du fast öglan i plattång, polygrip eller liknande. Tvista båda ändarna så att de snurrar runt sin egen axel… de flätas m.a.o. Knipsa av lagom längd så att de går in i de uppborrade hålen.
Limmen blandar du enklast ut med en tandpetare, med den kan du sedan med en roterande rörelse få ner lim i hålen för att sedan trycka ned kroköglan i. Sätt lite mer lim kring fästet för att fylla igen den öppning som är kring öglan och vobblern. Till en början kan du när limmet precis färdigblandat och rinner som enklast snabbt se till att droppa ned lim i uppborrade hålen.
I detta skede kan du passa på att stryka en hinna lim över blyhaglet som du pressat in i vobblern. Om du inte valt att limma den när du tryckte dit den.
Bry dig inte om att det inte blir så snyggt med lim som inte är slätt etc … Det målas över ….
Vid färgläggning så är det bara att hålla i ena kroköglan med en tång eller liknande. Sedan sprejar du med färgen. Vid torkning hänger jag dem på grillspettpinnar av trä, långa och smala och rymmer en del vobblers. Dessa i sin tur har jag tryckt in en bit frigolit som håller allt på plats.
- Grundmåla alltid VITT, det blir bäst resultat.
Här kommer lite färgförslag:
Färgläggningen i sig är mycket enkel. Se till att ha alla färgburkar till hands när du står vid en väl ventilerad plats på utsidan. (med vinden i ryggen ,-). Efter grundmålningen som sker i 2 omgångar med dess torktid så är det bara att färglägga hela skapelsen i ett svep. Dock ej om du vill ha olika mönster på den som exempelvis ränder.
Färgläggningsbeskrivning för Spook’en till vänster (se bild nedan i texten):
- Grundmåla vitt två omgångar – låt torka ordentligt.
- Måla sedan med Kromfärgen för att ge den silverfärgen.
- Ta sedan Silver-Metallic och spreja på avstånd för att ge den en mer dämpad lyster men med inslag av lyster/glitter.
- Spreja därefter ryggen med blå metallic. Hela denna procedur gör du i ett svep för att få en perfekt övergång i färgläggningen då färgerna flyter samman. Använd dock inte för mycket färg. Speciellt metallicfärgerna har tendens att rinna.
För att skapa ränderna på ryggen tar du ett A4papper och viker på mitten och klipper taggarna. När du vecklar upp pappret har du ett bra mönster såvida du klippt efter eget tycke. När du sedan placerar beteskroppen i pappret för att spreja med ”vanlig” blå färg (denna blir kontrastfärg till metallic-blå.)
Så måste hela vobblern fått torka till dagen efter !
Även om den känns torr så kommer besvikelsen om du förhastar dig och ändå bestämmer dig för att göra denna sista färgläggning redan efter någon timme eller så. Resultatet blir att pappret klibbar fast och får din vobbler att tappa färg. När du sedan sprejat ränderna skall du spara undan pappersmallen då den fungerar igen. I och med att den får spillfärg på sig så kommer den bli styvare med tiden och till slut har du olika mallar liggandes. Detta underlättar fortsatta målningar.
När du kommit så här långt är det dags att spreja lite röd färg i båda ändar.
ÖGON:
För att måla ögon brukade jag lägga en vit grund med tipex och sedan måla med penna avsedd för att skriva på CD-Rskivor. Att göra ögon är kanske en smaksak jag har gjort några utan. Men det är ju alltid en huggfaktor. Den dippar ned med bakänden och abborren stirrar - öga mot öga ,-)
Sedan finns ju alternativet till att köpa färdiga ögon.
Köpta ögon har jag använt mig av och det blir mer perfekta ögon ,-). Dessa limmar jag fast med epoxylim efter sista lackningen är klar.
En skyddslackering behövs då kropparna inte är behandlande och kommer ta skada om de suger åt sig vatten
Själva skyddslackeringen så finns det två alternativ:
- GOLVFERNISSA - Antingen doppar jag hela vobblern i burken med golvfernissa (ingen pensel behövs) ett par gånger varav den får torka mellan varven. Nackdelen med golvfernissa är torktiden.
- SNABBEPOXY – Blanda till lagom mängd 2-komponentlim och stryker ut det med hjälp av en pensel. Resultatet av 2-komponent blir en härlig finish, överflödig stryktålighet då abborren inte sliter på vobblern i sig. Men det är en smaksak. Det blir ju billigare med Fernissan. Men med 2-komonent har en funktionsduglig Spook redan efter en kvart ,-).
Ps. Lack skall alltid strykas på i tunna lager som skall torka grundligt innan varje ny strykning ,-). Så du avgör själv om du vill doppa ned i burken som jag, men det har sina fördelar också.
Båda ovan metoder fungerar utmärkt att skyddslackera dina Spooks med.
Du kan ju prova båda metoderna och se fördelar med de olika momenten.
Egna tankar kring de olika metoderna är att det är alltid kul att få lägga undan ett färdigt bete direkt man gjort den och det går bra när man ger den en strykning snabbepoxy. Det blir dock ”dyrare” i längden med tanke på om man som jag redan investerat i en burk golvlack. Fördelen med golvlack är att jag kan måla om hela kroppen. Måla och lacka den igen. Det blir lite lager-på-lager men den är ju relativt tunn i jämförelse med epoxyn. Detta är inget vanligt förekommande att jag gör så men det har fungerat bra att göra så.
Lycka till med din tillverkning av ”Storfiskarens Spook”.
Hoppas du finner samma tillfredställelse som jag när du krokar den ene storabborren efter den andre.
Om det skulle uppstå frågetecken eller om du finner förändringar som du upptäcker vara givande att delge så tar jag tacksamt emot fler ide’er.
Mina senaste kreationer är en tvådelad Spook som skall testas nästa år.
Jag tillverkar även egna Jerk Baits som har en helt annan tillverkningsprocedur allt från träslag till att impregnera träet i flera dygn för att ge dem ett 100% vattentätt skydd innan jag börjar arbeta med dem. Lägger in en bild på dem här:
Finns det någon nackdel med att tillverka egna beten? Man får ju fisk på dem och man sparar en ohyggligt med pengar samtidigt som man håller sig själv sysselsatt.
Jo, det finns en baksida av det hela ... Var skall alla beten placeras!?!Betesboxarna överfylls fortare än du kommer tro.
När du väl har införskaffat färger och lack så är det inget som hindrar dig från att måla om befintliga vobblers till den färgen du önskar. På bilden nedan har en Zalt smugit sig in bland mina hemgjorda beten. Detta för att den har fått en ny färg. Innan var den röd/vit.
/Tack för mig, Storfiskaren Lasse!
Kommentera