Ursprungligen postat av riggs
Visa inlägg
Ja, jo, 200gram är rätt tungt, men, är sällan jag kör såna här jiggar lättare än ~150gram, gillar mest att i princip vertikala dom och då tycker jag att en rätt rejäl vikt är fördelaktigt på ett par olika vis... ffa kanske för att man enkelt kan "styra fallet" med full kontakt i linan/betet men ändå "falla" snabbt om man så vill/fiskarna vill så att säga... tycker det blir som mest effektivt på så sätt.
Är nog detta jag tycker är mest praktiskt med just dessa hårjiggar, dom ger mycket liv och rörelse men kan ändå fiskas väldigt snabbt även på fallet tack vare relativt lågt motstånd i vattnet (beror visserligen lite på hur man bundit dom och hur stor spinnarsked man sätter dit, men, ändå relativt lågt motstånd i vattnet och snabbt fall gentemot t ex en magnumbulldawg eller nåt annat i +200gramsklassen).
Sen har jag väl visserligen en del betydligt lättare hårjiggar men är sällan jag använder dom, tänker alltid jag ska köra dom på vanligt spinn men är sällan dom kommer fram, mycket oftare som hårjiggarna används vid mer rent vertikalt fiske och andra drag när det kommer till mer traditionellt kastande i mitt fiske...
sen tycker jag dom är grymt skoj att binda också!
mvh
/peter
Kommentera